#41
 2,797     0
Ut i fra denne teksten og kalkulatoren til Vegvesenet, ser jeg det som uansett ikke kan overstige 3500KG i vognkort eller andre måter. Og aldri kan Vognkortet til hengeren har høyere tillatt totalvekt enn hva bilen sier.

For å ta det siste først; jo, vognkortet til hengeren kan ha høyere vekt enn bilens tillatte hengervekt (mens summen av bil og henger må være under 3500.), trodde det hadde sunket inn nå. Selve hengeren (aktuell vekt) kan det derimot ikke.

Når du leser hele forskriften (altså 2.ledd), ikke bare det som omhandler 3.ledd, "campingvogn-regelen", så ser du at begrensningen "forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg" bare gjelder om/når hengeren er over 750kg.

   #42
 10,486     Akershus     1
Det med at totalvekt på hengeren kan være høyere enn bilens hengervekt er "relativt nytt", mange som ikke har fått det med seg.

Disse reglene gir litt artige utslag. Vi hadde en stund en 1500 kg (totalvekt, 1260 egenvekt) KABE 590 stående her. Det sto også 4 biler her, 1 nissan patrol, 2 mercedes e-klasse, og en gammal volvo S40. Volvoen var den eneste som hadde lov å trekke vogna med førerkort B.
Signatur
   #44
 4,202     0
Det er forresten en liten detalj til.

Aktuell vekt på tilhenger er sannsynligvis ikke lik vekten av henger + last, man må trekke fra den vekten som hviler på tilhengerkula på bilen (denne skal legges til bilens last). Anbefalt kuletrykk varierer, men ofte mellom 50-75kg.

Dette defineres i kjøretøyforskriften §2-2:
For semitrailere eller påhengsvogner skal den største vekten som legges til grunn ved klassifiseringen, være den statiske vertikale belastningen som overføres til bakken fra semitrailerens eller påhengsvognens aksel eller aksler, når semitraileren eller påhengsvognen er tilkoplet trekkvognen og lastet til største belastning, jf. direktiv 2001/116/EF tillegg 2 kapittel A punkt 3.

Hvordan politiet tolker dette ved kontroll er høyst uvisst, men hvis de kjører hengeren på vekten mener jeg det er akseltrykket de skal måle...
   #45
 10,486     Akershus     1
De skal måle akseltrykket, ja.

merk også at kulevekten skal være del av lasten når man regner på hengerens bremser. Har du en henger med 2 tonn totalvekt, der bremsene ikke er godkjent for mer enn 2 tonn, kan du ikke ha 2 tonn på hjula og 100 kg på kula. Det var i hvert fall hva jeg fikk beskjed om da jeg godkjente en 2,7-tonner med påløpsbrems godkjent for maksimalt 2,7 tonn.
Signatur
   #46
 3,083     Gol     0
Jeg kjøpte denne tilhengeren nå i sommer :
http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=11352
og er meget fornøyd, får fint med meg plater osv. kjekt med tipp så kan man kjøre gressklipper,atv osv inn på tilhengeren.
Fordelen med litt lengere drag en den til bauhaus er jo at den er enklere og rygge med og på den jeg har så kan man legge litt materialer oppå karmingen. Smile

Hos gaupen er jo nesehjul.

Hvilke beslag tenkte du på som er ekstra utstyr?

http://www.gaupen.no/HengereHome.aspx?visKat=1

Om noen er ute etter en slik som denne kan vi skaffe for salg Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #47
 396     1
Nei. Her er det da totalvekten som gjelder. Har hengeren en totalvekt på over 300kg og uten bremser så er det maks 60km/t. Uavhengig av aktuell vekt.

Personlig kommer jeg mest sannsynlig aldri til å kjøpe en henger med totalvekt under 2000kg Tongue og hvertfall ikke uten brems.

Ja, jeg mente totalvekten. Smile
Altså veier tilhengeren over 300 kg og den er uten bremser, så er maks hastighet 60 km/t. Men veier tilhengeren f.eks. 200 kg, så kan du fylle tilhengeren med 99 kg og allikevel kjøre i 80 km/t. Det er iallfall slik jeg har skjønt regelverket.

   #48
 2,797     0
Nei. Her er det da totalvekten som gjelder. Har hengeren en totalvekt på over 300kg og uten bremser så er det maks 60km/t. Uavhengig av aktuell vekt.

Personlig kommer jeg mest sannsynlig aldri til å kjøpe en henger med totalvekt under 2000kg Tongue og hvertfall ikke uten brems.

Ja, jeg mente totalvekten. Smile
Altså veier tilhengeren over 300 kg og den er uten bremser, så er maks hastighet 60 km/t. Men veier tilhengeren f.eks. 200 kg, så kan du fylle tilhengeren med 99 kg og allikevel kjøre i 80 km/t. Det er iallfall slik jeg har skjønt regelverket.

Du har rett, og Dotsetsveen har feil. (dvs, om han med bare "totalvekten" mener tillatt totalvekt, og det gjør han åpenbart, når han så fortsetter med å feilaktig hevde "Uavhengig av aktuell vekt.")

Trafikkreglenes §13 om fartsgrense med tilhenger:
"5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A713#%C2%A713
  (trådstarter)
   #49
 396     0
Takker for svar og god hjelp i denne tråden!

Vi har enda ikke gått til innkjøp av tilhenger. Økonomien avgjør når tid vi kjøper. Men jeg har undersøkt litt i mellomtiden, og det er mye mulig vi både går for tilhenger med bremser og en størrelse opp.

Denne fra Gaupen har både bremser og store nok mål innvendig.
Gaupen tilhenger

Dessuten er den innenfor vårt budsjett på 7.000 - 8.000 kr. 

Finnes det noen bedre tilhengere til denne prisen?
   #50
 372     Hedmark      0
Du får vel ikke så mye mere til den prisen, da må du evt finne noe brukt.
Selv hadde jeg, som flere andre her, aldri kjøpt en henger som ikke kunne få med seg byggeplater, men det får nå være ett valg man tar.

Ang førerkortproblematikken så anbefaler jeg å laste ned bil og henger appen å sjekke før man kjører henger med den aktuelle bilen.
Eller evt bare ta BE, det er lettere, men koster jo litt