Takker alle sammen for de gode rådene som dere skrev. Nå har sendt en Mail til Miele , med enklte bilder som ble tatt med iPhone . De svarer at de ikke kan vudere saken /skaden utifra bildene og de vil ha belgen tilsendt for vurdering silk at de ser nærmere på saken og evnt. Bestemme hva kan de gjøre ? Vet ikke presis om dette er god tegn eller bare bortkastet tid . Nå må jeg kontakte Riise elektro igjen slik at en teknikker komme og ta av belgen Få se! må vente en uke til!
Jeg gjentar det som en annen har svart tidligere: Man må skille mellom garanti, (som produsent gir, og som er frivillig), og en mangel, (dvs en svakhet med produktet, som selger er ansvarlig for i henhold til forbrukerkjøpsloven). Nå er jo din maskin såpass ny at det enda er garanti på den, og dermed en sak for Miele. Dersom Miele hevder at de ikke vil dekke dette som en garantisak, kan du gå til selger, (Elkjøp), og kreve reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Hvorvidt du får medhold, er jo en annen sak. Det er en kjent sak at selgerne gjerne velter sitt ansvar for mangler med produktene over på leverandører/fabrikanter. I en bransje med hard konkurranse og liten fortjeneste, dekker som oftest leverandøren mangelrepasjonene. Dette må de gjøre for å beholde butikkene/kjedene som kunder. Det er i de tilfellene at leverandøren ikke vil dekke reklamasjonen, at kunden sliter. Mange kunder har ikke tid/ork til å krangle med butikken, og godtar et avslag. (Nå skal det jo også i all rettferdighet sies at det er ikke alltid at kunden har rett).
Dersom det går så langt i ditt tilfelle, vil det jo bli en diskusjon om hvor mye maskinen skal tåle, og om dette er opplyst i brukermanual, og om du har utsatt den for mer enn det. Et annet moment er hva du forventer at maskinen skal tåle. Når man kjøper en dyr maskin, (av et merke som har et godt navn, og fremhever lang levetid i sine reklamer), forventer man at den skal tåle normal bruk. Dersom selger avslår reklamasjon, er opp til han å bevise at du har misbrukt maskinen. Man forutsetter jo da også at kundene er såpass ærlige at de ikke reklamerer når maskinen ryker fordi de har vasket spiker og verktøy. ;D
Hva i huleste er det du vasker? De aller fleste Mielemaskiner jeg er borti har original belg selv om de er 20 år gamle. Dette med belgene er ikke et så stort problem. Hvis dere vil slippe belg så kjøp Asko.
Har skiftet belg på en Miele-maskin én gang, men da hadde eieren vasket et punkteringsredskap (fastnøkkel). En Creda-maskin vi hadde en gang brukte ca. en belg i året - men den kostet bare et par hundrelapper.
Original belg til Miele W1713 kan du få for rundt £75 i England, men det er en utfordring å finne en reservedelssjappe som gidder å sende til utposten Norge og har normale priser.
å skifte belg på en Miele maskien? er det noe som man kan gjøre selv ? eller ma ha en teknikker ?
Hans kan sikkert svare på dette. Selv har jeg byttet på Siemens maskina vår. La den på ryggen med dør opp og det satt en spenntråd under gummikanten (frontfeste) som jeg måtte løsne ellers helt greit å gjøre selv.
å skifte belg på en Miele maskien? er det noe som man kan gjøre selv ? eller ma ha en teknikker ?
Nå er det et par år siden jeg har gjort dette så jeg husker ikke detaljene.
Vanligvis er fronten på Mielemaskinene hengslet. Den er festet med tre bolter under dørrammen og noen skruer og klips hist og her. Når disse er tatt av åpnes fronten som en dør. Den ytre siden av belgen er da fri. Den indre delen er festet til trommelen med en "slangeklemme" hvis jeg ikke husker helt feil. Denne løsnes og belgen fjernes. Ny belg settes så på og alt festes igjen. Jeg bruker vel ca 15 minutter på dette. Det er ikke spesielt vanskelig slik at man burde klare dette selv hvis man er fingernem. På en del andre maskiner er denne jobben en utfordring.
hvis Miele ikke dekker kostanden til en ny belg så leverer jeg maskienen tilbake til Elkjøp
Jeg har sett slike skader ofte. Mest på maskiner av andre merker. Jeg har lurt på hva som lage slike skader da det skal en del til for at klær havner der når det vaskes pga dørens utforming. Er du sikker på at tøyet var helt inne i maskinen og at et klesstykke ikke var klemt i døren?
Hm...er dårlig om de ikke tåler å vaske helt normale klær. Jeg som mekker og skrur allverdens, glemmer stadig vekk, spiker, skruer osv i lommene Men aldri opplevd så mye som et hakk i belgene på noen maskin. Hadde Asko før, og har nå en Bosch. Der havner alt bare ned i en "lomme" på belgen.
Selvsagt kan brukerfeil oppstå. Men fabrikanter som nærmest bevisst avviser uansett første gang har jeg lite sans for. Med de prisene på Miele bør man forvente mer. De reklamerer jo også med det.
Selv hadde jeg en miele støvsuger en gang. Værste dritt jeg har hatt. Så siden har jeg bare holdt meg unna. Kanskje ikke vært så dumt. Jeg skal iallefall ikke kjøpe noen vaskemaskin som ikke er noe bedre enn noe annet, fra noen som har sånn kundeservice. Da er det billigere å kjøpe en til halvparten og skifte ut når den går.
Jeg gjentar det som en annen har svart tidligere: Man må skille mellom garanti, (som produsent gir, og som er frivillig), og en mangel, (dvs en svakhet med produktet, som selger er ansvarlig for i henhold til forbrukerkjøpsloven). Nå er jo din maskin såpass ny at det enda er garanti på den, og dermed en sak for Miele. Dersom Miele hevder at de ikke vil dekke dette som en garantisak, kan du gå til selger, (Elkjøp), og kreve reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Hvorvidt du får medhold, er jo en annen sak. Det er en kjent sak at selgerne gjerne velter sitt ansvar for mangler med produktene over på leverandører/fabrikanter. I en bransje med hard konkurranse og liten fortjeneste, dekker som oftest leverandøren mangelrepasjonene. Dette må de gjøre for å beholde butikkene/kjedene som kunder. Det er i de tilfellene at leverandøren ikke vil dekke reklamasjonen, at kunden sliter. Mange kunder har ikke tid/ork til å krangle med butikken, og godtar et avslag. (Nå skal det jo også i all rettferdighet sies at det er ikke alltid at kunden har rett).
Dersom det går så langt i ditt tilfelle, vil det jo bli en diskusjon om hvor mye maskinen skal tåle, og om dette er opplyst i brukermanual, og om du har utsatt den for mer enn det. Et annet moment er hva du forventer at maskinen skal tåle. Når man kjøper en dyr maskin, (av et merke som har et godt navn, og fremhever lang levetid i sine reklamer), forventer man at den skal tåle normal bruk. Dersom selger avslår reklamasjon, er opp til han å bevise at du har misbrukt maskinen. Man forutsetter jo da også at kundene er såpass ærlige at de ikke reklamerer når maskinen ryker fordi de har vasket spiker og verktøy. ;D
Lykke til!
leste bruksanvisning som følger maskinen og det står ingenting om glidelås eller noe lignende om klær kan forårsake rift i belegn !!
å skifte belg på en Miele maskien? er det noe som man kan gjøre selv ? eller ma ha en teknikker ?
Egne prosjektfilmer på YouTube
Vanligvis er fronten på Mielemaskinene hengslet. Den er festet med tre bolter under dørrammen og noen skruer og klips hist og her. Når disse er tatt av åpnes fronten som en dør. Den ytre siden av belgen er da fri. Den indre delen er festet til trommelen med en "slangeklemme" hvis jeg ikke husker helt feil. Denne løsnes og belgen fjernes. Ny belg settes så på og alt festes igjen. Jeg bruker vel ca 15 minutter på dette. Det er ikke spesielt vanskelig slik at man burde klare dette selv hvis man er fingernem. På en del andre maskiner er denne jobben en utfordring.
Selvsagt kan brukerfeil oppstå. Men fabrikanter som nærmest bevisst avviser uansett første gang har jeg lite sans for. Med de prisene på Miele bør man forvente mer. De reklamerer jo også med det.
Selv hadde jeg en miele støvsuger en gang. Værste dritt jeg har hatt. Så siden har jeg bare holdt meg unna. Kanskje ikke vært så dumt. Jeg skal iallefall ikke kjøpe noen vaskemaskin som ikke er noe bedre enn noe annet, fra noen som har sånn kundeservice. Da er det billigere å kjøpe en til halvparten og skifte ut når den går.
Jeg synes dette ser ut som brukerfeil. Jeg har sett dette på Bosch også.