12,203    5    0  

defekt variomat 470

mwt
 6     vestfold     0
Hei, som skrevet så har jeg en variomat 470. Den har fungert bra i mange år men nå når den skulle brukes gikk helt fint i ca 15min. før den slå seg av. Da renset jeg luftfilter, tømte bensin tanken og fylte ny bensin, olje er ok, tennpluggen gir bra med gnist.

Det som skjeer er at den starter ganske greit, bra turtall MEN stopper etter ca 1 minutt. Demonterte forgasseren og renset og blåste absolut alt men fremdeles starter fint og går en stund før den stopper -føles som om den går faktisk tomt for bensin -og det fikk jeg bekreftet da jeg setter gassen til laveste turtall da går den lenge uten å stoppe.

Har prøvd å justere 2 skruer som er på forgasseren. Den ene justerer tomtgang? og den andre blandingen? har prøvd alle innstillingene men får ikke noe forbedring uansett. Som regel ved å justre disse skruene bare endrer seg tiden før den stopper selv på laveste turtall... fant ingenting ved å google om denne maskinen.

Noen som kan disse maskinene eller har gode forslag? det rener bra ifra bensin tanken ellers når jeg kobler den av og holder den rett med stenge ventilen åpen :)

legger med bilder av vidunderet og håper på det beste Smile
defekt variomat 470 - DSC_2992 (Small).jpg - mwt
defekt variomat 470 - DSC_2995 (Small).jpg - mwt
defekt variomat 470 - DSC_2996 (Small).jpg - mwt
defekt variomat 470 - DSC_2997 (Small).jpg - mwt
defekt variomat 470 - DSC_2998 (Small).jpg - mwt

   #1
 1,387     Tromsø     0
Jeg har en forgasser som ligner din på en Viking plenklipper, B&S motor. Den begynte å fuske og jeg fant ikke noen blanding den var fornøyd med. I vinter demonterte jeg og renset den. Så jeg er spent på hvordan den vil fungere nå. (Plenklippingen er ikke riktig begynt ennå her hos oss  Grin )
Blandingsskruen skal vel åpnes ca 3 omdreininger fra stengt. Så prøver man seg fram med justering begge veier og lar den stå der motoren går best. Men i fjor ønsket motoren forskjellige blandinger hele tiden.

Jeg hadde tidligere en Briggs & Stratton motor med membranforgasser som startet og gikk på tomgang, og stanset når jeg gav gass. Jeg fant at en filterduk i forgasseren var nesten tett, slik at den fikk for mager blanding når jeg gav gass. Etter at duken var renset gikk den som en klokke. Men dette er en annen type forgasser.

Siste redigering: Friday, May 13, 2011 9:02:53 PM av ariens
mwt
  (trådstarter)
   #2
 6     vestfold     0
ja, regner at den motoren/forgasseren sitter også i andre merker, men at blandingen er ca 3 omdreininger viste jeg ikke -takk for tipset Wink

Noemer jeg prøvde var det å starte motoren og når den står i normla stilling så stoppet som beskrevet MEN når jeg løftet bakhjula så den stå ganske skrått da gikk den fint på max turtall uten å stoppe Smile "desverre" har jeg ikke så høy gress Smile men så fort jeg setter den ned på normal stilling så stopper det. Jeg har som sagt tomt bensin tanken tidligere og det var en del vann oppi, fylte ny fersk bensin men hjalp null og niks.  Har også fjernet fløttoren og det tok ikke lang tid før det rant over med bensin.

Ellers har jeg også renset og justert statoren for et par år siden (er det det den heter?) da den hadde lite gran rust og justerte avstanden og da startet den ved å bare riste på den Smile -bare nesten- og alt rund der er også sjekket.

Det jeg finner morsomt er at den laterlig enkelt men ikke så lett å finne ut av, og som sagt den fungerte lenge like etter første start siden ifjør, da så jeg at slangen som er mellom bensin tanken og forgasseren var veldig klemt i venden da den gamle ble skife pga sprekker -altså den nye slangen er kortere og går rett fra stenge ventilen til inngange på forgasseren uten noe vend -hhmmm....kanskje jeg skal prøve å snu slangen?... hehehe.... ;D

Får se om det blir noe greie på den, ellers må det bli ny gressklipper  :'( bare irriterende når jeg mener er sikker noe enkelt...

skal prøve 3 turn ut og håper at det hjelper -takk for tipset Wink
   #3
 1,387     Tromsø     0
Jeg er ikke ekspert på dette, det meste jeg har lært ved prøving og feiling. Ut fra symptomene høres det ut som feilen må ligge et sted i bensintilførselen/ -blandingen.
Er du sikker på at alt vann er borte?
Jeg ville ellers forsøkt med blandeskruen helt fra stengt og til 3-4 omdreininger opp.
Så skal den stå midt mellom posisjonene der motoren begynner å gå ujevnt.
Håper du finner ut av det, ergerlig når en eller annen bagatell lager så mye trøbbel. Og så skjer det gjerne når man ikke har tid til å gjøre noe med det
mwt
  (trådstarter)
   #4
 6     vestfold     0
hallå :)

fant ut av den forresten...  ;D og når jeg tenker etter, dette også stemmer med den stadig tomgangs justering som du hadde ariens :)

Det er slik at absolut alt ble renset og skjekket, men det som ble klar etterhver var at den fikk for lite bensin da den gikk lenge ved lav turtall men ved høyere turtall stoppe like etter start, til så igjen starte lett og samme runde.

Det viser seg at flottøren har en nål som dyttes mot bensin inngangen MEN har er det en syntetisk ring som er elastisk, antar at den hadde utvidet seg men det som er at den smuldret veldig fort når jeg prøvde å pirke på den -egentlig jeg trodde at settet var av metall...

Det endte at den ble ødelagt så da tenkte -til dinga med den tenkte jeg... mens jeg så på restene av den ødelagte ringen så jeg at slangen jeg brukte til bensine hadde nesten samme tykkelse, tok en liten teppe kniv og lagde en som passet nedi inntaket, da fungerte den helt fint uten å stoppe men så begynte det å renne over litt bensin og turtallet gikk ned -da stengte jeg bensin kranna og turtallet gikk riktig umildebart nesten Smile så nå går den som ei kule igjen -så lenge jeg husker å justere den krana riktig har fungert 100%

Skal prøve å kjøpe den pakningen hvis det selges som løs del :)


Ellers er vel -helt enkelt og greit- grunnen til at det finnes den stenge ventilen fra bensin tilførselen er faktisk for at den pakningen ikke skal svømme i bensin konstant.... jeg stengte den en sjelden gang faktisk... og den ble ikke stngte før vinteren lagring.... Smile

Takk for hjelpen og gode råd !!!
   #5
 1,387     Tromsø     0
Artig at du fant ut av det og interessant å se hva problemet bestod i.
Jeg synes det er rart at en komponent i forgasseren ikke skal tåle bensin, men skjer det så skjer det.
Jeg går ut fra at flottøren m/ nåleventil i flottørhuset skal sørge for et konstant bensinnivå inni der, og det fører så til at blandingen luft/bensin blir stabil og riktig.
Jeg håper du finner en erstatningsdel slik at du slipper å regulere bensinblandingen med stoppekranen  ;D.