Å lime inn en treplugg er "riktige" måten å gjøre det på.
Jepp. Eller bruke litt støpe-epoxy. Eller bytte til ny dør.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Ikke lime fast døren, men fylle skruehullene med epoxy og borre nye hull etter at epoxyen har herdet.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Ærlig talt folkens, det kan bli for mye "Møllers tran"..... Sikkert velment, men har du ikke peiling så ikke gi råd. Men for all del, er det noe du har prøvd selv og VET fungerer, så kom igjen :-) IKKE bruk smeltelim, det vil ikke holde. Forblir relativt mykt og vil slippe. IKKE bruk bare epoxy uten treplugg, vil ikke få limet godt nok inn i skruehullet. Plastplugg? Tror ikke du finner noe på markedet som er egnet. Finnes korte spesialplugger, men ikke i vanlig handel.
Den beste måten å gjøre dette på er, som flere har vært inne på: - Ta et 10mm borr. Vanlig metallborr er best, da kan du komme dypt uten å gå igjennom (ingen senterspiss) - Bruk det gamle skruehullet som utgangpunkt og borr så dypt at det står igjen ca 3-4mm før du er igjennom. - Ta 10mm treplugger og lim fast i hullene. Bruk gjerne epoxy-lim, det holder. Smeltelim holder ikke. Pass på at du ikke slår pluggene for hardt i slik at de slår ut på framsida. - La limet tørke/herde og kutt pluggene jevnt med overflata. - Forborr nye skruehull før du setter på fronten igjen. Gjør du dette skikkelig vil det holde. Garantert!
Jeg har brukt 15mm sylinderbor og passende treplugg, da får du stor anleggsflate for limet. Sylinderboret gir en flate i bunnen, så du får en limflate der også. Brukte trelim, men epoksy er sikkert enda bedre.
Jeg har brukt 15mm sylinderbor og passende treplugg, da får du stor anleggsflate for limet. Sylinderboret gir en flate i bunnen, så du får en limflate der også. Brukte trelim, men epoksy er sikkert enda bedre.
Spissen på disse borene stikker bare ca. 2,5mm opp fra skjærene.
Blir helt toppers det, ja. Men 10mm holder plenty! Ser ikke behovet for noe "overkill" her. Alle har, eller har tilgang til både 10mm bor og 10mm plugg. Epoxy sørger for solid forbindelse i bunnen også, selv om lim på kantene er godt nok. Skal jo ikke henge opp bilen din i dette heller da Så hvorfor gjøre det mer komplisert enn nødvendig? (som er hva jeg mente med "for mye Møllers tran"). Dette kan enkelt fikses med ting du sannsynligvis allerede har. Men for all del, har du sylinderbor og passende plugg så sett igang! Selvsagt ingen dårlig løsning. .......ELLER: HAR du overfres kan du frese ut et hull og lime inn et passende stykke tre/finer. (måtte bare, sorry)
Ærlig talt folkens, det kan bli for mye "Møllers tran"..... Sikkert velment, men har du ikke peiling så ikke gi råd.
Og det kom fra rett hold.
Litt problemer med å se hva du mener med den kommentaren. Mener du at jeg ikke har peiling så må du selvføgelig få lov til å mene det, men du må gjerne begrunne det. Tåler litt saklig kritikk ser du Beklager om jeg tråkket deg på tærne, men mener du seriøst at ditt svar er en god løsning på problemet?: "Det finnes da så mange bra limprodukter idag, at skruer burde være helt overflødig."
Eller bruke litt støpe-epoxy.
Eller bytte til ny dør.
IKKE bruk smeltelim, det vil ikke holde. Forblir relativt mykt og vil slippe.
IKKE bruk bare epoxy uten treplugg, vil ikke få limet godt nok inn i skruehullet.
Plastplugg? Tror ikke du finner noe på markedet som er egnet. Finnes korte spesialplugger, men ikke i vanlig handel.
Den beste måten å gjøre dette på er, som flere har vært inne på:
- Ta et 10mm borr. Vanlig metallborr er best, da kan du komme dypt uten å gå igjennom (ingen senterspiss)
- Bruk det gamle skruehullet som utgangpunkt og borr så dypt at det står igjen ca 3-4mm før du er igjennom.
- Ta 10mm treplugger og lim fast i hullene. Bruk gjerne epoxy-lim, det holder. Smeltelim holder ikke. Pass på at du ikke slår pluggene for hardt i slik at de slår ut på framsida.
- La limet tørke/herde og kutt pluggene jevnt med overflata.
- Forborr nye skruehull før du setter på fronten igjen.
Gjør du dette skikkelig vil det holde. Garantert!
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Trebor/Sylinderbor-16231/
Spissen på disse borene stikker bare ca. 2,5mm opp fra skjærene.
Blir helt toppers det, ja. Men 10mm holder plenty! Ser ikke behovet for noe "overkill" her. Alle har, eller har tilgang til både 10mm bor og 10mm plugg. Epoxy sørger for solid forbindelse i bunnen også, selv om lim på kantene er godt nok. Skal jo ikke henge opp bilen din i dette heller da Så hvorfor gjøre det mer komplisert enn nødvendig? (som er hva jeg mente med "for mye Møllers tran"). Dette kan enkelt fikses med ting du sannsynligvis allerede har. Men for all del, har du sylinderbor og passende plugg så sett igang! Selvsagt ingen dårlig løsning. .......ELLER: HAR du overfres kan du frese ut et hull og lime inn et passende stykke tre/finer. (måtte bare, sorry)
Og det kom fra rett hold.
Litt problemer med å se hva du mener med den kommentaren. Mener du at jeg ikke har peiling så må du selvføgelig få lov til å mene det, men du må gjerne begrunne det. Tåler litt saklig kritikk ser du
Beklager om jeg tråkket deg på tærne, men mener du seriøst at ditt svar er en god løsning på problemet?: "Det finnes da så mange bra limprodukter idag, at skruer burde være helt overflødig."
Hva tilsier at en butikkansatt bør gi råd innen håndtverk?