407    19    5  

Valg av varmekilde ved legging av asfalt eller brostein

 364     Omegn     1
Mine foreldre nærmer seg 70, og denne stien fra garasje til hus er bratt og egentlig ganske håpløs vinterstid. Nå vil de ha en endring.

Åpen for alle mulige løsninger sånn sett. Vi har diskutert asfalt med undervarme, lage lange trappetrinn, lage en ny vei til høyre fra bilen og rundt steinen på bildet. Men der blir det også bratt, må isåfall ha 5-6 trappetrinn i starten der.

Spørsmålet er hvilke løsninger som finnes anno 2023?  Legger man varmekabel under asfalten, hvordan vil det fungere? Brukes det isåfall varmematter for å få kablene tett nok slik at du ikke får åpne felt som iser her og der? (mer som et sjakkmønster da)

Noen som har erfaringer her? Som sagt åpen for alle muligheter. Dette er et gammelt hus, så ingen vannbåren varme tilgjengelig

Valg av varmekilde ved legging av asfalt eller brostein - IMG_20230323_142859.jpg - DonThomasoValg av varmekilde ved legging av asfalt eller brostein - IMG_20230323_142936.jpg - DonThomaso
Signatur

   #1
 180     1
Det vil jo uansett bli en solid dosert sving med en relativt knapp stigning. Store terrenginngrep med dertil kostnad. Den enklere løsningen er jo leilighet med garasje og heis
HSt
   #2
 34 596     Lillestrøm kommune     1
Det ser ikke akkurat dom bystrøk med 200 leiligheter å velge i

Jeg har gått turer rundt et hus i Oslo der de la varmerør i betong og så la de asfalt oppå. Der smelter det akkurat oppå røret og ligger lenge snø mellom rørene. Om dette er fordi rørene lå helt i toppen av betongen (armering under) eller om det er fordi de ikke la isolasjon under vet jeg ikke.

Snøsmelting i Norge er uansett veldig dyrt.
   #4
 243     Bærum     0
Jeg låner tråden litt, og håper trådstarter bærer over med meg.

Hvor får man tak i info om typisk "gatevarme" som de gjerne legger i byrom under belegningsstein? Ser ut som en variant av vanlig PEX rør, men de er gjerne orange/rød.

Jeg har en hage der jeg gjerne skulle lagt ned noen varmeslynger for å vinne tilbake våren et par uker tidligere. Jeg har noen solfangere som står arbeidsledige, så det å legge opp noen sløyfer med glykol som kan startes når sola begynner å varme i slutten av februar er fristende.
Signatur
HSt
   #5
 34 596     Lillestrøm kommune     0
Det var røde/orange rør litt større diameter i det halv mislykte prosjektet jeg beskrev over.
HSt
   #7
 34 596     Lillestrøm kommune     0
Ja var sikkert denne typen de brukte så en må bare finne en bedre oppskrift

På soldagene (solenergiforeningen) så besøkte jeg en gang et hus på Grefsen i Oslo han brukte rør med enda større diameter et rør ut og tilbake i hvert hjulspor for å tine opp innkjørsel vha solvarme


   #8
 3 673     Sørlandet     0
Ja var sikkert denne typen de brukte så en må bare finne en bedre oppskrift

På soldagene (solenergiforeningen) så besøkte jeg en gang et hus på Grefsen i Oslo han brukte rør med enda større diameter et rør ut og tilbake i hvert hjulspor for å tine opp innkjørsel vha solvarme


Er bare å legge de med en senteravstand 25-30cm så gjør det jobben det. Ikke mer enn 140m pr sløyfelengde.

Dess mindre overdekning dess tettere mener jeg de bør ligge. Og dess mindre isolasjon under betongplata dess mindre effektivt blir det jo. Også er det en innreguleringssaknog utluftingssak også på slikt
HSt
   #9
 34 596     Lillestrøm kommune     0
Uten isolasjon under så klarte ikke varmen å spre seg utover i laget dermed smeltet det nesten bare rett over røret så kanskje isolasjon under og bedre overdekning er det de burde hatt