6,290
53
4
gressklipper bruker lang tid på og komme til full effekt
491
0
har en 3 år gammel gressklipper mcculloch. http://www.mcculloch.com/no/products/lawn-mowers/m53-190awfepx/
saken er den at når jeg starter den så bruker en 1-2 minutter til og komme opp til full effekt.
prøver jeg og klippe før det stopper den bare.
det var en episode i fjor der jeg ikke fikk start på den så jeg tok av luftfilteret så startet den, satt tilbake luftfilteret etter det så har den startet.
siden den bruker lang tid på og komme opp på full effekt kan det være tennpluggen?
lite olje, luftfilteret? som sagt det tar 1-2 minutter så virker den perfekt. problemet er bare når den er rå.
når den er varm starter den uten problemer.
trenger noen tips på ting jeg kan prøve så den er i tipp topp stand til sommeren.
en annen ting er det at når jeg klipper og bruker selvgående fremover og slipper denne for da og dra den bakover så står hjulene med drift bomfast så jeg må stoppe klipperen for så vri løs hjulene.
vis jeg kjører med trekk fremover så løsner dem men ikke når jeg slipper selvtrekk og drar den bakover. kan det være noen rust, dårlig smøring eller er det mulig og justere reimen på klipperen
saken er den at når jeg starter den så bruker en 1-2 minutter til og komme opp til full effekt.
prøver jeg og klippe før det stopper den bare.
det var en episode i fjor der jeg ikke fikk start på den så jeg tok av luftfilteret så startet den, satt tilbake luftfilteret etter det så har den startet.
siden den bruker lang tid på og komme opp på full effekt kan det være tennpluggen?
lite olje, luftfilteret? som sagt det tar 1-2 minutter så virker den perfekt. problemet er bare når den er rå.
når den er varm starter den uten problemer.
trenger noen tips på ting jeg kan prøve så den er i tipp topp stand til sommeren.
en annen ting er det at når jeg klipper og bruker selvgående fremover og slipper denne for da og dra den bakover så står hjulene med drift bomfast så jeg må stoppe klipperen for så vri løs hjulene.
vis jeg kjører med trekk fremover så løsner dem men ikke når jeg slipper selvtrekk og drar den bakover. kan det være noen rust, dårlig smøring eller er det mulig og justere reimen på klipperen
Kan ikke svare deg på hvorfor den er treg i begynnelsen... Men, når det gjelder drift på hjulene, så.. Slipp opp selvdrift staget, og dytt klipperen manuelt forover litt, så kan du dra den tilbake, uten at hjulene låser seg.
Hvordan ser olja ut?
Sjekket tennplugg? Hvordan ser denne ut?
Når det gjelder Honda så kjøpte fattern, bestefar og deres felles nabo en hondaklipper rundt 1980. De klipte dems 3 plener hvert år siden da og nå har jeg overtatt den. Eneste reperasjoner som er gjort på den utenom normalt vedlikehold er å sveise klippepanna på den etter diverse pukk som har flydd igjennom. Og den ryker litt blått det første minuttet etter oppstart.
Med andre ord: Honda klipper er verdt hver krone
Jeg har også tilsvarende å den er oppfører seg sånn ca likt (min er hakket mindre).
Som med alle motorer bør de ikke belastes før de har fått litt temperatur, så det å kjøpe ny klipper pga det her mener jeg er bortkastede penger, men har du lyst har du lov selvfølgelig.
Hvis den har stått lenge uten lading så er garantert batteriet flatt. Det skal kobles ifra (og helst lades opp) om den skal stå i lengre perioder
Plasten på disse vil jeg si at er det som i hovedsak skiller de fra dyrere konkurenter, for den er ikke allverden.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Å svart male er merke selv om at man ikke tar vare på ting, er for meg en gåte.
Skal ikke påstå at Mcculloch er et topp merke, for det er det heller ikke. Tar man vare på ting så holder den overaskende lenge.
Du kan legge den på siden, med eksosen ned og luftfilter opp (Honda iallefall)
Når det gjelder at selvtrekk som låste seg og ikke ville slippe hjulene når jeg dro bakover, såpnet jeg dekselet og smurte opp med wd40 først spylte jeg vekk alt gresset, var mye gress der. Smurte ikke der reima er men under og over hjulet samt noen fjæren. Så blir spennende og prøve 😀
Når det gjelder selvstart så gikk sikringen på denne for noen år siden. Så jeg koblet uten om sikringen og bare fortsatte og bruke den virket når jeg satte den bort. Når jeg prøver og starte den nå med selvstarter så hører jeg bare et lite klikk i start motoren veldig lavt. Men den sviver ikke, har prøvd og lade den uten hell. Så det jeg lurter på om det er noen som har opplevd noe lignende ? Vet noen råd på hva jeg kan prøve på og gjøre på selvstarteren? Klarer meg uten selvstarteren men er litt moro og se på naboen som må dra i snoren Og jeg kan bare trykke på en knapp 😀😀😀😀
Absolutt!
Jeg skulle fikse en slik starter for en kamerat. Men den var rusta fast, og stabukken hadde servert den med strøm såpass lenge at den i tillegg hadde svidd viklingene! Batteriet er atskillig tøffere enn motoren. Etter å ha betalt for ny starter har han nå invilget maskinen hvileplass i garasjen.
Ellers er jeg enig i at Honda er tingen. Jeg har en utgammal en (reserveklipper) som bor under en flippa trillebår om vinteren. Og den har ennå ikke daua. Den var egentlig pensjonert for mange år siden, men nekter å gi opp! Men den har kun røskestart. Mon tro de nye er like udødelige?
Sjekk at overføringene i turtallsreguleringa til forgasseren går lett. Ta også en titt på oljenivå.
Kommer til og kjøre den tom for bensin i morgen og bytte olje og luftfilter og da se om det hjelper. Fant i dag kvitteringen på klipperen er ikke 3 år engang. Vis ikke får noe liv i den reiser jeg til en repratør hos får han til og sjekke forgasseren, er ikke noen Anne jeg kan komme på som da kan være problemet.. Siden klipperen er såpass ny burde vel vet utbedring gå på reklamasjon siden jeg nå da bytter alt som man kan gjøre selv og tilsvarer en vanlig service
Kjøp en robotklipper, livet er for kort til å klippe gress
Neppe, finn nærmeste McCulloch verksted. De får tak i alt av deler.
Og så si perfekt når den klipper grass og er varm
Alt går lettere når motoren er varm. Det kan være det som gjør at feilene blir maskert når den varmes opp.
Jeg ville sett på forgasser og overføringene i systemet for turtallsregulering.
Den går litt ujevnt på tomgang når den er varm men det er ikke noe spess. Når den jobber så går den perfekt. Men rote med forgasseren osv er litt vel teknisk for meg. Men så lenge den fungerer i år evt neste år så får jeg vel bare være glad. Om jeg må vente noen minutter før den blir varm så over lever jeg vel det
Ja
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Briggs har visst kommet med et nytt automatisk choke system for noen år siden. Men jeg har ikke vært borti det og vet ikke hvordan det fungerer. Push to prime fungerte jo feilfritt - så klart de måtte endre det!
Tappe av olje, fylle ny - klipper god som ny...? Kanskje....
Reservedeler finner en her: http://www.motoruf.com/n/en.html