#11
 24,668     Akershus     0
Her har kommunen asfaltert flere «stupbratte småveier. Vi var bekymret for vinteren. Kommunens korte erfaring er at det går bra. Asfalten gjør at de kan brøytet tett nedtil slik at sola holder asfalten fri. Ellers er de stort sett flinke til å strø med fin singel. Den ligger brukbart.

Vil anta at det er en fordel med god krumming på veibanen og gode grøfter for om mulig å holde vannet borte. Også å brøyte bredt slik at snøkanten ligger over grøfta, ikke inn på veien mhp smeltevann.
Signatur

   #12
 259     Trøndelag     0
Spennende lesing dette. Driver på med gårdsplassen selv. Vi har også en liten bake ned mot huset ca. 35m lang pluss at det er generelt ganske trangt. Min bedre halvdel vil ha asfalt men jeg er ganske usikker på hva som er den beste løsningen.
Det blir vel like glatt med belegningsstein?
Signatur
TSt
   #13
 14,509     1
Min erfaring med belegningstein er at is slipper på på en helt annen måte enn på asfalt så det er mye lettere å få det bart. Mulig det er fordi det er mulig at noe vann kan trekke unna ned under isen.  Er derfor ikke noe tvil hva jeg skal ha når nye garasjen er ferdig og jeg skal anlegge oppgradert innkjørsel.
HSt
   #14
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hvis du først har kontinuerlig isdekke så må det strøs enten det er belegningsstein eller ikke. Når du måker før du kjører så blir det fortsatt mørke partier og de holder seg bare. Det er rim/tynn is i bakke jeg kommenterte over det var ikke mulig å se belegg på asfalten når en kunne rutsje ned hele bakken jeg nevnte. Med belegningsstein vil overflaten bli litt annen tror jeg, her hjemme har det kun vært med ekte underkjølt regn jeg har måttet finne frem posene med strøsand (bruker leca strøgrusen forøvrig). Er det sol på flaten så skal det ikke være store flekkene før solen tar dette, ellers slipper isen som beskrev over, etter mye regn på kald bakke skyflet jeg av isen med en ishakke kun etter 3-4 dager da den slapp underlaget.  Nå er det flere andre hus i gata som har belegningsstein og tykk panser is hele vinteren, men de kjører inn og tråkker ned snøen. Jeg fikk spørsmål om vi har varmekabler i bakken i fjor. Med plastskuffe med Alu-list må du kjøpe alu-list som reservedel, den slites mer på belegningsstein enn på asfalt. Snøfreser fungerer supert, bruker av og til kosten på gangstripen etterpå.
   #15
 15     Hvitsten     3
Nå har naboen lagt freseasfalt her, laget grøft på sidene og gravet ned et dreneringsrør under avkjørselen fra den bratte bakken og inn til vår biloppstillingsplass. Det virker mye bedre enn subbus som var før, og mye enklere å komme opp enn før. Når det er sagt, nå begynner ventingen på snø, is, og underkjølt regn... skal holde tråden oppdatert med våre erfaringer med freseasfalt.
   #16
 4     1
Som nevnt tidligere så finnes det drensasfalt men dette er ikke for privatkunder utendørs. Drensasfalt har også egenskaper som litt støysvakt dekke osv. men for private plasser eller veger er det helt uten relevans. Og om vinteren så dreneres jo ingen ting nedover i vegkonstruksjonen da frosten har tatt taket. Skal man ha asfalt på veg så få takfall eller ensidig fall på vegen så det går ut i grøft. Knust asfalt fraksjon ca. 0-20 mm. er helt toppers, men for best resultat skal den ikke legges i tykkere lag enn 10 cm. og helst komprimeres når den er våt. Da setter den seg utrolig bra. Har du lav ÅDT (hehe) så holder den seg i årevis hvis man har en geometri som leder vann vekk fra vegen. Kan komprimeres med hjul, vals og plate for den saks skyld.