#22
 135     Oslo     0
Interessant. Har du noen link til Visa sine vilkår som regulerer dette?

At du er sikret med debetort følger i hvert fall ikke av vilkårene for Visa Debetkort hos Danske.
[/quote]

http://corporate.visa.com/_media/visa-international-operating-regulations-oct-2012.pdf

1287 sider med morro for de som er i overkant interessert.

Det er et omfattendre og komplekst regelverk som ligger til grunn. Bankene har derfor egne spesialister på kortreklamasjoner som håndterer regelverket og løser disputes/chargebacks. Ta det derfor ikke for gitt at saksbehandleren i din lokalbank kjenner til dette, men be om å få et reklamasjonsskjema for å reklamere på en Visa transaksjon -evt MasterCard dersom du har brukt dette. Almennkjennskapen rundt kortreklamasjoner er lav - og det skal den også være i et samfunn hvor vi er avhengige av at kortbetaling er sikker.
   #24
 7,686     Bærum     0

Dette er kjedelig! Det kan ikke ha gått spesielt bra for El-max.no når de har gått konkurs under 3 mnd etter at de ble registrert i foretaksregisteret. Det finnes også et El-Max AS med samme eier hvor revisor nylig har takket for seg. Dårlig tegn det også.

I etterpåklokskapens navn, så var nok ikke dette det tryggeste stedet å handle.

De av dere som har handlet, betalt og blir avvist av bank/kortutsteder. Om de varene dere har betalt fysisk befinner seg på selskapets adresse, så skal det være mulig å overbevise bobestyrer om at varen skal utleveres deg da dette er din eiendom. Konkursbo anser ofte alt innenfor 4 vegger for å tilhøre dem, men slik er det jo ikke (håper jeg) om salget er gjennomført. Desverre er det nok mest sansynlig at disse varene enda ikke er kjøpt og betalt fra leverandør og da er nok løpet kjørt. Uansett verdt et forsøk. Navn på bobestyrer blir lagt ut på brreg.no etterhvert (7-14 dager).

Lykke til!
Hvis varene er pakket og merket med kundens navn har du nok eiendomsrett. Hvis de ligger på lageret vil jeg anta de tilhører konkursboet.
  (trådstarter)
   #25
 10     Kristiansand     0
Terje hos El-max mottok min ordre/betaling 19 desember, 5-6 virkedager senere går firmaet konkurs. Han har garantert vist hvordan det ville gå med firmaet, så han er en passe sleip faen!

Jeg har sendt inn reklamasjon til Visa/banken med dokumentasjon fra mailkorrespondanse med Terje. Har trua på å få deler/alle pengene tilbake.

Ellers har jeg bestilt så og si de samme varene hos El-kjøp. Ettersom jeg bestilte såpass mye (ca 75.000 kr), fikk jeg en langt bedre pris enn det El-kjøp oppgir på sine nettsider. Så man bør tenke seg om to ganger før man bestiller hvitevarer på nettet.
Det er ikke nødvendigvis så veldig mye å spare (etter frakt, irritasjon ved reklamasjon på produkter fra en fjern leverandør mm)

I tillegg bør man ligge unna små nystartede firmaer (som El-max var) og heller velge nordiske nettkjeder som har holdt på en del år og får gode samlerabatter.
   #26
 51     Akershus     0
Ikke særlig smart å betale 75000kr til et nesten nystarta firma uten å ha mottatt en eneste skrue?
Man blir jo advart mot dette gang på gang i media, men ennå så lærer ikke folk.
Så lenge du ikke har betalt med mastercard, så er vel pengene borte?

   #28
 557     Sørlandet     0
Har ingen problemer med å handle med nystarta firmaer, ei heller forhåndbetaling når jeg kjøper mindre ting på nett (finn/ebay/qxl). Men forhåndbetaling av store summer holder jeg meg langt unna.

Seriøse firmaer/butikker har egenkapital nok, eller kreditt nok hos leverandører, til å ikke måtte kreve forhåndbetaling av kundene sine.
   #30
 4,148     Oslo Vest     0
Ut i fra brreg, i dag mandag 14.01.2013 kl 20.59, er det ikke åpnet konkurs i det firmaet som du linker til.

El-max.no tilhører et enkeltmannsforetak som iht proff.no driver med rengjøringstjenester.

Det er derfor viktig å finne ut hvilket firma som står bak og evt er ansvarlig.
Signatur