#21
 611     Hjemme     0
Det høres jo ut til at du er lokalkjent på Biltema, og der er det ganske mange meter med tau+noen vinsjer ;)
Men flaggstanga er nok ikke tyngre enn at du klarer å få den ned uten en haug med remedier.

  (trådstarter)
   #24
 8,022     Bærum     0
Interessant det der KjellG...Sjekket noen flere flaggstangsjapper - og alle stålstenger av dagens dato virker å ligge mellom 80 og 110kg på 10-12m. Det er mye mindre enn jeg hadde anslått. Men det er ikke dermed sagt at en 40 år gammel stang har samme vekta...  Cool
   #25
 136     0
Jeg har prøvd tau og bil (Landcruiser) på flagstang i tre, det gikk ikke. Når stangen er boltet så langt ned blir kraften enorm.

Løsningen er enkel, lag et kryss av to 4 meters totomsfire. Spikre de sammen på ca 3,5m slik at du får en X/kryss med en side på 3,5 og en side på 0,5.

Sett den lille åpningen mot flagstangen, den lange siden i bakken. Løs flagstangen og ta den kontrollert ned ved å flytte krysset stadig lengere bakover.

Når du skal ha opp igjen stangen bruker du samme patent. Legg tuppen i stangen i krysset og flytt så krysset gradvis.

Er stangen veldig stor lager du flere kryss av ulik størrelse.
Ebe
   #26
 4,452     Vestlandet     0
Men den dreier jo ikke om nedre bolt? Den dreier om bolten som står 1,5 meter opp på flaggstanga og motvekten er øyet som er helt i bunnen. Kan ikke fatte å begripe at en bil ikke skal klare å fire denne rolig ned. Tror jeg må regne på dette altså.

Fint arbeid på jobben Wink
Signatur
   #27
 401     0

Jeg har prøvd tau og bil (Landcruiser) på flagstang i tre, det gikk ikke. Når stangen er boltet så langt ned blir kraften enorm.


Ei flaggstang i tre er nok ein god del tyngre enn ei stålstang. Som eg skreiv over står det ei 10m stålstang (frå slutten av 70-talet) hos mine foreldre. Denne handterer vi utan problem når vi er to, utan noko form for hjelpemiddel utover ein stige til å dytte med når den skal opp att.

   #28
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Du fikk ikke ført ned flaggstangen med en Landcruiser???  Shocked
Ebe
   #29
 4,452     Vestlandet     0
Regna litt på det  ;)

Forutsetninger: Stanga er 12m og veier 110kg. Svingpunktet ligger 1,5 m over bakken.

Har regnet i værst tenkelige situasjon, dvs at stanga ligger helt horisontalt. Du vil da få et moment rundt svingpunktet på 4860N (ql^2 / 2 der q = 90 N/m). Dette må du holde igjen med bilen din ved hjelp av en vekstang på 0,75 meter. (Ikke 1,5 meter, for kreftene virker 45 grader inn på endepunktet). Dvs du må holde igjen 6480N med bilen din.

Si at bilen din veier 1200kg og står på asfalt. Friksjonskoeffisienten på tør asfalt ligger mellom 0.7 - 0,9. Dvs at bilen din kan holde minst 1200kg * 9,81 m/s^2 / 0,7 = 8240N.

Dvs du fint holder igjen flaggstanga under gitte forutsetninger.  :)

Hvis du i tillegg har noen som tar i mot stanga etterhvert som den kommer ned er du safe.

Ps: om det er grusvei har den en friksjonskoeffisient på 0,4-0,55. Dvs bilen din kan teoretisk, i værste fall, bare holde igjen 4708N. Da må du ha noen som tarimot tidlig.
Signatur
   #30
 5,111     Sørnorge     0
... eller du legger tauet dobbelt og får halv kraft på bilen og ekstra friksjon i tauet.

Med 8000N skal man ha ganske solid tau også.