Det er en stor forskjell på dreiebenk og denne maskinen: Akslingene står her vertikalt! Dermed har oljen vondt for å finne veien opp til de øverste komponentene. Et hint er det om du finner en plaskeinretning nedi der. Da er den beregnet for olje. Plaskeinretningen kaster oljen rundt i girhuset. På en dreiebenk vil girhjulene (ialfall noen av dem) fungere som plaskeinretning og kaste oljen helt til topps.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Det er lite info om smøring i manualene til eldre Arboga/Strands/Solberga maskiner. De kommer ferdig greaset og man kan etter noen år sjekke og smøre med litt hydraulikk olje... Det advares mot for mye olje/grease i girhuset, da det kan renne ned i motoren.
Det er smørenipler på toppen av girhuset som leder til to rullelager, samt smørenipler på hev/senk-funksjonen. Tannhjulene virker det som trenger svært lite smøring. Girene er en blanding av ståltannhjul og fibertannhjul.
...er litt overrasket over at det fins noen som liker hurtigchuck. Har dere noen slags nøkkel til den i tillegg? Den vi har på verkstedet her har jeg maltraktert med rørtenger for at borra skal sitte, og jeg har god lyst til å smelte den om til brevvekt.
Eneste gang jeg opplever at hurtigchucken setter seg fast er når jeg bruker (store) hullsager, og den ulempen det er å måtte løsne med rørtenger de få gangene oppveies mange ganger av fordelen ellers, når jeg bruker vanlige bor (og jeg har aldri hatt noe problem å få de til å sitte fast...). Har ikke brukt en chucknøkkel (annet enn til dreiebenken) på minst ti år, og savner den definitivt ikke.
Skrustikken har fått en overhaling. Demontert og pusset med stålbørste på drill, vasket med silikonfjerner (Jula) og malt med Hammerite hammerlakk (Jula).
Plassering av boremaskinen bestemt - håper jeg ikke angrer...
Basen ferdig lakkert og søylen har fått en puss. Vil festes med bolter og få en silikonfuge.
Søylen ble demontert, pusset og polert på et par hjemmesnekkrede trestykker.
Motorhuset er rengjort og gammelt fett er erstattet med nytt.
Puss, vask og maskering før lakkering.
Så ble det julaften på forskudd, da nytt bryterskilt dukket opp i posten. Stor takk til elektrikern her på forumet som fremskaffet skiltet og foræret det til prosjektet.
Dermed har oljen vondt for å finne veien opp til de øverste komponentene. Et hint er det om du finner en plaskeinretning nedi der. Da er den beregnet for olje. Plaskeinretningen kaster oljen rundt i girhuset.
På en dreiebenk vil girhjulene (ialfall noen av dem) fungere som plaskeinretning og kaste oljen helt til topps.
De kommer ferdig greaset og man kan etter noen år sjekke og smøre med litt hydraulikk olje...
Det advares mot for mye olje/grease i girhuset, da det kan renne ned i motoren.
Det er smørenipler på toppen av girhuset som leder til to rullelager, samt smørenipler på hev/senk-funksjonen. Tannhjulene virker det som trenger svært lite smøring. Girene er en blanding av ståltannhjul og fibertannhjul.
Eneste gang jeg opplever at hurtigchucken setter seg fast er når jeg bruker (store) hullsager, og den ulempen det er å måtte løsne med rørtenger de få gangene oppveies mange ganger av fordelen ellers, når jeg bruker vanlige bor (og jeg har aldri hatt noe problem å få de til å sitte fast...). Har ikke brukt en chucknøkkel (annet enn til dreiebenken) på minst ti år, og savner den definitivt ikke.
Sikle sikle:D.
Her er min:
Demontert og pusset med stålbørste på drill, vasket med silikonfjerner (Jula) og malt med Hammerite hammerlakk (Jula).
Plassering av boremaskinen bestemt - håper jeg ikke angrer...
Basen ferdig lakkert og søylen har fått en puss.
Vil festes med bolter og få en silikonfuge.
Søylen ble demontert, pusset og polert på et par hjemmesnekkrede trestykker.
Motorhuset er rengjort og gammelt fett er erstattet med nytt.
Puss, vask og maskering før lakkering.
Så ble det julaften på forskudd, da nytt bryterskilt dukket opp i posten.
Stor takk til elektrikern her på forumet som fremskaffet skiltet og foræret det til prosjektet.