2,412    14    2  

Hyttetralle?

 100     Norge     0
Hei, har en kilometer å gå til hytta fra parkeringsplass.
Har mekket til et håndtak på denne:
https://www.xxl.no/bits-cargo-trailer-sykkelvogn-for-bagasje/p/1108898_1_style

Dette fungerer helt fint på grusvei, flat sti, men ned en sti med skråbakke sliter jeg mye da hjulene følger skråningen og veltefaren er stor, noe som også har skjedd. Steinete parti er det også her.

Lurer litt på en slik en:
https://allsopgarden.com/product/wheeleasy-le/
Flott på skråplanet, alltid i vinkel. Men tyngdepunktet kommer ikke over hjulet.

Kona har en Royal shopper, hun er fornøyd med den:
https://www.dinside.no/fritid/smart-nar-du-handler/67424346

Men, den er for liten til min last som består av 3-4 stykk 5 literskanner med vann, øl og vin og andre matvarer som ikke får plass i Royal Shopper.

Denne kan også være aktuell, men kanskje litt høyt tyngdepunkt, og mulig støttebena må kappes siden de ser ut til skrape i ulent terreng.
https://www.kramer.co.uk/Stable-Pasture/Stable-Arena/Tack-Room/Folding-Wheelbarrow-Stable-Cart

Noen med erfaringer/ideer/forslag?

   #1
 3,587     0
Du kan da umulig få transportert "3-4 stykk 5 literskanner med vann, øl og vin og andre matvarer" i de der trillbebårene med duk?

Det er ikke sikkert at Claser'ns transportvogn er mye mer stabil enn sykkeltilhengeren du nevner, og kanskje stien din ikke er bred nok for den. Men du kan jo ta en titt på den likevel!
  (trådstarter)
   #2
 100     Norge     0
Claser`ns vogn blir for stor, det kronglete partiet ville vært en stor prøvelse med denne vogna, men takk for tips.

Jeg kan jo gjøre som andre hytte-eiere i strøket, kjøpe en vanlig trillebår og låse den fast med kjetting litt oppi lia.
Men, da sliter man hvis den plutselig er borte, eller punga av ramp..

Ser denne er tilgjengelig i norge:
http://equishop.oslo.no/nettbutikk/8-stall-amp-stell/801-sammenleggbar-trillebaar/
Tåler 50kg, men hvor lenge til duken revner?
Hvis den revner kan jeg jo lage en kurv som passer istedet, kurv med flat bunn?
Og det er plass til større hjul, for å forbedre terreng-egenskapene?
TSt
   #4
 14,509     0
Det er utrolig mye mindre rulle motstand i to små sykkelhjul enn andre typer så det er noe helt annet hvis det er litt stigning etc.  Har en sykkel tilhenger som egner seg mest som håndtralle. Likner på denne .  Den er nesten ubrukelig som sykkel tilhenger da den er beregnet å festes på setepinnen som blir alt for langt opp men en slipper å bygge den om for å bruke den til håndtralle. Bare hopp over delene den skal kobles med. Det finnes visst to andre modeller også på denne nettsiden som likner på denne. 

En slik er perfekt for TS.  Er det humpete bør en feste baljen med en rem på noe måte når en returnerer med tom balje.  

Jeg ordnet med innkjøp av den via kontakter og det er ca 10 stk av denne typen på hyttefeltet vårt  nå men så skaffet jeg den noe rimeligere enn prisen det er linket til.  Har dessverre ikke tilgang på flere lenger.


TSt
   #5
 14,509     0
Uten baljen oppi kan trallen benyttes på forskjellige måter også, her vises tandem løsningen for frakt av limtredrager,  festes det bare i fremkant kan en løfte i håndtaket og svinge under bjelken.  Senere er løsningen oppgradert med å benytte en elektrisk trillebåre (gjerne uten båren montert) på bakre posisjon.  

Lettere lange materialer kan stroppes til trallen og en kjører den ved å holde i materialene i bakkant. Hvor mye overheng en kan ha forran avhenger av hvor kuppert det er.  
Hyttetralle? - tralle.jpg - Fresermannen

De kjøres på sti og ikke vei så reflekser er ikke montert. 

   #6
 5,111     Sørnorge     0
Har drasset mye rart igjennom skogen i over 30 år, og kjenner problemstillingen. Jeg har kommet til at skal man velge blant eksisterende løsninger er det ryggsekk som er mest praktisk. Skal man ha noe på hjul må man lage det selv.

Det jeg ser for meg at jeg burde laget selv er en trehjulsvogn - to bakhjul, ett framhjul. Bakhjulene må stå på en parallelogram-aktig ramme som man kan bruke til å vippe lasten mellom bakhjula sideveis. Bakhjula må legge seg til samme side som man vipper lasten. Hensikten er at man skal kunne styre hjula til å stå ganske loddrett selv om man kjører på skrått underlag. På den måten vil man ha en stødig vogn selv om bakken heller. Hvordan man skal regulere det er jeg ikke sikker på. En mulighet er å ha noe alla gripshift-sykkelgirvelger hvor man justerer lengden på en wire som går diagonalt i paralellogrammet.

Lasteplanet vipper i takt med hjula, slik at når hjula justeres til å stå loddrett, står lasteplanet vannrett. En utfordring blir å få til en kombinasjon med at bakkeklaringen ved det øvre hjulet ikke blir 0m uten at tygdepunktet når hjula står i normalstilling skal bli veldig høyt.

Legger ved en skissa av bakhjulsopphenget. Det er antagelig ikke nødvendig å ha så stor avstand mellom øvre og nedre del som skissen viser


Hyttetralle? - fresermannen.jpg - Fresermannen.

  (trådstarter)
   #8
 100     Norge     0
Se her ja, det drøsser på med fine innspill.
Ser fordelen med store sykkelhjul, som det er på sykkeltralla.
Hvis jeg nå tar bøylen av en snøskyffel og lager et solid håndtak til den sykkeltralla jeg allerede bruker, så har jeg løsningen med mer kontroll i skrått terreng, vært et forsøk.
TSt
   #9
 14,509     0
tøttehjulene på eltrillebåre er kun for flatmark.  Så en må benytte uten de og holde oppe selv men fremdriften får en hjelp til av elmotor.  Passe på å ta lasten langt frem så det ikke blir så tungt.  Ved masser som sand og singel bruker vi en isoporkloss bakerst i trillebåren for å hindre det å rase langt bak i båren. 
Ellers er det liknende jeg nå benytter isteden for bakre vogn vist på bildet over.  En ramme kan legges under f.eks. gipsplater med trallen foran og  el trillebåre bak.  Da festes rammen med en bolt til en tverrstokk på understellet slik at en kan svinge på undersiden av godset og en rem i forkant så en kan løfte håndtaket og svinge under godset.  Stort kjøleskap f.eks. er ikke problem å frakte lenger.  Går på sti som har litt bredde.