#11
 20     0
Kostnad på mitt anlegg, som snart er ferdig oppkoblet, ble rett rundt 45 000kr

Effekt 15 500W

Tilførsel fra hovedtavle går ut til styreskap rett ved vei.
Det er automatisk styring på det.


Kan knipse noen bilder av kabellegging og skapet.

Ja, det er dyr investering og dyrt å drifte det. Kan gi en detaljert oppdatering etter vinteren, med strømforbruk, funksjonalitet på anlegget og evt. Problemer med ising i enden av bakke + andre ting som dukker opp.


Gjerne gi oss alle detaljene på anlegget ditt! Er i leia for å installere noe lignende selv. 15 500W høres jo i utgangspunktet mye ut, men du har kanskje en lang vei?

For min del holder det med 4xSnowmats fra Nexans (0,4m x 17m) og de er på 2150W. Totalt 8,6kW. Med andre ord er veien min 32m lang, ca. 1:7 bratt.

KE
   #12
 3,673     Hordaland     1
Kostnad på mitt anlegg, som snart er ferdig oppkoblet, ble rett rundt 45 000kr

Effekt 15 500W

Tilførsel fra hovedtavle går ut til styreskap rett ved vei.
Det er automatisk styring på det.


Kan knipse noen bilder av kabellegging og skapet.

Ja, det er dyr investering og dyrt å drifte det. Kan gi en detaljert oppdatering etter vinteren, med strømforbruk, funksjonalitet på anlegget og evt. Problemer med ising i enden av bakke + andre ting som dukker opp.


Gjerne gi oss alle detaljene på anlegget ditt! Er i leia for å installere noe lignende selv. 15 500W høres jo i utgangspunktet mye ut, men du har kanskje en lang vei?

For min del holder det med 4xSnowmats fra Nexans (0,4m x 17m) og de er på 2150W. Totalt 8,6kW. Med andre ord er veien min 32m lang, ca. 1:7 bratt.

Innlegget du kommenterer er ganske gammelt så ikke sikkert du får noe svar. Du kan vurdere å lage ett nytt kanskje?
HSt
   #13
 36,582     Lillestrøm kommune     0
De med rørbasert snøsmelte anlegg jeg nevnte for noen måneder siden har begynt å ta det i bruk. Helling mot vei og ingen oppvarmet drensrenne så det bygger seg opp en gigantisk issvull delvis ut på offentlig vei. Lurer på hvor slike som prosjekterer slike løsninger er. Trolig er det bergvarmepumpe men energimengder er hinsides. De la rør i betong med asfalt oppå.
KE
   #14
 3,673     Hordaland     0
De med rørbasert snøsmelte anlegg jeg nevnte for noen måneder siden har begynt å ta det i bruk. Helling mot vei og ingen oppvarmet drensrenne så det bygger seg opp en gigantisk issvull delvis ut på offentlig vei. Lurer på hvor slike som prosjekterer slike løsninger er. Trolig er det bergvarmepumpe men energimengder er hinsides. De la rør i betong med asfalt oppå.

Hvordan vet du at energimengden er hinsides, er det basert på kvadrat, målinger eller hva?
Hvilken temperatur er det på væsken?
Drenering er nok smart ja, gjerne oppvarmet den og.
HSt
   #15
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Enkel hoderegning, areal og smelter mye snø og is. Eller har du fått en ny type snø som smelter lettere ?

Smeltevarme som trengs tilsvarer å varme vannet fra 0-80C

Så kommer problemstilling rundt om det skal være isolasjon under eller ikke, vi ble ikke helt sikre på det i den forrige tråden (varmt hele tiden kanskje med isolasjon, hvis en planlegger å måke og smelte av is ved behov kanskje uten)

Å måke før en kjører bil er forøvrig effektivt har selv nesten isfri innkjørsel til trodd for veldig plundrete vær i vinter, har naboer med panser is som ikke er like ivrige med å måke.
KE
   #16
 3,673     Hordaland     0
Du vil nok se ganske raskt om det brukes lavtemperatur eller høytemperatur. Bruker man brine direkte blir kostnaden liten, men da vil det ikke ta unna tette snøbyger men det vil være frostfritt på bakken og enkelt å måke.
Dette med isolasjon er interresant, jeg vil gå for uisolert siden jeg uansett skal ha lav temperatur på væsken som sirkulerer. Men jeg leker med tanken om å ha en varmeveksler inn til fordeler og på den måten kunne heve opp temperaturen ved hjelp av varmesiden av varmepumpen om ønskelig. Kanskje en manuell betjent "nå har det lagt seg snø på bakken" knapp som tilfører varme i noen timer. Programeringen rundt kan nå enkelt endres. Viktigest er det uansett at det ikke er glatt. Det burde gå fint å kjøre bil på snø som ikke har is mot bakken, og der man ellers ville pakket snøen til is vil det jo tines først. Jeg kan telle på en hånd antall ganger i året jeg trenger å måke snø her, men glatt blir det stadig, særlig på morgen og kveld.