7,162    28    3  

HTH kjøkken/Forhandler til besvær

 5     0
Er det bare vi som har vært/er veldig plaget med leveringen av nytt kjøkken?
Vi bestilte nytt kjøkken i hvit høyglans i februar for levering i slutten av mai. Dette kjøkkenet kom på ca 200' inkl hvitevarer. I dag skriver vi 5 mnd etter avtalt leveringsdato og vi har enda mangler.
Her er noen av sakene:
-De "glemte" å gi oss beskjed om at leverigsuke var flyttet 4 uker senere enn avtalt.
-De "glemte" å gi oss de nye oppdaterte tegninger. De hadde forlenget en kjøkkenbenk 2cm, og da ble en rekke med høyskap feilmontert før vi fikk benkplaten.
-Benkplate med vask og hull til topp var feiltegnet og dermed feilprodusert. Denne er i stein, så det ble ekstra ventetid.
-Feillevering av foringer. Feil farge/dekor
-Feillevering av flere skap. Feil farge/dekor
-Feillevering og veldig sen levering av skapdører.
-Feillevering av et stk stekeovn. Sendte oss ny som skulle være nytt. Viste seg at dette var en utstillingsmodell som var full av skader. Fikk til slutt en helt ny ovn.
-Mye feilleveringer og sene leveringer av div handtak +++
-Nå 8mnd etter bestilling, sier de at HTH ikke leverer vitrineskap i samme farge/dekor som resten av kjøkkenet.
-Vi bestilte 3 vitrineskap, men fikk fire. På faktura står det 4 skap, men vi har bare fått 3 dører. De nekter å sende oss den siste døren siden dette var et "gratis" skap.


Nå har vi krevd kompensasjon/rabatt grunnet alt dette, og vi fikk først tilbud på kr 5000,-
Etter å ha sendt brev med at vi sender saken inn til forliksrådet, så tilbyr de oss kr 10 000,-
Mener selv dette er for lite i forhold til vår sak.
Hva mener dere her på forumet??

   #1
 135     Oslo     0
Hei!

Vi fikk levert kjøkken og endel skap til badet fra HTH (ikke flatpakket) i mai og opplevde i grunn endel lignende feil i leveransen: for mange skap av feil type, manglende dører osv. Heldigvis var det lite som matte bestilles fra danmark så jeg fikk kjørt opp på lageret i Oslo og skaffet det meste på samme dag som manglen ble oppdaget. De som jobbet på lageret var eksemplariske ift service. Vi har ikke klaget på leveransen; du har nok fått et litt værre case...

Ift størrelse på kompensasjonen: Jeg SYNES at man burde kunne heve kjøpet fullstendig ettersom bestillingen av kjøkkenet var gjort som en helhel - inkl vitrineskap. Om dette er noe du ønsker å gjøre er en annen sak (mye styr med demontering mv). Jeg mener også å huske at det var en ganske nasty kontrakt som man signerte - star det ikke noe om kvalitet på leveransen her?

Summen som de har foreslått SYNES jeg er lav - men det teller nok ikke så mye hva jeg synes...

Håper det ordner seg for deg :)
   #2
 5,432     Akershus     0
Send dem link til forumet og denne tråden og spør om de vil ta resten av korrespondansen her.
  (trådstarter)
   #3
 5     0
Desverre så har vi ikke noe lager her i nord, så vi må ta til takke med HTH's transport eller post. Og når det gjelder leveransen med posten, så er ikke det noe å skryte av. Fikk 3 glassdører sendt med de og der var 2 knust, og da mener jeg knust. Men dette er ikke noe HTH kan lastes for.
Vi prøvde oss på heving av kjøpet tidligere, men kom ingen vei.
Nå er det slik at vi skal få en advokat til å se over saken, og komme med et forslag på en videre vei.
Må sende over dokumentasjonen jeg har, og fant da at jeg har 79-syttini mail ang kjøkkenet vårt.

Har veldig lyst til å bli ferdig med denne saken, da den irriterer oss noe jæ....
Kjøkkenet er fint og slik vi vil ha det, men jeg kommer ikke til å gi meg mot HTH.

Kan sende dem link til forumet. Flere venner og bekjente sier vi burde ha kontaktet media ang dette. Men ønsker å få til en avtale med dem før vi går den veien.
Men hvis det er det som skal til....
   #4
 1,962     Sandefjord     0

-Nå 8mnd etter bestilling, sier de at HTH ikke leverer vitrineskap i samme farge/dekor som resten av kjøkkenet.
-Vi bestilte 3 vitrineskap, men fikk fire. På faktura står det 4 skap, men vi har bare fått 3 dører. De nekter å sende oss den siste døren siden dette var et "gratis" skap.


Bare for å forstå noen punkter:
Mangler dere fremdeles deler som dere nå ikke får da farge/dekor har gått ut?
Hva skal dere med et vitrineskal dere ikke har bestilt? Et vitrineskap man ikke har bestilt er vel ingen god kompensasjon for dere?

Når det gjelder størrelsen på kompensajonen, så er vel det viktigste at du får et kjøkken som er ferdig og at du ikke lider økonomisk tap. Du skriver at dere fremdeles har mangler. Hvorvidt du har hatt utgifter grunnet forsinkelsene vet jeg ikke? Men dette bør i allefall dekkes.

Feil i kjøkkenbestillinger er dessverre en gjenganger og jeg tør ikke tenke på hvor mye dette koster for oss forbrukere. Greit nok at leverandør leverer rett til slutt, selvfølgelig uten kostnader for oppdragsgiver, men kostnaden blir jo ikke borte: den må kommende kjøkkenkunder ta. Dette er etter min oppfatning en kjempeutfordring for bransjen.
Bare feilleveringene dere har hatt (som jeg antar har blitt rettet uten kostnader for dere), må jo koste flere 10.000 kr? Transport, montering og vraking av feillevert vare, inkludert.

Det hadde vært interessant om representanter for kjøkkenprodusenter kunne gitt tilsvar.
  (trådstarter)
   #5
 5     0




Bare for å forstå noen punkter:
Mangler dere fremdeles deler som dere nå ikke får da farge/dekor har gått ut?
Hva skal dere med et vitrineskal dere ikke har bestilt? Et vitrineskap man ikke har bestilt er vel ingen god kompensasjon for dere?




Det er ikke slik at fargen/dekoren har gått ut av produksjon. HTH har vist aldri levert disse skapene i den dekoren vi skal ha. Dette burde vel selger ha visst? Og event gitt oss beskjed tidligere en 8 mnd etter bestilling?

Når det gjelder det ekstra vitrineskapet, så er det selger som har bestillt for mange. Men de vil ikke kreditere dette eller sende oss dører til det da de mener dette er et "gratis" skap. Men gratis? Står nå fortsatt priset på faktura..
   #6
 1,596     0
Har nå havnet i samme "uføre" selv her - til tross for at jeg på langt nær har havnet like langt utpå som enkelte andre her...

De er superproffe i salgsprosessen, men leverer ikke i henhold. Varene er elendig emballert, med transportskader som følge. Det leveres feil skrog, og det tar uker med venting før man får nye. Man bestiller ferdig bygget (fullsortiment?) levert på døra, men får tilbud om å hente flatpakket på lageret når nye deler ankommer. Alt av esker og emballasje er dårlig og uforståelig merket - byggetegning er langt fra oversiktelig. Tør å påstå at det er letter eå montere et flatpakket fra IKEA...

I tillegg er monteringsanvisniger et rent mareritt - dette er noe av det verste jeg har vært borti hva møbelmontasje angår. Skruer og beslag måtte vi kjøpe selv, og mye av det som skal være ferdigbygget må tas fra hverandre for å bygges på nytt av kunde - for å få på plass et eller annet tilbehør. Tusen små plastposer med innhold man ikke aner hvor skal skrus fast - for dem som har gjort dette før går det nok sikkert i en fei.

Det dukker opp regninger i e-poster uten innhold (kun med et vedlegg) - samt i postkassen med uspesifisert innhold. De som tror at de kan kreve inn penger på denne måten må være særdeles naive - eller tro at kundene er det.

Men de fikser flotte løsninger og design, står på for kundene sine her lokalt. Kjøkkenet blir nok supert til slutt, men veien dit har blitt svært mye lengre enn hva jeg hadde trodd - og vi er så heldige å få feire jul med et kjøkken som ikke ble ferdig i tide. Takk til HTH for det!

Skal nok hverken anbefale eller direkte fraråde noen enda. Men merkenavnet HTH bærer ikke tyngden av mine forventinger...
   #7
 113     0
Jeg er superfornøyd med mitt kjøkken fra HTH, men det var mye surr med vår leveranse også.

   #8
 6,009     Finnmark     0
Kanskje man rett og slett bør hente kjøkken selv?
Jeg dobbeltsjekket at alle komponenter var med ved lasting av tilhenger......... Så det var 100% korrekt....
Andre faktor som er verdt å nevne angående henting selv eller bestille: Ved bestilling følger det automatisk med festeskinner til alle overskap, sokkel og føtter til benkeskap i forhold til størrelsen.......
Vi kuttet pris med 1200 kr på fjerning av slikt man ikke behøver, kunne kun gjøres av konsulent på kjøkkenavdeling.....det var IKEA i Haparanda......
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 5     0
Er enda ikke ferdig med denne saken.
Litt info.
Vi ble aldri enig med Forhandleren. Dette endte med at vi sendte saken til forliksrådet, med krav om et ganske stort prisavslag.
Her vant vi. Forliksrådet dømte saken i vår favør.
Men..
Det endte ikke der. 1.mnd etter dommen fikk vi brev fra tingretten. De har nå anket saken.
Nå har jeg sendt fra meg alt av dokumentasjon jeg har (ca 50 sider), så vi håper tingretten leser igjennom alt av tilgjengelig dokumentasjon og lar dommen til forliksrådet stå.

Det er ikke bare pengene som driver meg, men også prinsipp.. Skal et kjøkkenfirma få drive slik de gjør?
   #10
 6,009     Finnmark     0
Det er ikke bare pengene som driver meg, men også prinsipp.. Skal et kjøkkenfirma få drive slik de gjør?


Med belysning av slikt i media og furum som dette kan det få store konsekvenser for leverandører som ikke holder mål!
De vil på sikt miste kunder og begynne å tape penger......

Vi har akkurat byttet om på våre planer, vi skal også pusse opp kjøkken.
Pga denne tråden vurderer vi ikke HTH engang.....
Regner med vi ender opp på IKEAs avdeling i Haparanda igjen....

Kjøkken er en av de plasser som folk bruker mye penger på! Tror de fleste kjøkkenleveradører kunne tjent mye med å være aktive feks her på BB........
Signatur
   #11
 154     0
Dette høres ut som en kjøkkenkonsulent som ikke hadde peiling på hva han tegnet/bestilte, og at kjøkenleverandøren ikke vil ta kostnaden ved å rette opp dette.
   #12
 694     Trondheim     0
Horribel av en seriøs leverandør som HTH. Hold oss oppdaterte med resultatet fra Tingretten da Smile. Lykke til.
Vi bestilte flatpakket fra HTH, og jeg har skrevet en egen tråd her inne om hvor mangelfulle monteringsanvisningene var ift. IKEA, og at vi måtte modifisere en del selv. Men like fullt ble det et pent kjøkken, takket være en snekkerkyndig far Smile
   #13
 3,234     Vestfold     0
Håper det går deres vei. En ting er feil og mangler, men når de overhode ikke evner å rette i dem, er det langt værre. Rett og slett skammelig oppførsel. Får håpe en retten også gir deg medhold her, så svir det enda mer for leverandøren.

Jeg trodde HTH var seriøse, men om det tar flere år å få et komplett kjøkken, så er det kjappere å lage et selv fra bunnen av.
   #14
 1,596     0
Hvordan har det gått med dere i denne saken?


For vår del har HTH ryddet opp, både ved å komme på hjemmebefaring - og sende ut montører for å montere det som i utgangspunktet så ut til å være totalt umulig i følge deres utskremte avdelingsleder. Resultatet er som på tegningene - og kjøkkenet fungerer neesten optimalt. At fruen fikk viljen i å droppe overskap, er jo bare noe jeg får angre på - eventuelt vurdere å ettermontere.

Det ble mange omleveringer - bl.a. et sjalusiskap ble levert hele 3 ganger. Mange nye fronter + 3 leveranser med underskap til under oppvaskmaskiner. Enormt mye ekstraarbeid og frustrasjon - deler av kjøkkenet monterte jeg ikke mindre enn 5 ganger. Om dette sier mest om meg eller kjøkkenet skal forbli usagt; men IKEA kjøkkenet jeg monterte noen måneder i forveien var ferdig på et par kvelder... HTH tok til sammenligning et par månder - og dette kom med ferdigmonterte skrog m/skuffer (!)


I tillegg rotet Diapol det aldeles til, ved å gå god for 20mm benkeplate ved oppmåling. HTH hadde både 20mm og 30mm i sine kjøkkentegninger. Vi måtte ha minst 30mm fant vi ut når montørene kom med benkeplaten. Her krevde vi derfor omlevering. Det var ikke Diapol særlig interesserte i, så de prøvde å vri seg unna på mange rare måter - plutselig var de ikke så serviceminded som jeg først fikk inntrykk av. Kjapp respons på mail, det skal de ha for - men makalause unnskyldniger og det ble nevnt noe om en "reklamasjonskomité" - da sier jeg: Hva er det?

Etter mye om og men, og etter å ha konferert med advokat - ble vi enige om et solid prisavslag + skade på tapet ifm montering. Litt Reodor-mekk på en skuff gjør at denne nå kan brukes, men jeg er ikke 100% fornøyd. Og det føles forjævlig å ha brukt over 200k bare på kjøkken, benkeplate og hvitevarer + 200k til på påbygg og renovering - for å stå igjen med et resultat som ikke er 100%. Men vi har valgt å ikke ta den kampen - ihvertfall ikke på juridisk nivå.

Sosiale media er veien å gå - noe jeg har informert dem om. Det som skrives blir værende til evig tid - både på godt og vondt.


At dette må blir en enorm kostnad i hvert og ett tilfelle er jo hevet over enhver tvil. Vi sitter igjen med ca 40 aluminiumshåndtak med en listepris på endel hundre per stk. Sitter det noen andre der ute som mangler et tilsvarende antall? Det er kanskje forklaringen på at IKEA kan selge sine kjøkken til en relativt lavere pris; der får man kun det man betaler for.
   #15
 2,987     Vestlandet     0
HTH kjem ikkje til å bli vurdert av meg no.
Signatur
   #16
 135     Oslo     0
Ja, dette var trist shaukaas. Vi endte opp med å bli 100 % fornøyd - etter endel turer for å hente det som manglet i forsendelsen. Til slutt satt vi igjen med et helt oversskap, en god del foringer og to fronter til søppelskuffen.

Om jeg skulle valgt HTH igjen hadde jeg fått deres installatører til å sette opp kjøkkenet Smile
   #17
 1,596     0
Om jeg skulle valgt HTH igjen hadde jeg fått deres installatører til å sette opp kjøkkenet Smile


Det skal jeg virkelig si meg enig i - ikke fordi at dette nødvendigvis bør være så vanskelig i utgangspunktet; men det finnes jo ingen gode monteringsanvisninger. Ved å la HTH ta ansvar for hele leveransen, er det jo bare å sette seg i godstolen å
forlange. Vi fikk imidlertid pris på 50k på montering - så det var jo totalt uinteressant.

Vi hadde imidlertid ikke fantasi nok til å forutse hvor vanskelig noe så enkelt skulle bli...
   #18
 6,009     Finnmark     0
Vi velger IKEA kjøkken, at benkeskap er 80cm gjør montering lettere.... Limer bare hvitmalt 2"2" med silikon på gulvet.
Signatur
   #19
 243     0
Vi har fått levert og montert av JKE, og siden montør brukte nesten 4 fulle dager er jeg svært glad for at det ble utført av dem. Pris for montering var 13.500,-, så verdt det. Var også skade på en dør, og et skap som ble levert uten skuffer og front. Disse kommer vel etterhvert, men ting tar jaggu tid.

EDIT: Og jeg er enig i at når man bruker slike summer pp kjøkken, så forventer man å få levert noe som et 100%, samt et visst nivå av service. Så ikke gi deg! Mitt intrykk er at kjøkkenleverandører lever et meget komfortabelt liv, med å ta overbetalt for kjedelig tegnede kjøkken med hvitevarer til dobbel pris av butikk.
   #20
 259     Breim     0
Vi var innom HTH i Førde i midten av februar 2015, og oversendte teikningar som avtalt den 18.februar. Vi hadde brukt rimelig lang tid i butikken, for å forklare kva vi tenkte - korleis vi såg for oss ei løsning - og kva materialtypar vi kunne tenke oss. No skriv vi 14.mai, og vi har endå ikkje høyrt eitt ord frå HTH.

Slike trådar som dette her, er det som skal til for å konkludere med at HTH ikkje er ein leverandør vi vil bruke til vårt nybygg. Summen av alt, tilseier at det berre blir irritasjon. Det får ein vel nok av i løpet av ein byggeprosess, om ein ikkje skal oppsøke ekstra..

Etter å ha montert to IKEA-kjøkken tidlegare, ligg det vel an til å besøke IKEA igjen..
Signatur
   #21
 1,596     0
Jeg skulle gjerne gått for IKEA, men de har sine utfordringer der også - spesielt etter at den nye kjøkkenserien ble lansert. Så som ingen mulighet for å få bygget inn oppvaskmaskiner opp i høyden - ikke mulighet for kjøleskuff, og ikke mulighet for sjalusiskap. Sokkelskuffer er vel også et fremmedord - samt finish/lakkering ikke falt helt i smak blant IKEA sitt utvalg. HTH ligger nok et hakk eller tre over på både finish, detaljer og praktiske løsninger. Vi fikk 25% rabatt ifm en kampanje - så det ble strengt tatt ikke så veldig mye dyrere enn hva prisoverslaget fra IKEA, dog med løsninger som ikke nådde HTH til knærne i vårt tilfelle.

Så det er med andre ord mange faktorer å holde styr på her...


HTH var den kjøkkenleverandøren som helt klart pekte seg ut i positiv forstand når det kommer til tegning, løsninger på våre ønsker og design. Kvaliteten skal visstnok også være av de bedre; så langt ser dette lovende ut. Vi får se om 10 år. Alt gikk egentlig supersmooth frem til levering - og allerede leveringsdagen bydde på overraskelser.

Hvitevarer handlet vi fra Danmark - ca 40% rimeligere enn Elkjøp, men da handlet vi utelukkende Siemens Plus hvitevarer som Elkjøp ikke får selge. HTH sine hvitevarepriser er hinsides det vanvittige, så dette ble ikke engang vurdert. HTH montørene kunne opplyse at de fikk flatt 50% på alle hvitevarer - så det er åpenbart her marginene ligger. Og jeg vet at Elkjøp også hanker inn $ på hvitevarer - det er vel omtrent bare dette, ymse tilbehør + forsikringer de faktisk tjener penger på? Wink

Men monteringsmessig, servicemessig og prismessig er nok IKEA av de bedre - helt klart. IKEA ga meg til og med gratis monteringsdeler, til tross for at jeg presiserte at dette var til et HTH kjøkken... Det er imponerende service!! Retur er heller aldri et spørsmål hos IKEA, og man har den hele og fulle kontrollen selv i et middelmådig tegneprogram. Hos HTH/andre er man jo prisgitt en dyktig kjøkkenkonsulent...

Kjøpte bl.a. en BLUM "skuffemotor" fra IKEA til ca 800,- HTH ville ha rundt 4.500,- for den samme...
   #22
 13     0
synd folk skal oppleve slikt som TS med HTH. Vi var runden hos HTH, Kvik, Ikea og til slutt Elkjøp - og valgte Epoq. Kjøpte på kampanje med 25% på kjøkken og elektrolux kvitevarar. Endte 130´(dvs 55% ) under HTH og har då kvitevarer med høgare funksjonalitet. Ikea blei litt dyrare enn Epoq med ikea sine eigne kvitevarer. Handla hos Elkjøp Åkra Elektriske etter å ha møtt svært sur selgar på Lefdal i Haugesund. Mariann på Åkra forsto og leverte knall service!
   #23
 1,596     1
Mariann på Åkra jobber nok på en liten lokal butikk - som ofte leverer en kundeservice langt utover hva man kan forvente på en av de såkalte "MEGASTORE's" som Elkjøp har plassert rundtom i de store byene.

Men for all del, jeg har hørt mye positivt om Epoq. Jeg vurderte det bare aldri selv - siden jeg "hater" disse elektrokjedene, og går gjerne en ekstra mil eller to for å slippe å legge igjen penger hos dem...

Dersom jeg hadde bodd på Karmøy hadde jeg nok kanskje hatt en litt annen innstilling. Smile
   #25
 243     0
Kjøpte bl.a. en BLUM "skuffemotor" fra IKEA til ca 800,- HTH ville ha rundt 4.500,- for den samme...


Har de dette som del av standard utvalg? Har de andre Blum-produkter også? Kjøkkenleverandører eier jo ikke skam når de priser skuffeinndelere osv., så har selv sett på hvordan jeg kan kjøpe dette i utlandet. Men om IKEA har dem til normale priser er jo det en no-brainer.
   #26
 116     Bergen     0
Ikea bruker vel kun blum hengsler på kjøkken.
Funfact, skulle stramme hengslene på et baderomsmøbel fra ikea og til stor glede hadde Ferarri laget hengslene.... Nærmeste jeg har vært å eie en superbil 😃
   #27
 1,596     0
Ikke bare har IKEA normale priser, men de har også en returordning som er lysår foran samtlige av sine konkurrenter. I tillegg har de stort sett hele sortimentet på lokalt lager - så det er bare å levere det som ikke passet, og stikke innom lageret å hente det man trenger. Det blir riktignok mane ekstra-turer ifm kjøkkenmontasje - men man får ihvertfall ting på stell.
   #28
 3,412     Akershus     2
Min erfaring er at IKEA har det meste på lager, men kan være utsolgt for noen småting. Så for et kjøkken regner jeg en tur for å hente inspirasjon og ta og kjenne på ting, en tur for å hente det aller meste av flatpakker, og en siste suppleringstur en uke etterpå for å plukke opp de få bitene som var utsolgt eller som jeg hadde glemt (og levere tilbake pakker som eventuelt ikke ble brukt).

I Oslo har IKEA-sjappene en tendens til å være "koordinerte": Det er ofte de samme tingene som er utsolgt på Slependen og Furuset.

IKEA-systemet blir ikke særlig personlig; man får ingen egen konsulent som man kan ha en mengde møter med og koseprate med i timesvis. Men handel hos IKEA gir en rasjonell og effektiv prosess, som passer greit for meg. Jeg pleier å få en selger til å gå gjennom tegningene jeg har laget når jeg bestiller delene, og dette kvarteret med kvalitetskontroll er akkurat det jeg trenger.
Signatur