Men henger med tipp er knallbra. For de som har vanskelig parkeringsplass så kan en trekkemekanisme hjelpe til å dra hengeren opp på plass.
Jeg har en med tipp (derfor enakslet, utvendige hjul), ca 1000kg nyttelast, og som med vekt rett over 1300kg kan trekkes med B-sertifikat bak mange biler. Kjøpte den med 50cm karmer og er godt fornøyd med dette. Ellers er B-96 regelen et alternativ for de som ikke vil ut på tur med annet enn kjørerskole (opplæring er rimelig lik BE men ingen eksamen hos Trafikkstasjonen), de fleste får da med seg det de ønsker. Tilhengerkalkulatoren gir det eksakte svar mht vekter på tilhenger og B-sertifikat.
Grunnene til dette er: -Kun 125 kg, så forholdsvis lett å dytte på plass -Kan lastes med 175 kg og likevel kjøres lovlig i 80 km/t -Kassemål på 122 cm, plass til byggplater -Meget hyggelig pris -Uten bremser, med andre ord 'ingenting' som kan bli ødelagt -Utenpåliggende hjul, stabil ved kjøring -Kan suppleres med høyere karmer hvis ønskelig
Ulempene i ditt tilfelle er: -Uten bremser, så det kan bli behov for å kjøre max 60 km/t enkelte strekninger -Utenpåliggende hjul kan kanskje bli i breieste laget for innkjørselen -Små hjul gjør den litt mer 'humpete', men ikke mye mer enn en med større hjul
Personlig tror jeg denne nyheten fra Gaupen vil bli en stor suksess siden den har riktige karmmål, pris og er fra en kvalitetsprodusent.
Bremser er kjekt å ha, men kostbart å vedlikeholde. Brukes hengeren mest til hageavfall er behovet for bremser mer eller mindre borte og faren for at bremsene vil sette seg er stor (hengeren brukes lite). Selv har jeg henger med bremser, men jeg benytter den til mye mer enn bare hageavfall og har i tillegg noen mil mellom hjemme og hytte, og hjemme og Bergen der jeg ofte handler byggmateriell og annet rask jeg henter med hjem.
Som anbefalt over vil jeg også anbefale presenning. Da vil bunnplaten holde mye lenger.
Tilhengere uten brems er potensielle førerkortdrepere............ Man har nesten aldri kontroll på vekt på last i hengeren ......kjørte litt revet materiale, tippet vekt på 700 kg.........testet på vekta som viste over 1400 kg...........merket ikke på bilen da jeg kjørte Legacy i lavgirserien
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er hengeren lastet så tungt at man må kjøre i 60, men man tror man kan kjøre i 80, så kan nok fort lappen ryke, ja. Beslaggrensa i 60-sone er 86, så da skal man ikke være langt over der man "tror" grensa går før den er overskredet med så stor margin at det blir inndragelse...
Tilhengere uten brems er potensielle førerkortdrepere............ Man har nesten aldri kontroll på vekt på last i hengeren ......kjørte litt revet materiale, tippet vekt på 700 kg.........testet på vekta som viste over 1400 kg...........merket ikke på bilen da jeg kjørte Legacy i lavgirserien
De fleste har vel litt innsikt når de laster en henger hvor mye ting veier... 👍
Tilhengere uten brems er potensielle førerkortdrepere............ Man har nesten aldri kontroll på vekt på last i hengeren ......kjørte litt revet materiale, tippet vekt på 700 kg.........testet på vekta som viste over 1400 kg...........merket ikke på bilen da jeg kjørte Legacy i lavgirserien
De fleste har vel litt innsikt når de laster en henger hvor mye ting veier... 👍
......det har selvsagt ikke jeg??
Vanskelig å vite vekt på revet inkl, plater, gulv, kledning mm:) Med flak på 205*390 så er det fort å laste for tungt, og når man heller ikke merker på bilen! TS: kjøp tilhenger med brems, så har du en bekymring mindre....
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er det forresten noen ekstra kostnader man som kjøper ikke har tenkt på når man skal kjøpe tilhenger? Avgifter til staten? Omkostninger? Må man ha spesielt førerkort for å kjøre med tilhenger forøvrig?
Du burde kjøpe presenning og avstivet som holder den oppe. Kjøp Gaupne sin proff presenning
Men henger med tipp er knallbra. For de som har vanskelig parkeringsplass så kan en trekkemekanisme hjelpe til å dra hengeren opp på plass.
Jeg har en med tipp (derfor enakslet, utvendige hjul), ca 1000kg nyttelast, og som med vekt rett over 1300kg kan trekkes med B-sertifikat bak mange biler. Kjøpte den med 50cm karmer og er godt fornøyd med dette. Ellers er B-96 regelen et alternativ for de som ikke vil ut på tur med annet enn kjørerskole (opplæring er rimelig lik BE men ingen eksamen hos Trafikkstasjonen), de fleste får da med seg det de ønsker. Tilhengerkalkulatoren gir det eksakte svar mht vekter på tilhenger og B-sertifikat.
http://gaupenhenger.no/Henger.aspx?visHenger=70685
Grunnene til dette er:
-Kun 125 kg, så forholdsvis lett å dytte på plass
-Kan lastes med 175 kg og likevel kjøres lovlig i 80 km/t
-Kassemål på 122 cm, plass til byggplater
-Meget hyggelig pris
-Uten bremser, med andre ord 'ingenting' som kan bli ødelagt
-Utenpåliggende hjul, stabil ved kjøring
-Kan suppleres med høyere karmer hvis ønskelig
Ulempene i ditt tilfelle er:
-Uten bremser, så det kan bli behov for å kjøre max 60 km/t enkelte strekninger
-Utenpåliggende hjul kan kanskje bli i breieste laget for innkjørselen
-Små hjul gjør den litt mer 'humpete', men ikke mye mer enn en med større hjul
Personlig tror jeg denne nyheten fra Gaupen vil bli en stor suksess siden den har riktige karmmål, pris og er fra en kvalitetsprodusent.
Bremser er kjekt å ha, men kostbart å vedlikeholde. Brukes hengeren mest til hageavfall er behovet for bremser mer eller mindre borte og faren for at bremsene vil sette seg er stor (hengeren brukes lite).
Selv har jeg henger med bremser, men jeg benytter den til mye mer enn bare hageavfall og har i tillegg noen mil mellom hjemme og hytte, og hjemme og Bergen der jeg ofte handler byggmateriell og annet rask jeg henter med hjem.
Som anbefalt over vil jeg også anbefale presenning. Da vil bunnplaten holde mye lenger.
Man har nesten aldri kontroll på vekt på last i hengeren
......kjørte litt revet materiale, tippet vekt på 700 kg.........testet på vekta som viste over 1400 kg...........merket ikke på bilen da jeg kjørte Legacy i lavgirserien
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nei, ikke om det avgjør om du kan kjøre i 60 eller 80:)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
De fleste har vel litt innsikt når de laster en henger hvor mye ting veier... 👍
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
......det har selvsagt ikke jeg??
Vanskelig å vite vekt på revet inkl, plater, gulv, kledning mm:)
Med flak på 205*390 så er det fort å laste for tungt, og når man heller ikke merker på bilen!
TS: kjøp tilhenger med brems, så har du en bekymring mindre....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Takk for godt tips!:)