6,290    53    4  

gressklipper bruker lang tid på og komme til full effekt

 491     0
har en 3 år gammel gressklipper mccullochhttp://www.mcculloch.com/no/products/lawn-mowers/m53-190awfepx/
saken er den at når jeg starter den så bruker en 1-2 minutter til og komme opp til full effekt.
prøver jeg og klippe før det stopper den bare.

det var en episode i fjor der jeg ikke fikk start på den så jeg tok av luftfilteret så startet den, satt tilbake luftfilteret etter det så har den startet.

siden den bruker lang tid på og komme opp på full effekt kan det være tennpluggen?
lite olje, luftfilteret? som sagt det tar 1-2 minutter så virker den  perfekt. problemet er bare når den er rå.

 når den er varm starter den uten problemer.
trenger noen tips på ting jeg kan prøve så den er i tipp topp stand til sommeren.
 
en annen ting er det at når jeg klipper og bruker selvgående fremover og slipper denne for da og dra den bakover så står hjulene med drift bomfast så jeg må stoppe klipperen for så vri løs hjulene.

vis jeg kjører med trekk fremover så løsner dem men ikke når jeg slipper selvtrekk og drar den bakover. kan det være noen rust, dårlig smøring eller er det mulig og justere reimen på klipperen


   #1
 6     0
Hei,

Kan ikke svare deg på hvorfor den er treg i begynnelsen... Men, når det gjelder drift på hjulene, så.. Slipp opp selvdrift staget, og dytt klipperen manuelt forover litt, så kan du dra den tilbake, uten at hjulene låser seg.
  (trådstarter)
   #2
 491     0
Det kan jeg prøve. Må vel bare innse at jeg har kjøpe en dritt klipper. Men har dessverre ikke råd til en honda klipper nå så jeg håper denne mcculloc klipperen holder noen år til. Men til klipperen forsvar så stod den ute under snø vinteren 14/15. Så sikkert derfor el starten sluttet og virke og sikkert derfor det har blitt så mye problemer med den
   #3
 1,060     Jevnaker     0
Er det mye dritt i luftfilteret?

Hvordan ser olja ut?

Sjekket tennplugg? Hvordan ser denne ut?


Når det gjelder Honda så kjøpte fattern, bestefar og deres felles nabo en hondaklipper rundt 1980. De klipte dems 3 plener hvert år siden da og nå har jeg overtatt den. Eneste reperasjoner som er gjort på den utenom normalt vedlikehold er å sveise klippepanna på den etter diverse pukk som har flydd igjennom. Og den ryker litt blått det første minuttet etter oppstart.
Med andre ord: Honda klipper er verdt hver krone Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 491     0
Funnet ut at jeg ikke gidder og rote med den, kommer til og investere i en Honda den til 6000. Det jeg har råd til når skatte pengene kommer. Men lurte på når man skal spyle under kan man legge den på siden? Vis ja hvilken side?
   #5
 372     Hedmark      0
Den har en form for autochoke. Den gjør at den ikke vil gå helt ordentlig før den har fått litt temp.
Jeg har også tilsvarende å den er oppfører seg sånn ca likt (min er hakket mindre).
Som med alle motorer bør de ikke belastes før de har fått litt temperatur, så det å kjøpe ny klipper pga det her mener jeg er bortkastede penger, men har du lyst har du lov selvfølgelig.
Hvis den har stått lenge uten lading så er garantert batteriet flatt. Det skal kobles ifra (og helst lades opp) om den skal stå i lengre perioder

Plasten på disse vil jeg si at er det som i hovedsak skiller de fra dyrere konkurenter, for den er ikke allverden.
  (trådstarter)
   #6
 491     0
El starteren virker ikke lengere. Ladet batteriet men ukke noe liv u den. Vet den har autochoke, men dette var aldri et problem før i fjor.
   #7
 38,337     Lillestrøm kommune     0
Olje i luftfilter ? Det blir samme effekt som Choke. Hvis du ikke overholder krav til vipperetning/vinkler på stigning er det fort gjort å få olje i luftfilteret. Hvis Autochoke er basert på noe fjærer og annen smurt leamikk så kan stivt fett/evt møkk gjøre at alt går tregere tilbake til "normaldrift".

   #8
 6,009     Finnmark     0
Hadde en bensindrevet billig kantklipper som begynte å bli tungstartet og gå ujevnt etter ca ett år.......oppdaget at slanger til forgasser var morken allerede( kvalitet?).......Så det kan jo være slikt som "spøker" også!
Signatur
   #9
 1,245     Norge     0
Har også en Mcculloch gressklipper som TS, men en mindre modell. Måtte bytte plugg etter ca 3 gangers bruk, mistenker det var noe gale med den allerede som ny. Symptomer var fjusking og svart røyk ut eksospotta. Byttet plugg og den har fungert bra i fire sesonger, selv om det heter seg at man skal bytte plugg hvert år.

Å svart male er merke selv om at man ikke tar vare på ting, er for meg en gåte.
Skal ikke påstå at Mcculloch er et topp merke, for det er det heller ikke. Tar man vare på ting så holder den overaskende lenge.
   #10
 288     Telemark     0
Funnet ut at jeg ikke gidder og rote med den, kommer til og investere i en Honda den til 6000. Det jeg har råd til når skatte pengene kommer. Men lurte på når man skal spyle under kan man legge den på siden? Vis ja hvilken side?

Du kan legge den på siden, med eksosen ned og luftfilter opp (Honda iallefall)
   #11
 4,452     Vestlandet     0
Har hatt macculloch kjøpt på coop i fire sesonger nå, ikke noe feil på den. Fattern har en skikkelig honda hjemme, men han syntes min er bedre. Bråker mindre og bedre effekt.

Signatur
  (trådstarter)
   #12
 491     0
Har nå sjekket luftfilter og det var bra, sjekket pluggen og den var ganske sotete så jeg byttet den. Når jeg startet den etter plugg skifte så måtte jeg starte den 3-4 ganger for den bare døde ut, kan være fordi det er ny plugg og at den har sett tom for bensin i hele vinter. Etter 5 forsøk virket den bra. Testet den i en liten bakke for og se om den klarte og kjøre med trekk uten og stoppe noe den klarte uten problem.

Når det gjelder at selvtrekk som låste seg og ikke ville slippe hjulene når jeg dro bakover, såpnet jeg dekselet og smurte opp med wd40 først spylte jeg vekk alt gresset, var mye gress der. Smurte ikke der reima er men under og over hjulet samt noen fjæren. Så blir spennende og prøve 😀

Når det gjelder selvstart så gikk sikringen på denne for noen år siden. Så jeg koblet uten om sikringen og bare fortsatte og bruke den virket når jeg satte den bort. Når jeg prøver og starte den nå med selvstarter så hører jeg bare et lite klikk i start motoren veldig lavt. Men den sviver ikke, har prøvd og lade den uten hell. Så det jeg lurter på om det er noen som har opplevd noe lignende ? Vet noen råd på hva jeg kan prøve på og gjøre på selvstarteren? Klarer meg uten selvstarteren men er litt moro og se på naboen som må dra i snoren Og jeg kan bare trykke på en knapp 😀😀😀😀
   #13
 3,210     Vestlandet     0
Rotoren kan ha rusta fast, siden den har stått ute. Ellers kan det være dårlig elektrisk kontakt eller svakt batteri. Dårlig kontakt kan være i børster/kommutator, rele (soleniod), batteri, eller på styrekretsen til releet.

   #14
 4,110     Akershus (Follo)     0
Rotoren kan ha rusta fast, siden den har stått ute.

Absolutt!
Jeg skulle fikse en slik starter for en kamerat. Men den var rusta fast, og stabukken hadde servert den med strøm såpass lenge at den i tillegg hadde svidd viklingene! Batteriet er atskillig tøffere enn motoren. Etter å ha betalt for ny starter har han nå invilget maskinen hvileplass i garasjen.
Ellers er jeg enig i at Honda er tingen. Jeg har en utgammal en (reserveklipper) som bor under en flippa trillebår om vinteren. Og den har ennå ikke daua. Den var egentlig pensjonert for mange år siden, men nekter å gi opp! Men den har kun røskestart. Mon tro de nye er like udødelige?
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 491     0
Prøvde den igjen i dag, men den gikk veldig ugjevnt og hadde dålig trekk på hjulene
  (trådstarter)
   #16
 491     0
Tenkte jeg skulle sette av 6000'(skattepengene) så jeg har penger til ny klipper vis den jeg har nå blir ubrukelig. Eller stopper Smile
   #17
 7,686     Bærum     0
Kjøp en Honda. Livet er for kort til å skru på gressklipperen hver gang den skal brukes.
   #18
 3,210     Vestlandet     0
Prøvde den igjen i dag, men den gikk veldig ugjevnt og hadde dålig trekk på hjulene

Sjekk at overføringene i turtallsreguleringa til forgasseren går lett. Ta også en titt på oljenivå.
  (trådstarter)
   #19
 491     0
Skal bytte luftfilter og olje i morgen + har vært nede nå og hentet ny fersk bensin. Når jeg prøvde klipperen etter pluggskifte så var det samme problem. Jeg prøvde og ta av luftfilter og starte den da men da startet den bare og både ut igjen, prøvde 7-8 ganger fikk ikke start satt igjen på luftfilteret så startet den umiddelbart. Med full effekt.
Kommer til og kjøre den tom for bensin i morgen og bytte olje og luftfilter og da se om det hjelper. Fant i dag kvitteringen på klipperen er ikke 3 år engang. Vis ikke får noe liv i den reiser jeg til en repratør hos får han til og sjekke forgasseren, er ikke noen Anne jeg kan komme på som da kan være problemet.. Siden klipperen er såpass ny burde vel vet utbedring gå på reklamasjon siden jeg nå da bytter alt som man kan gjøre selv og tilsvarer en vanlig service
  (trådstarter)
   #20
 491     0
Noen som vet om de har luftfilter på Maxbo eller Carlsen Fritzøe. Kjøpte tennplugg på Maxbo, men glemte og sjekke om de hadde luftfilter 😀
  (trådstarter)
   #23
 491     0
T
Noen som vet om de har luftfilter på Maxbo eller Carlsen Fritzøe. Kjøpte tennplugg på Maxbo, men glemte og sjekke om de hadde luftfilter 😀


Neppe, finn nærmeste McCulloch verksted. De får tak i alt av deler.

Jepp må nok det men kommer bare for moro. Skyld sjekke med Maxbo i morgen. Vis ikke så får jeg reise til verkstedet 😀 Men blir siste gang jeg kjøper mcculloch. Heldigvis betalte jeg ikke mere enn 3300 for denne klipperen. Men som sagt vis den ikke blir noe bedre etter i morgen så blir det verksted, men vis jeg må betale ut av egen lomme så blir det ikke aktuelt.


   #24
 486     0
Du må sikkert regne med å betale av egen lomme. Står nok noe i manualen om at den ikke skal lagres ute om vinteren.
  (trådstarter)
   #25
 491     0
Lot klipperen bli god og varm og lot den gå tom for bensin. Når jeg tappet oljen var den like rennende som vann og det er veldig mye grått i den. Er dette et tegn på at det har kommet vann i oljen?
  (trådstarter)
   #26
 491     0
Nå har jeg hatt på ny olje renset filteret. Går ujevnt til og begynne med. Så kommer den opp i turtall men går ikke jevnt . Forgasseren?
   #29
 3,210     Vestlandet     0
Høres litt ut som forgasser ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor den skulle gå fint etter 1 minutt.
   #30
 1,245     Norge     0
Ser du har nylig byttet plugg, hvordan ser pluggen ut nå med ny bensin på tanken? Sjekk med bladsøker åpningen på pluggen. I instruksjonsboken står det hva skal være.
  (trådstarter)
   #31
 491     0
Var ute og startet den nå gikk litt ujevnt til og begynne med. Satt i gang og klippet gikk strøket ikke noen tegn på at fen sliter når den er blitt varm. Men ser ut som den likte å jobbe litt. Den får bare holde så lenge jeg kan bruke den. Så legger jeg til side penger tilny klipper.
  (trådstarter)
   #34
 491     0
Pluggen var fin. Startet klipperen igjen nå som den er varm går veldig bra
  (trådstarter)
   #35
 491     0
Er vel litt rart at den går så ujevnt når den er kald?
Og så si perfekt når den klipper grass og er varm
   #36
 3,210     Vestlandet     0
Går den fint på tomgang også, når den er varm? Noen ganger kan de regulere litt dårlig på tomgang, men når de får litt motstand å jobbe med så går det bedre.

Alt går lettere når motoren er varm. Det kan være det som gjør at feilene blir maskert når den varmes opp.

Jeg ville sett på forgasser og overføringene i systemet for turtallsregulering.

  (trådstarter)
   #37
 491     0
Går den fint på tomgang også, når den er varm? Noen ganger kan de regulere litt dårlig på tomgang, men når de får litt motstand å jobbe med så går det bedre.

Alt går lettere når motoren er varm. Det kan være det som gjør at feilene blir maskert når den varmes opp.

Jeg ville sett på forgasser og overføringene i systemet for turtallsregulering.


Den går litt ujevnt på tomgang når den er varm men det er ikke noe spess. Når den jobber så går den perfekt. Men rote med forgasseren osv er litt vel teknisk for meg. Men så lenge den fungerer i år evt neste år så får jeg vel bare være glad. Om jeg må vente noen minutter før den blir varm så over lever jeg vel det Smile
   #38
 3,210     Vestlandet     0
Høres ut som en bra løsning. Ikke lagre den ut til vinteren da. Ikke om sommeren heller forsåvidt.
  (trådstarter)
   #39
 491     0
Lagrer den under tak ute under terrassen og ned i kjelleren om vinteren
   #40
 6,009     Finnmark     0
Lot klipperen bli god og varm og lot den gå tom for bensin. Når jeg tappet oljen var den like rennende som vann og det er veldig mye grått i den. Er dette et tegn på at det har kommet vann i oljen?

Ja
Signatur
  (trådstarter)
   #41
 491     1
Nå er klipperen helt ute og kjører. Startet den her om dagen da gikk turtallet opp og ned så stopper den starter den igjen samme dritten igjen går litt så stopper igjen. Så poff så går den men bruker lang tid på og komme til full effekt. Men høres ikke ut som en klipper med 190cc motor virker som den mangler mye kraft. Etter litt tklipping tar jeg en pause på 5 minutter, når jeg starter den igjen må den bruke litt tid på og komme opp i full effekt igjen. Noen som kan komme med en diagnose ut ifra dette jeg beskriver?
   #42
 38,337     Lillestrøm kommune     0
Sjekket oljenivå igjen ? Hvis du ikke stenger bensinkranen så er det mange som flommer over og bensin renner ned i oljen og det blir tilsynelatende for mye olje (nivået blir for høyt). Da blir det alverdens rare reaksjoner.
  (trådstarter)
   #43
 491     0
Har ikke stoppe kran på denne, sjekket olje nå, oljen var veldig fin kanskje litt mye ifølge måle pinnen men i følge hvor mye som står på målepinnen at det skal være med olje så skal dette stemme 0,6l men set at den stoppet når jeg klippet i går var første gangen det skjedde.
  (trådstarter)
   #44
 491     0
men i verste tilfelle vis jeg leverer den inn til service og de må rense/utføre service på forgasseren eller bytte den, bare for moro skyld noen som vet sånn ca hva det vil koste. bruke over 1000 på en klipper som kostet 3350 ny for 4 år siden er ikke aktuelt, jeg kan jo demontere forgasseren på klipperen til høsten når jeg ikke trenger og klippe plenen så ta en kikk. men tør ikke det nå, så er jeg så uheldig og sitte kun igjen uten klipper
  (trådstarter)
   #45
 491     0
En kar kikket på klipperen og han mente det var chocken som var problemet. Kan det stemme? Er det noe justering på chock man kan gjøre selv?
   #46
 3,210     Vestlandet     0
Hvis det er choke så er det et spjeld rett innafor luftfilteret. Bare ta det av og se. Når motoren er varm kan du bare låse det i åpen stilling med en streng eller lignende, og se om det hjelper.

Briggs har visst kommet med et nytt automatisk choke system for noen år siden. Men jeg har ikke vært borti det og vet ikke hvordan det fungerer. Push to prime fungerte jo feilfritt - så klart de måtte endre det!
   #48
 3,210     Vestlandet     0
Bare pass på at strengen er festet så den ikke blir med inn i sylinderen
  (trådstarter)
   #49
 491     0
Har ikke kikket på choken enda, men bare lurte på vis det er det spjeldet til auto chocken kan det ha blitt litt tregt etter den stod ute en vinter evt at det kan være og smøre det opp? Eller er wf40 der fyfy med tanke på forgasseren og bensin
  (trådstarter)
   #51
 491     0
Skrudde av deksel på klipperen. Virket som fjæren som regulerer choke var litt for slapp, kjapp løsning sette inn en trebit så den står i en stilling så starter den perkfekt og går som en klokke.
   #53
 8     0
3 gode tips. Rens forgasseren, skift bensin filter og stram vairene. Håper det setter deg på god vei.