266    10    1  

Bore i rustfritt stål

 43     0
Er det noen som har noen tips om hva jeg skal bruke for å få til større hull i en slik stålsil som jeg har tatt bilde av? Den er ganske solid, er kanskje laget av rustfritt stål? Jeg tenkte at jeg kunne bore med et bor som jeg bruker til treverk og "forbinde" tre og tre hull slik at jeg får store hull, slik jeg ønsker. Eller er det en type platesaks som kan klippe i slike harde materialer? 
Hva ville dere ha anbefalt?
God påske, forresten😊
Mvh Helena
Bore i rustfritt stål - image.jpg - Helena85

   #1
 1 201     Oslo     1
Bore i rustfritt stål  - 68807544153040eb97e4a0246ec61d1f.jpg - Helena85
Dette er et kjeglebor som kan brukes til å utvide hullene i silen din. Det utvider hull "stepvis/trinnvis" og noe trening i å bruke det kommer godt med.
Signatur
   #3
 146     Norge     0
Kan også anbefale å bruke vann til å kjøle bor når du borrer, da tidobler du levetid på bor.
Skjærolje brukes ikke på rustfritt, bruk vann..
   #4
 1 201     Oslo     0
Jeg viser til mitt innlegg #1.
Det finnes mange forskjellige kjeglebor, så her gjelder det å finne en verktøybutikk med folk som vet hva de selger.
Og så må TS fortelle nøyaktig hva boret skal brukes til.
Ligg unna Maxbo.
Signatur
HSt
   #5
 28 164     Lillestrøm kommune     0
Ja vi boret hull i 1mm syrefaste platebiter på båtverksted en gang, husker det var et mareritt. Min erfaring med boring i harde metaller er at stigningen på bor en kjøper er feil, bor blir bare snurrende rundt på senterpiggen sin. Når jeg på jobb har hatt med meg en mekaniker med sitt egenslipt bor så ser jeg jo hva som skjærer.

Privat boret jeg noen år siden 12-13mm hull i ståldragere, jeg oppdaget da at bor 12.5mm fra en billig kjede fungerte mye bedre enn 12mm og 13mm og det var bedre enn merkevare bor til 10 x prisen.

Er spiss på kon-borret over liten nok til at TS klarer å starte ?

   #6
 1 201     Oslo     0
På spørsmålet ovenfor har jeg ikke noe svar, for vi kjenner ikke diameteren på hullene i TSs stålsil.
Mitt Kina-kjeglebor borer fra 3 til 12 mm og er av ukjent kvalitet. Har ikke brukt det på harde metaller.
Signatur

   #8
 345     Viken     0
Kan også anbefale å bruke vann til å kjøle bor når du borrer, da tidobler du levetid på bor.
Skjærolje brukes ikke på rustfritt, bruk vann..


Nå blei jeg nysgjerrig.
Har tidligere jobbet endel med rustfritt, aldri brukt vann men skjæreolje.
Godt mulig du har rett, har du noen kilder rundt dette?
Signatur
   #9
 146     Norge     0
Lærte dette allerede på yrkesskole for 35 år siden, har lang erfaring fra offshore industri med borring i rustfrie kapslinger, kan selvfølgelig bruke olje også, eller helst pasta, men på ss316 virker det faktisk best med vann, da er det også enkelt å rengjøre etterpå.
Har sett mange instrukser på Youtube også så er ikke alene om å gjøre dette.
   #10
 345     Viken     0
Interessant, har 15-20 års erfaring med vedlikehold og produksjon av maskiner for næringsmiddelindustrien.
Mye rustfritt der men dette var nytt for meg, må prøves neste gang.
Signatur