36,172    44    7  

Erfaring med Siemens eller Bosch hvitevarer?

 211     Østlandet     0
Hei

Vi bygger hus med Block Watne, og har hvitevarer til kjøkken for 25.000 kr inkludert i tilbudet fra dem. Det skal være fra Bosch eller Siemens.

Er det noen som har erfaringer med hvitevarer derfra, enten gode eller dårlige?

Vi er villige til å betale noe ekstra, hvis nødvendig.

Vi ønsker integrert:
- komfyr og platetopp
- kjøleskap, eventuelt kjølehjørne
- oppvaskmaskin

   #1
 538     Øst-Finnmark     1
Produktene er nok helt greie. Det jeg har opplevd gjennom jobben (solgte tidligere hvitevarer) var at de BSH var vanskelige når det gjalt reklamasjoner.
   #2
 642     Trøndelag     1
vi har siemens hvitevarer rund baut på kjøkkenet.
Er fornøyde vi, boost på alle plater på induksjonen, pyrolyse på stekovn.
mikro var h* dyr, de innebygde er det. Dog, den brukes OFTE!

oppvask burde hatt egen bestikkskuff, ellers nøgd.

den burde strengt tatt bare hatt ett program. Rent! jeg trenger ikke andre innstillinger
   #3
 367     Tromsø     0
Har Bosch ovn og platetopp, platetoppen er kanonkjapp i forhold til den gamle vi hadde, men er litt treg å justere samtidig som det er litt vanskelig å finne rett innstilling for temperatur. Ovnen bruner veldig jevnt, men er litt treg å komme opp i temperatur. Tidligere hadde vi et no name merke, og det kunne ikke måle seg mot det vi har nå, og det vi har nå er snart det billigste du får fra bosch. Vi lager mye mat og er godt fornøyd med bosch, skulle jeg anbefalt noe for andre måtte det være induksjonstopp og ovn med pyrolyse. Tror ikke du blir misfornøyd med bosch, og Siemens er jo akkurat samme produktene med litt annen design.
   #4
 22     Bodø     1
Kjøpte Bosch ifm oppussing av leilighet og like etterpå en siemens i nytt hus. Siemensen responderer bedre når man trykker på tastene på platetoppen
Signatur
   #5
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
fekk bosch oppvaskemaskin i hus for noen veker sia. meget fornøgd med den Smile
Signatur
   #6
 47     Oslo     0
Bosch og Siemens hvitevarer er ofte produsert på samme fabrikken. I mange tilfeller er det samme maskinen med mindre designforskjeller. Hvis du sammenligner i en bosch og siemens katalog vil du ofte se at flere av produktene har omtrent samme produktkode. Jeg ville derfor gått for bosch.

Kan dere kjøpe eksternt eller er det via BW?

   #7
 22,342     Akershus     0
Pass på at det er de tyske produktene. De er betraktelig bedre enn billiggreiene deres fra andre land. Liker forøvrig ikke inredningen i oppvaskmaskinen. Bosch og Siemens sine produkter kan i noen tilfeller være helt identiske.

   #8
 148     0

Produktene er nok helt greie. Det jeg har opplevd gjennom jobben (solgte tidligere hvitevarer) var at de BSH var vanskelige når det gjalt reklamasjoner.


Det er ikke min erfaring som kunde. Jeg har alltid tatt kontakt med BSH direkte og da har de sendt ut en servicemann som ordner opp så lenge jeg kan fremvise en gyldig kvittering på det som er ødelagt. Mulig at det er en fordel å bo innen en viss avstand til BSHs hovedkontor...?
   #9
 1,144     Trøndelag     0

Det er ikke min erfaring som kunde. Jeg har alltid tatt kontakt med BSH direkte og da har de sendt ut en servicemann som ordner opp så lenge jeg kan fremvise en gyldig kvittering på det som er ødelagt. Mulig at det er en fordel å bo innen en viss avstand til BSHs hovedkontor...?


Har byttet elektronikk både på induksjonstoppen og stekeovnen vår fra Siemens. Nå skrangler kjølevifta i stekeovnen, det har den gjort en stund, men jeg orker ikke styret med å få det reparert før det blir helt nødvendig. Først å vente i det "uendelige" for å komme gjennom til BSH, så bli satt over hit og dit og helst til Sverige for å bestille time, så er det å vente hjemme i mange omganger på en servicemann som ikke kommer til avtalt tid og gjerne ikke i det hele tatt. Sånn har det i alle fall vært i 3 av 3 ganger hittil.

Produktene fungerer i og for seg godt, men jeg kjøper aldri noe mer fra Siemens eller Bosch Sad
   #10
 21,481     Enebolig     0
Hmmm...og jeg som går med inntrykket av at Siemens og Bosch er noe av det bedre innen hvitevarer, gjelder kanskje bare de tyskproduserte produktene det da?
   #12
 584     Hordaland     0
Litt erfaring:

Har Bosch oppvaskemaskin på kontor. Grei nok - men hverken vasker eller tørker (trods reklame) ikke så godt så godt som Asko heime, som også tar betydelig mer pga. mer praktisk innredning.
Siemens har ikke jeg erfaring med.

Men EN (i alle fall etter min vurdering) veldig viktig erfaring hva angår topp. KAN du få skrue-knapper til at regulere varmen - så gå for det. Det virker uansett om fingrene er kalde eller varme, våte eller tørre. Det er 10 gange raskere og mer oversiktelig at skru en knapp end at "trykke dig frem".
   #13
 314     0
Som Hans sier, noen ganger ryker det elektronikk, uansett merke.

Jeg selger de fleste merkene innen hvitevarer, og de tyske er stort sett i særklasse mtp. holdbarhet. Miele har meget god kvalitet på alt de selger, og meget god service både til oss som salgsledd og til kunder.
BSH (Bosch/Siemens Husholdning) har generelt god kvalitet de også, men det er tydelig forskjell på det som produseres i Tyskland og ikke. Enkelt forklart kan man si at "alt" med veil.pris over 6000kr er produsert i Tyskland, men det finnes selvsagt unntak som bekrefter regelen. BSH er gode på service til kunder, og som oftest gode på service til oss i salgsleddet også. Smile
   #14
 817     Haugesund     0

Det ryker litt elektronikk i det meste...


He, he !
Samme erfaring har jeg med både dyre og rimelige hvitevarer.
Vi har sluttet å kjøpe dyre " kvaltetsvarer " da levetiden er omtrent den samme  og resultatet blir like bra uansett.
   #15
 118     S-T     0
Jeg kjøpte bare Siemens hvitevarer da jeg jobbet der på 80 tallet. Fortsatt er et kjøleskap, en fryser og en tørketrommel i live. Kvaliteten på de Siemensproduktene jeg har hatt har vært meget god. Det meste jeg har byttet ut har jeg erstattet med Miele, kvalitet det også, kanskje hakket bedre enn Siemens??
   #16
 817     Haugesund     1

Jeg kjøpte bare Siemens hvitevarer da jeg jobbet der på 80 tallet. Fortsatt er et kjøleskap, en fryser og en tørketrommel i live. Kvaliteten på de Siemensproduktene jeg har hatt har vært meget god. Det meste jeg har byttet ut har jeg erstattet med Miele, kvalitet det også, kanskje hakket bedre enn Siemens??


Da kan jeg svare: Et Hoover kjøleskap som vi har i kjelleren innkjøpt i 1970 200 l. is still going strong,
samme med en ITT fryseboks, 430 l. fra 1980 og en Philips tørketrommel fra 1985.
Alle rimelige i innkjøp.
Må man kjøpe Siemens i dag for å få samme kvalitet som før ?
   #17
 5,432     Akershus     0
Helt enig med Hans, prisen avgjør. Det gjelder ikke bare Bosh og Siemens, det meste annet også. De dyre er ofte produsert i Tyskland, økonomimodellene i Italia eller andre land.

Har en Siemens oppvaskm. av den litt dyrere typen med ganske lav decibel. Vasket bra i mange år, sjelden eller aldri noe som sitter igjen. Har nå kjøpt tilsvarende til annen leilighet, denne har bestikkskuff i toppen og er superstille. Enig med annen kommentar her, innredninga kunne i mine øyne vært bedre.
   #18
 1,144     Trøndelag     1

Hmmm...og jeg som går med inntrykket av at Siemens og Bosch er noe av det bedre innen hvitevarer, gjelder kanskje bare de tyskproduserte produktene det da?


Det står "Made in Germany" på Siemens-produktene vi har hatt feil på.

Som flere her sier kan feil selvsagt oppstå på alle produkter, og Miele er (i alle fall her i byen) i en annen divisjon på service sammenlignet med det vi har erfart fra BSH (selv om jeg har hatt et par diskusjoner vedr Mieles tolkning av reklamasjonsrett).

Kan legge til at vi tidligere hadde alle hvitevarer fra Miele, etter flytting ble det Siemens på kjøkkenet og Miele på vaskerommet. Jeg kjøper Miele igjen neste gang...
   #19
 115     Kristiansund     1
Da jeg handlet til nyhuset, ble jeg fortalt (av luringene i butikken naturligvis) at det var spesielt på hvitevarer knyttet til VANN at Miele var i særklasse, og at på kjøl/frys var egentlig de andre tyskerne minst like bra (her var Miele kun dyrere, ikke bedre altså). Jeg endte opp med BSH kok, stek og frys, Miele resten.

Har selvsagt ikke prøvd varene ennå, da innflyttingen ikke blir før like over jul, men jeg har stor tro på at jeg har handlet kvalitet (var raskt ute med å påpeke at HotPoint var uaktuelt i mitt hjem, så de prøvde ikke å presse på meg slike ting iallefall, og jeg hadde klar formening om hvilke punkter på de forskjellige hvitevarene som var viktige når jeg kom, så jeg gikk heller ikke ut med et produkt som på noen som helst måte var et kompromiss)...
  (trådstarter)
   #20
 211     Østlandet     0
Vi fikk forhandlet med hvitevarer for 25.000 som en slags rabatt.

Vi velger modeller og BW kjøper. De betaler selvfølgelig en lavere pris for varene...

Hadde regnet med å få det meste for 30.000 - men den gang ei  :)

   #21
 115     Kristiansund     0
Vi endte på nesten 60 000, og da var ikke kjøleskap med (dette hadde vi fra før). Vi har nok ikke gått for det billigste, og varmepumpeteknologi på trommelen ville vi jo ha, så det dro jo kjapt med seg nesten 1/3 av hele regninga...
   #22
 1,519     Oslo     0
Jeg hadde Siemens induksjonstopp og stekeovn der jeg bodde sist og kommer til å kjøpe det samme igjen til kjøkkenet som er "in process" nå. Det viktigste for meg er følgende:
- koketopp har separat kontroll for alle platene, jeg takler ikke slike der man først må velge plate, så still den inn.
- stekeovn har pyrolyse og går til 300 grader. At en ovn kan bli varmere enn de normale 250 eller så er for meg betydelig viktigere enn hvilket merke det er på den.

Ellers har jeg frittstående kjøleskap fra Miele, vaskemaskin fra Miele og er veldig fornøyd med begge deler. Tørketrommer er type ganske billig fra Elkjip og den har ikke sviktet meg ennå. Men den er ikke fryktelig mye i bruk. Skal man bruke tørketrommel mye kan det lønne seg å ha en vaskemaskin med god sentrifugering slik at man tromler kjappere og bruker mindre strøm.

For de som ikke visste det så er Siemens og Bosch helt identiske produkter på en del (alle?) hvitevarer.

   #26
 47     Oslo     0

Vi fikk forhandlet med hvitevarer for 25.000 som en slags rabatt.

Vi velger modeller og BW kjøper. De betaler selvfølgelig en lavere pris for varene...

Hadde regnet med å få det meste for 30.000 - men den gang ei  :)




men når dere har 25k å gå for, hvilken prisliste tar man utgangspunkt i for å beregne totalprisen. Ofte får du identiske Bosch varer til en lavere pris enn samme Siemens produkter, men den veiledende prisen er lik. Hvis det prismessig blir det samme mellom "like" siemens og bosch produkter ville jeg nok valgt siemens rett og slett fordi jeg mener siemens oppfattes som ett dyrere merke og dermed har en høyere restverdi.
   #27
 354     0

oppvask burde hatt egen bestikkskuff, ellers nøgd.

den burde strengt tatt bare hatt ett program. Rent! jeg trenger ikke andre innstillinger


Vi har Siemens oppvask med bestikkskuff. Tar litt lenger tid å legge inn, men det er en vanesak. Positive er at en får mer plass til andre ting i de to etasjene under.

Ellers helt suverent fornøyd med den maskina vi har. Går vanligvis på Eco50-programmet, men svitjser litt avhengig av hva jeg stapper inn i. Ekstravalg, som f.eks. ekstra trykk i underkurv, er kjekt innimellom.
   #28
 354     1

Bosch og Siemens hvitevarer er ofte produsert på samme fabrikken. I mange tilfeller er det samme maskinen med mindre designforskjeller. Hvis du sammenligner i en bosch og siemens katalog vil du ofte se at flere av produktene har omtrent samme produktkode. Jeg ville derfor gått for bosch.


Bosch og Siemens ER de samme produktene. Eneste forskjellen er designen, og "fokuset" deres: Bosch fokuserer på strømsparing, og henvender seg primært til "vanlige kunder". Siemens her mer fokus på hastighet og funksjonalitet, og henvender i større grad til de "design-kresne".

Jeg vil derfor tro at normalt sett så koster et Siemens-produkt bittelitt mer enn Bosch, selv om innmaten er den samme. Så du får nok mest for pengene med Bosch, men stiligst produk med Siemens. Dette er min erfaring, og det stemmer jo også overens med filosofien til BSH.
   #29
 354     0

... Liker forøvrig ikke inredningen i oppvaskmaskinen.


Jeg synes innredningen til BSH er helt suveren! Har til dags dato ikke funnet noen andre som kan måle seg med de. Miele er en god nummer to og Asko en god nummer tre, men resten er langt nede hva innredning angår.
   #30
 354     0

Hmmm...og jeg som går med inntrykket av at Siemens og Bosch er noe av det bedre innen hvitevarer, gjelder kanskje bare de tyskproduserte produktene det da?


Ja, de er absolutt blant de bedre. Basert på linkene under, så vil vel en del trekke konklusjonen at de er best på holdbarhet. Også bedre enn Miele, som historisk har vært kjent som "evighetsmaskiner".

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/oppvaskmaskiner_09
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/kjoleskap_2009
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/kombiskap
   #32
 354     0

Da jeg handlet til nyhuset, ble jeg fortalt (av luringene i butikken naturligvis) at det var spesielt på hvitevarer knyttet til VANN at Miele var i særklasse, og at på kjøl/frys var egentlig de andre tyskerne minst like bra (her var Miele kun dyrere, ikke bedre altså). Jeg endte opp med BSH kok, stek og frys, Miele resten.

Har selvsagt ikke prøvd varene ennå, da innflyttingen ikke blir før like over jul, men jeg har stor tro på at jeg har handlet kvalitet (var raskt ute med å påpeke at HotPoint var uaktuelt i mitt hjem, så de prøvde ikke å presse på meg slike ting iallefall, og jeg hadde klar formening om hvilke punkter på de forskjellige hvitevarene som var viktige når jeg kom, så jeg gikk heller ikke ut med et produkt som på noen som helst måte var et kompromiss)...


Angående det med at Miele er best på vaskerom, og BSH best på kjøkken, så har nok de i butikken informert deg riktig: http://forbrukerportalen.no/Tester/2009/hvitevarer_som_varer

Tror du har gjort et klokt valg. Smile
   #33
 38,286     Lillestrøm kommune     0
BOSH forholder seg ikke til norsk kjøpslov og reklamasjonsfrister. På kjøleskap finnes det mange håndtak som sprekker og faller av grunnet konstruksjonsfeil av håndtakene (billig plast).  Forslaget til Bosh er at kunden skal kjøpe nye håndtak til 800/stk (og de nye holder sikkert like dårlig som orginalen og kombiskap trenger 2 stk).  Mine foreldre har nå Bosh kjøleskap med gamle Miele håndtak som er skrudd i kant på dørene etter at vi ga opp reklamasjonsmulighetene mot Bosh.  Skapet var ca 3 år gammelt.  (Bosh: Er det ikke fint å samle en masse slik omtale, positiv kundebehandling gir fornøyde kunder som snakker pent om deres produkter, hadde dere tatt ansvar og levert ut nye og bedre håndtak hadde dette ikke vært en sak Wink)
   #34
 314     0

BOSH forholder seg ikke til norsk kjøpslov og reklamasjonsfrister.  

Det har jeg vanskelig for å tro på;jeg opplever BSH som meget serviceinnstillte og profesjonelle i slike saker. Hvorfor har du gått direkte til Bosch og ikke via salgsleddet, slik som er vanlig ved reklamasjon?

Forslaget til Bosh er at kunden skal kjøpe nye håndtak til 800/stk


Hvilket skap er det snakk om? Et kjapt søk på nye håndtak til f.eks KGN36VW20 i Bosch egen nettbutikk viser at disse koster 337kr/stk, langt under halvparten av det du opgir..?
   #35
 22,342     Akershus     0


Bosch og Siemens hvitevarer er ofte produsert på samme fabrikken. I mange tilfeller er det samme maskinen med mindre designforskjeller. Hvis du sammenligner i en bosch og siemens katalog vil du ofte se at flere av produktene har omtrent samme produktkode. Jeg ville derfor gått for bosch.


Bosch og Siemens ER de samme produktene. Eneste forskjellen er designen, og "fokuset" deres: Bosch fokuserer på strømsparing, og henvender seg primært til "vanlige kunder". Siemens her mer fokus på hastighet og funksjonalitet, og henvender i større grad til de "design-kresne".

Jeg vil derfor tro at normalt sett så koster et Siemens-produkt bittelitt mer enn Bosch, selv om innmaten er den samme. Så du får nok mest for pengene med Bosch, men stiligst produk med Siemens. Dette er min erfaring, og det stemmer jo også overens med filosofien til BSH.
Fokus på strømsparing? Det er jo det samme produktet med andre håndtak, knapper og logo. Hvordan skal logoen spare strøm, eller være effektiv?
   #36
 22,342     Akershus     0

BOSH forholder seg ikke til norsk kjøpslov og reklamasjonsfrister. På kjøleskap finnes det mange håndtak som sprekker og faller av grunnet konstruksjonsfeil av håndtakene (billig plast).  Forslaget til Bosh er at kunden skal kjøpe nye håndtak til 800/stk (og de nye holder sikkert like dårlig som orginalen og kombiskap trenger 2 stk).  Mine foreldre har nå Bosh kjøleskap med gamle Miele håndtak som er skrudd i kant på dørene etter at vi ga opp reklamasjonsmulighetene mot Bosh.  Skapet var ca 3 år gammelt.  (Bosh: Er det ikke fint å samle en masse slik omtale, positiv kundebehandling gir fornøyde kunder som snakker pent om deres produkter, hadde dere tatt ansvar og levert ut nye og bedre håndtak hadde dette ikke vært en sak Wink)
Håndtakene har røket på mine Bosch og Siemens skap. På Siemensen var det en spinnvill pris. Nå skal det sies at andre hvitevareprodusenter er dyre de også.
   #37
 354     0

På kjøleskap finnes det mange håndtak som sprekker og faller av grunnet konstruksjonsfeil av håndtakene (billig plast). 


Hvilket skap er dette? Vi har hatt ett Bosch kombiskap og ett Siemens kombiskap (det vi har nå), og på begge disse er håndtakene svært solide. Får absolutt ikke inntrykk av at det er "billig plast" (men det kan jo ha noe med prisen på skapene å gjøre).
   #38
 354     0

Fokus på strømsparing? Det er jo det samme produktet med andre håndtak, knapper og logo. Hvordan skal logoen spare strøm, eller være effektiv?


Ja, men hvis du ser f.eks. reklamefilmen for de nye oppvaskmaskinene som BSH kom med på høsten 2008, så ser du at alt er likt, bortsett fra det de reklamerer for: Bosch reklamerer for lavere strømforbruk, mens Siemens reklamerer med at de er raskere enn de gamle maskinene. Selv om absolutt ALT er likt. Begge har likt strømforbruk, begge bruker like lang tid, men det har med hvilke kundegrupper de henvender seg til. Litt senere las jeg en artikkel som bekreftet nettopp det der: Siemens henvender seg primært til en gruppe som er villige til å betale "litt mer", og har dermed et mindre fokus på strømforbruk, men økt fokus på hastighet, funksjoner, design. Mens Bosch er mer for "mannen i gata" som har økt fokus på at ting ikke skal være for dyrt.

Men du har helt rett: alt er jo likt, bortsett fra utvendig design. Og selv der er det mye likt.
   #39
 38,286     Lillestrøm kommune     0
Pirium & Smile :

Ved konstruksjonsfeil så slipper butikken å ta konstanden ved at de får sine reklamasjoner dekket av leverandøren.  Så ja reklamerte via butikken men det var Bosch sin respons som gjalt. (Jeg vet at vi kunne "tatt" butikken, men valgte å la være når løsningen heller ikke var tilfredstillende, de gamle Miele håndtakene derimot kommer nok til å holde levetiden ut, de var allerede ca 20 år gamle). Jeg tok en inspeksjon i butikkene på den tiden vi reklamerte og ja det så ut som Bosch hadde lært, håndtakene var igjen kraftigere dimensjonert. Når jeg har fortalt historien til andre hørte jeg nettopp at Bosch visst har 2. runde med dårlige håndtak ute nå, det var iallefall reklamasjoner i butikken på dette.  Skapene var 3 år gamle når håndtaken knakk hos mine foreldre så da må det være mer enn 5 år siden skapet var nytt i dag så det er mer som et obs at det er lurt å se seg om når en kjøper hvitevarer, ser det tynt og spinkelt ut så er det gjerne det også.  Jeg vet jo at det går an å gjøre en tabbe, men da retter en opp denne etterpå uten kostnad for kunden og da vil kunden sikker ikke gi samme respons som dette....

   #40
 25     rogaland     0
Ser ut som det blir Siemens kvitevarer på kjøkkenet vårt, bortsett frå kjøleskap og fryseskap. Jobber i Siemens så får handle Siemens og Bosch litt rimeligere enn i butikken. Har ikkje erfaring med Siemens kvitevarer i frå før, men trur det kan blir bra :)

Har Samsung kjøleskap i frå før og har planer om tilsvarende Samsung fryseskap som står mot kvarandre. Får litt "amerikansk kjøleskap"-look, men får betre plass i kjøleskap/fryseskap enn amerikansk kjøleskap. Er fornøyd med kjøleskapet, men det kunne hatt litt betre innredning.
   #41
 22,342     Akershus     0
Siemens hadde ihvertfall meget bra kjøleskapsinnredning før. Vet ikke hvordan den er nå.
   #42
 25     rogaland     0
Sidan me har Samsung kjøleskapet i frå før så kjem me ikkje til å bytte det ut med Siemens. Ser fint ut, kjøler bra og jevnt, hyllene har kant (forhindrer søl som renner i frå hylle til hylle). Pluss det er stille. Alt i alt fornøyd, men muligheten til å justere innredninga kunne vore betre.
   #43
 1,445     0

Enkelt forklart kan man si at "alt" med veil.pris over 6000kr er produsert i Tyskland, men det finnes selvsagt unntak som bekrefter regelen. BSH er gode på service til kunder, og som oftest gode på service til oss i salgsleddet også. Smile


Vet du om en side der man kan se hvilket land produktet er produsert i?
   #44
 76     Himmelriket     0
Vi hadde siemens i gammlehuset og ende opp med dette denne gangen og bare enn liten oppgradering MEN oppvaskmaskinen er jeg ikke fornøyd med kjøpte heller Asko xxl denne gang, simemens sin virker litt simpel, kjenn bare på døren kontra asko sin dør siemens sin tørker veldig dårlig, mens komfyren med pyrolyse steketermometer og teleskopstenger er alfa omega, kjøpte også dampovn i tilleg denne gangen dette var enn kjempeinvistering men nå er jeg nok ganske lankt over 25k allerede, MEN utenom oppvaskmaskinen er siemens kjempe