10,560    14    0  

Mutterklyver Muttersprenger

 74     Gjøvik     0

Jeg har en bolt som må av for å bytte en foring.
dritten vil ikke slippe og har "rustsveiset" seg fat i bolten.

Hvis jeg bruker en mutterklyver / muttersprenger , er det da noen sjanse for at gjengene på bolten er intakte etter inngrepet?

Hvem selger slike mutterklyvere av god kvalitet?
Testet en fra biltema eller Clas for noen år siden med da røyk verktøyet før mutteren  ;D
Mutterklyver Muttersprenger - mutterklyver.jpg - reka

   #1
 3,042     Akershus     0
Har ikke erfaring med det der, men har du forsøkt med varme og slagtrekker? Har skrudd av grove bolter med gravrust manuelt etter at mutter og bolt ble varmet godt opp. Vil anta at en sånn klyver eter gjengene på bolten like godt som mutteren med mindre bolten er av langt hardere stål enn mutter. Du risikerer vel å deformere bolten også.
   #2
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Glem de der. De ødelegger alt. Er veldig liten sjangse for at bolten blir bra etter å blitt voldtatt av en slik.

Prøv å bank på en pipe eller fastnøkkel med hammer. Fastnøkkelen kan du da dra til med en hammer, et kort og konsist slag kan løsne mye.

Får du inn en pipe, så kan du prøve en pneumatisk muttertrekker. De løsner det meste, men hodet må være bra nok.

Går ikke det, så ville jeg prøvd en mini-vinkelkutter, noe lignene til dremel, med små kutteskiver for metall. Så lager du et snitt på hver side av mutteren. Istedenfor dremel, kan du velge en trykkluft-type fra biltema til 199, den gjør susen.

Varme ville jeg holdt meg unna. Du risikerer å herde skrue og mutter slik at de blir sprø og mister legeringsegenskapene.

Hilsen mekker med masse erfaring  Wink
   #3
 62     Telemark     0
Gjør som Hondaen skriver, bank på ei pipe eller lignende, bruk latmannsarm og gi denne et skikkelig kakk. Eller ta vinkelkutteren og skjær av dritten. Regner med at bolten ikke egner seg for gjenbruk likevel hvis det er så rusta.
   #4
 3,042     Akershus     0
Å varme bolten uten å bråkjøle den herder den ikke og den bråkjøler ikke uten at du aktivt må gjøre noe.

Det med snitt et dog et godt tips. Er det grove saker så kan du jo dra på med en vinkelsliper (med kuttskive). Noen gode kutt så "sprenger" mutteren i det du prøver å skru hvis den sitter bom fast, eller så strekker metallet seg tilstrekkelig til at mutteren går av.
  (trådstarter)
   #5
 74     Gjøvik     0

problemet med denne bolten er at den sitter så trangt at jeg ikke kommer til med vinkelsliper elelr får banket på noen pipe. har kun få cm klaring over/rundt bolten.

Det gjør forsåvidt ikke noe om gjengene ryker, men det hadde vært hyggelig å klare å bevare disse.

Jeg klarer såvidt å få klemt inn en fastnøkkel.Dene mutterklyveren kunne gått med et kusehår klaring.
taz
   #6
 3,840     Haugesund     0

Det gjør forsåvidt ikke noe om gjengene ryker, men det hadde vært hyggelig å klare å bevare disse.
Da har du jo ikke noe å tape på å forsøke med sprengeren. Bruk først godt med f.eks.WD40, i flere omganger før du prøver. Gi også bolten et par konsise slag på toppen. Klarer du og å klaske til mutteren med en forlenger etc. hjelper av og til det også.
Signatur
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0

Å varme bolten uten å bråkjøle den herder den ikke og den bråkjøler ikke uten at du aktivt må gjøre noe.


Feil. Min bestefar var herdemester så dette vet jeg litt om. F.eks Varmer du opp en pinnebolt i en motorblokk til den blir svakt rød, for deretter kjøle seg ned naturlig, er det store muligheter at den blir såpass herdet at det blir nesten umulig å borre i den. Knallhard, med andre ord. Knekker du en slik oppvarmet pinnebolt i en motorblokk, så har du et stort problem.

Det trengs ikke bråkjøling til for å herde.

   #8
 3,042     Akershus     0

Feil. Min bestefar var herdemester så dette vet jeg litt om. F.eks Varmer du opp en pinnebolt i en motorblokk til den blir svakt rød, for deretter kjøle seg ned naturlig, er det store muligheter at den blir såpass herdet at det blir nesten umulig å borre i den. Knallhard, med andre ord. Knekker du en slik oppvarmet pinnebolt i en motorblokk, så har du et stort problem.

Det trengs ikke bråkjøling til for å herde.
Dette grenser til anekdotisk bevis. Jeg har også varmet opp stål som har beholdt sin elastisitet. Så da er vi like langt.

Skulle all varme tilført stål gjøre stålet sprøtt så kan vi bare avskaffe sveising og kutting av stål da. Dette genererer jo som kjent svært mye varme.

http://www.snl.no/herding/metallurgi

Les om duktilt.
   #9
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Vel, jeg har "dessverre" noen vekttall i mekanikk og materiallære så vet litt om saken.

Videre så har jeg renovert en rekke motorsykkel og bilmotorer og har vært innom en rekke scenario med oppvarming av bolter.

Du kan jo svare på hvorfor det er umulig å bore med en hss bor i en oppvarmet pinnebolt (svakt rød) i holdfasthetklasse 12.2  i en motorblokk? Har du prøvd dette i praksis?

Skal love deg at en herdet pinnebolt som står bom fast i en motorblokk skaper problemer. Da trenger du ny blokk eller så må du sveise med TIG på støpegods av aluminium. Og den saken er ikke lett..
   #10
 3,042     Akershus     0
1) Påstanden din var at bolten ville herde når man tilførte varme (uten å spesifisere hvor mye) og uten å bråkjøle. Med dine vekttall i mekanikk og materiallære, stemmer dette i alle tilfeller? Hva skjer med din 12.2 bolt hvis du varmer denne til, si 500 C? Blir den mer eller mindre herdet?

2) Jeg ville ikke varmet opp en bolt i en blokk. Dette gjør at bolten utvider seg og motarbeider heller en snarlig løsning. Men så var det ikke en bolt i en motorblokk vi snakket om heller.

3) Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å bore i en oppvarmet bolt i hele tatt? Da forsvinner jo herdingen i boret (ser du et mønster her), eller jeg må bruke kjøleveske til boringen og man i effekt bråkjøler det man har varmet opp. Men sett bort fra dette, hvorfor skulle jeg ønske å bore i noe som i effekt er seigt? Det gir ingen mening.

4) Jeg vil tro du får problemer med å bore opp en 12.2 pinnebolt uansett om den er kald eller varm. Bolten din er knallsprø pga. en flytegrense på bare 20% og herdet til tusen så det er vanskelig å bore i. Jeg tviler ikke et sekund på at du har slitt med dette og sikker funnet en løsning, men det er ikke en 12.2 bolt i en motorblokk vi diskuterer.