18,593
37
6
Miele -ikke sikkert dyrt er bra!
797
Nes, Akershus
0
Tenkte bare nevne for de som etterhvert kommer ut for problemstillingen at Miele er dyrt, også etter kjøp...
Vi har en stekeovn fra byggeår (-06) som nå gikk hen og klaget over feil på en tempsensor. Kontaktet Miele, de kunne sende tekniker, det skulle koste 1600 kr+deler. Jeg fikk litt hakeslipp, ettersom det har vært tekniker på besøk to ganger før (under garantitid), og de brukte en knapp halvtime på jobben da. Så jeg pakket ovnen i bilen, og kjørte til Billingstad og leverte på verkstedet der istedet (regnet dermed med å slippe noe billigere unna).
Absolutt ikke så. De tar rundt 800 kr for sjekk, men det er forsåvidt vanlig. Utover dette skulle delen komme på 1000kr (med litt rabatt), og arbeidet 3500 kr! Nuvel, jeg ba herren om å be tekniker være rask med jobben, for så mye arbeid kunne det vel ikke være? Og det var det nok ikke heller, for knappe 90 minutter senere ringer han og sier at jobben er gjort, betal i kassen. I dette har de kjørt to ggr pyrolyse-program (som tar litt tid), og dette har de fakturert tidsbruk for.
Moralen her må altså være at Miele tydeligvis er billigere ved hjemme-rep, og at dyre hvitevarer ikke alltid er bra (som sagt, tredje reparasjonen på en ganske så stasjonær stekeovn som jeg ikke engang tør å nevne høyt hva kostet ny). Selv hadde jeg nok aldri kjøpt en så dyr ovn i utgangspunktet (forrige eier), men iogmed at den nå sitter der, og en ny ovn av grei kvalitet koster endel mer enn reparasjonen, så ble det rep denne gangen.
Og for de som tenker at dette nok er en enestående greie, vi har oppvaskmaskin fra Miele også (samme år), den krangler (feil på vanntilførselføleren). Stopper i snitt hver 4 vask, må skrues av og på, og så fungerer alt. Har vært sånn i ca tre år (godt etter reklamasjonstid utgått) Den var heller ikke billig, for å si det sånn. Jeg kjøper iallfall ikke Miele igjen...
EDIT: Skriveleif
Vi har en stekeovn fra byggeår (-06) som nå gikk hen og klaget over feil på en tempsensor. Kontaktet Miele, de kunne sende tekniker, det skulle koste 1600 kr+deler. Jeg fikk litt hakeslipp, ettersom det har vært tekniker på besøk to ganger før (under garantitid), og de brukte en knapp halvtime på jobben da. Så jeg pakket ovnen i bilen, og kjørte til Billingstad og leverte på verkstedet der istedet (regnet dermed med å slippe noe billigere unna).
Absolutt ikke så. De tar rundt 800 kr for sjekk, men det er forsåvidt vanlig. Utover dette skulle delen komme på 1000kr (med litt rabatt), og arbeidet 3500 kr! Nuvel, jeg ba herren om å be tekniker være rask med jobben, for så mye arbeid kunne det vel ikke være? Og det var det nok ikke heller, for knappe 90 minutter senere ringer han og sier at jobben er gjort, betal i kassen. I dette har de kjørt to ggr pyrolyse-program (som tar litt tid), og dette har de fakturert tidsbruk for.
Moralen her må altså være at Miele tydeligvis er billigere ved hjemme-rep, og at dyre hvitevarer ikke alltid er bra (som sagt, tredje reparasjonen på en ganske så stasjonær stekeovn som jeg ikke engang tør å nevne høyt hva kostet ny). Selv hadde jeg nok aldri kjøpt en så dyr ovn i utgangspunktet (forrige eier), men iogmed at den nå sitter der, og en ny ovn av grei kvalitet koster endel mer enn reparasjonen, så ble det rep denne gangen.
Og for de som tenker at dette nok er en enestående greie, vi har oppvaskmaskin fra Miele også (samme år), den krangler (feil på vanntilførselføleren). Stopper i snitt hver 4 vask, må skrues av og på, og så fungerer alt. Har vært sånn i ca tre år (godt etter reklamasjonstid utgått) Den var heller ikke billig, for å si det sånn. Jeg kjøper iallfall ikke Miele igjen...
EDIT: Skriveleif
Signatur
Om det mangler bilder i mine poster, PM meg, så skal jeg fikse det. Imageshack bestemte seg for å ville ha masse penger, men fikk ikke mine, men jeg husker ikke hva jeg har postet hvor.
På vaskemaskin-fronten, derimot - er jeg overbevist. Der gjør Miele-maskinen en helt suveren jobb! Etter å ha gått fra en enkel Upo-maskin til en kostbar Miele modell, merket jeg virkelig at det er stor forskjell på vaskemaskiner. Klærne føltes rett og slett mye friskere og renere. Denne har snurret og gått i 5-6 år uten problemer hittil. Da har den ca 15 igjen i følge reklamen...
Vi har en Electrolux vaskemaskin som (jeg syns) kosta skjorta i 2007, da la vi 12k på disken for vaskemaskin og tørketrommel. De har fått smake deng, og som du sier, de går og går. Sand, småstein, full/overstappa med dyner og puter og sengetøy, og nå i det siste, bøttevis med hårstrikker, spenner, lego og annet "jeg fant-jeg fant" i filteret.
Tror heller ikke en enklere maskin ville vart så lenge, og tatt imot så mye småbarnsfamilie-ufyseligheter uten å mukke. Og det er jo/bør være en vesensforskjell på en stasjonær og en mekanisk roterende enhet, som står og hopper og går ørten timer i døgnet. Jeg forventer iallfall ikke samme levetid på en vaskemaskin, uansett...
Forsovet enig - men nå selges jo Miele modeller tilsvarende den dyre jeg har for samme pris som Upo'en kostet. ;D
Altså: Ca 4-5000,-
Veldig bra maskin selvfølgelig, men vi var på en eller annen måte uheldig og fikk et bittelitte hakk i pakningen som ligger i døra. Dette gjorde at det kom noen dråper vann ut under vaskingen, noe som igjen gjorde at maskina skrur seg av (som er bra)
Garanti uaktuelt, siden dette var en fysisk skade, å få delen selv for å bytte selv var uaktuelt. Konsekvensen ble derfor tekniker som reiste ut for å bytte pakningen.
Regning ca 3.000 kroner.
Jada.
Jan Frode Nilsen, Konstruktør takstoler & elementer,ansatt i 1-2-Tre Elementproduksjon AS,
(skriver stort sett private meninger, representerer ikke firmaet her inne)
((bor i et hus jeg har bygd sjøl i 2013))
Om du sier det er spinkelt, så får det stå for din regning... Hvor har du forresten kilden til at det er Zanussi-maskiner, og ikke noe annet? Det er jo greit å vite hva man ikke skal kjøpe neste gang siden du sier det er så dårlig.
Uten at jeg var klar over det før nå, så er jo Zanussi en del av Electrolux. Men det er jo ved nærmere ettersyn også AEG, Bosch, Flymo, Husqvarna, Volta, etc. Såeh, at flere av disse har både high og low-end produkter er jo ikke noen bombe. Men kanskje du generaliserer litt mye?
Vi hadde forøvrig i mitt barndomshjem en Zanussi-vaskemaskin som gikk i rundt regnet 16-17 år. Jeg synes det er akseptabelt utifra hva jeg vet sperregrensa for innkjøp lå på hos oss dengang da, og spesielt mtp faderns misbruk (vasket både tauverk, opplagspresenninger, hele fendere, båtputer osv. Ingen sperrer der, altså).
Zanussi er bunnsegmentet mht pris.......
Men å si at alt Elektrolux er rebranded Zanussi blir like dumt som å si at alle Audi er rebranda Skoda eller Seat, etc
Har en Electrolux vaskemaskin som kostet ca 5K i 2007. Den fungerer ennå, og er godt fornøyd med det. Jeg forventer ikke 10 års levetid på en billig maskin.
Jeg kommer ikke til å kjøpe Miele-produkter igjen.
Zanussi maskinene er ikke direkte dårlige, men er ikke det same som "Electrolux by AEG" eller hva de nå kaller AEG I dag.
Kjøper du en Audi A3 er det I bunn og grunn en Golf med noe endret utseende. Motorer, drivverk, elektronikk mm. er det samme.
På kjøkkenet har vi dyre husquarna hvitevarer fra 99. Eneste som er gjort der er å bytte temperatursensoren i kjøleskapet til 398kr, og en ny sil til vaskemaskinen ( er vel i teorien forbruksmatr), så de hvitevarene har vært veldig bra... I hybelen står ett gammelt Gramm kjøleskap med danfoss kompressor fra 1990, det durer å går like fint den dag i dag
Litt voldsomt å konkludere med dette basert på DIN opplevelse? Miele selger i bøtter og spann. Dersom man hadde hatt tallmateriale som viste tilsvarende hendelser for en stor andel Miele produkter, så hadde jeg vært enig.
Men dette blir litt som å konkludere med at Toyota er en drittbil hvis man er uheldig og noe ryker på eget eksemplar.
Eneste måten å synse noe om kvaliteten på Miele vs Electrolux vs Zanussi osv er et tallmateriale på "driftsikkerheten" deres av statistisk signifikant omfang. Alt utover det blir enkeltpersoners erfaringer, og er egentlig helt uinteressant.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Fra min side ser jeg det slik. Jag kan godt tydeliggjøre dithen at dette kun reflekterer mitt syn, men det framgår vel av hele innlegget? Og om det er uinteressant for deg med andres bruker-erfaringer, kan du jo avstå fra å forholde deg til dem. Jeg derimot, synes sånt er bra å ha når jeg handler, men jeg tar også internett med en klype salt stort sett.
Jeg sier at Miele er dyrere på verksted-service enn hjemmebesøk, og at det ikke alltid dyrt er bra.
Jeg er fullstendig klar over Mieles rykte, og produktene i seg er topp, de har vært solide og gode i bruk sålenge de har fungert, men jeg er som jeg skriver ikke imponert over "oppetiden", tatt i betraktning pris og egne erfaringer.
Bedre? Såvidt meg bekjent er det ikke en konklusjon, men en meningsytring.
Men joda, da jeg ringte Miele for å booke i første omgang, sa hun 1600+deler. Hvorpå jeg svarte (på innpust) at "Oida, det var dyrt. Men det får gå, den må jo repareres." Svaret hennes da var at jo, men det var inkludert all kjøring og arbeid. Så enten har hun bomma, eller jeg misforstått noe vitalt.
At jeg var en nepe og avbestilte teknikern (mest utifra at jeg måtte være hjemme en hel dag i påvente av at han skulle dukke opp når som helst mellom 8 og 16), og heller leverte på verksted, og så takket ja til overslaget får jeg selvsagt ta på egen kappe. Den koblinga gjorde jeg rett og slett ikke da, uvisst hvorfor.
I ettertid får trøsten være at jeg "bare" hadde spart 700 kr på å hente den igjen, for så å booke tekniker hjem.
Uansett, nå har vi ørtåbjørtitusenkroners ovnen tilbake i hullet sitt, så i helga tenkte vi prøve den innebygde fugle-snurre-grille/steke-funksjonen. ;D Vi har nemlig konstatert at vi må få testa hva denne dyre greia faktisk er god for, den er jo ganske fancy...
Er du seriøs...?
Uten enkeltpersoners erfaringsutveksling hadde vi ikke hatt Byggebolig.no
Eller andre internetfora.
Ikke alt må være evidensbasert eller statistikk for at det kan være adekvat, interessant, hjelpfult, spennende....
Meningsutveksling er jo tross alt hele poenget med forum som dette.
Moderer Dem selv, Moderator
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Ja.
Enig. Men min mening er at det ikke er mulig å si noe generelt om kvaliteten på hvitevarer basert på egne erfaringer.
Om 50 BB medlemmer utveksler sine erfaringer med hvitevarer så kan det godt hende det er interessant og meningsfullt for mange - men det er fortsatt et så lite antall at det ikke er mulig å si noe generelt om kvaliteten.
Innlegget var ikke skrevet i kraft å være moderator. Det står også i signaturen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg syns det var en unødvendig krass komentar.
Vi er her for å dele meninger også, ikke bare tekniske data og statistiske funn.
Veldig mye av det vi bruker som grunnlag for beslutningstaking er emosjoner, mye mer enn subjektive data. Slik er mennesker. Bare se på et bilkjøp eller ha folk mener om forskjellige bilmerker.
Ja jeg ser signaturen din...
Du så kanskje ikke smilefjeset mitt?
:)
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Det var jo det som var hele poenget mitt...At man ikke må la emosjoner eller manglende datagrunnlag la en gjøre seg opp en mening om et hvitevaremerke (eller et bilmerke), for det blir sannsynligvis feil.
Mulig du lar deg styre av følelser og emosjoner når det gjelder slike ting....Jeg gjør ikke det.
Vi får være enige om å være uenige.
Hvis den opprinnelige kommentaren var krass, var det beklagelig. Var bare meningen å poengtere viktigheten av nok data hvis man skal trekke generelle konklusjoner.
Å generalisere og si at f.eks Mercedes er en møkkabil fordi man selv har hatt en, eller kanskje to - eller kanskje tilogmed tre - dårlige eksemplarer, blir desverre veldig usaklig i en diskusjon. Det samme gjelder for hvitevarer (og andre ting).
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Litt OT tillates vel...
Hans9001; har du eit godt forslag til kva som kan være gale med Zanussien? Skrotnissen i meg vil ikkje hiva maskina før eg har iallefall prøvd ut det som ikkje kostar pæng.
Sympom:
Når ein startar eit program tar den inn vatn, og eg trur det er når den skal starte å varme opp går sikringen (jordfeilautomat, men det er overstrøm sikringen slår ut på) i sikringsskapet.
Det var ikkje varmeelementet, eg har tatt det ut og prøvd det separat i ei vassbøtte.
Motoren går greit, den tar inn vatn, pumper uti gjen og sentrifugerer greit.
Men alle vaskeprogram tar sikringen.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
1. Har du prøvd maskinen med varmeelementet utkoblet ved elementet? Det kan være feil ved kabler.
2. Rele eller thermostat (hvis det er gammeldags type) kan ha løse deler internt.
(Sikringen er ok?)
Kommer ikke på noe noe annet I farten.
Er allergiker og reagerer veldig på finstøv som slipper gjennom filtre. Denne har aldri gjort dette selv om jeg er alt for slapp med å skifte Hepa-filtrene. Kan ikke sees på som noen akademisk test, men likevel mener jeg betyr noe mer enn synsing; jeg blir virkelig fysisk syk av dårlig filtrering. Kan virkelig anbefale maskinen.
Bør sjekke at ledning til varmeelement ikkje ligg og gnissar mot nokon metallkant.
Sjekk dette på alle ledningane ein finn for ordens skuld.
Eneste erfaring jeg har med kundeservice var da vi flyttet. Jeg klarte å knekke delen der vannet går inn i vaskemaskinen. Tok av toppdekselet for å finne ut hva som var ødelagt, og klarte da å knekke 2 klips. Fant ut hva som måtte skiftes, ringte Miele, og fikk tilsent delene. Den ene delen kostet noen hundrelapper, men klipsene fikk jeg gratis. Kom i posten etter 3-4 dager. Må si meg godt fornøyd med kundeservicen der!
Skal sjekke dette ja, takk for hjelpa!
Gode forslag?
Takk for hjelpa i allefall.
Miele kom på tilbud i romjula på Elkjøp, en maskin som står til 12700 i Miele katalogen 2014, og kostet nå 5500 på tilbud. den gikk akkurat i 3 dager, så stoppa den med feilmelding i display med vann i bunn panna, og ganske riktig, den hadde lekket vann.
De var ikke overrasket på service avdelingen faktisk.. Kjent problem med noen pakninger i varme element. De kunne komme om 1 uke... Kjørte ned på Elkjøp og fikk ny, og den har ikke 'tullet'
Vanvittig stilig og effektiv design perle av en ventilator.
For ikke å ødelegge estetikken ble det lagt fram trekkerør ved en av wire festene og trukket tilførselkabel som var tenkt direktekoblet for å slippe å ha stikkontakt i taket.
IOM. at dette var et helt nytt og Meget dyrt produkt ringte jeg miele for å høre hvordan det sto til med å nappe ut den gamle og montere en ny kabel.
Etter mangen dagers fram og tilbake fikk jeg streng beskjed om at dette måtte utføres av miele sine teknikere.
Flott, en uke senere kommer teknikeren fra miele, uten tegninger som stemmer pga. at produket er det første de har fått inn i landet!?!
Etter 2 timer med surmulig stikker han uten at noe er gjort.
Kunden informerer siden om at de var fakturert for disse to timene.
Lettere irritert gir jeg en god faen et par dager før jul og plukker ned et av filtrene, lokaliserer ila. få sekunder et deksel med en skrue, løsner denne og oioi en sukkerbit med tilførselskabel i
smikk smokk 7minutters jobb og ventilatoren duret og gikk
Kjøpte alle hvitevarene for 5 1/2 år siden samtidig som vi bygde nytt kjøkken. Det eneste som det hittil ikke har vært feil på er koketoppen...
For ca. 1 år siden gikk kjøleskapet og oppvaskmaskinen - måtte vente en uke på servicetekniker (Bor i Oslo) Etter en uke uten oppvaskmaskin kunne så en mutt servicetekniker fortelle meg at ifølge hans PC var det ikke noe feil på oppvaskmaskinen (Selv om den ikke vasket koppene og ga feilmelding etter 10 minutters bruk) Han stilte litt på maskinens programmer og sa jeg fikk ringe hvis det fremdeles var problemer... 10 minutter etter at han var gått var den samme feilmeldingen på plass igjen - Ny telefon - han kunne da komme om en uke... Det tok han 3 besøk hver gang med en ukes mellomrom, før han greide å reparere oppvaskmaskinen og han brukte 2 uker på å reparere kjøleskapet (Som var for varmt)
Nå venter jeg på service på steikeovnen (til nesten 30 000,-) et halvt år etter garantiutløp... Både kjøleskap og steikeovn er toppmodellene til Miele. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt så mye problemer med hvitevarer som med Mieles. Og kommer selvfølgelig aldri til å kjøpe det igjen. Kunne jo ha kjøpt 3 veldig gode steikeovner fra Bosch for samme prisen.