668    5    1  

Ødelagt komfyr - hvem skal betale?

 6     0
Jeg kjøpte og overtok leiligheten min i februar, som kom med en splitter ny komfyr av merket Senz. Det manglet tre-pins-kontakt, så jeg fikk et elektrikerfirma til å installere dette + komfyrvakt. Jeg har pusset opp leiligheten helt frem til nå, så har aldri brukt komfyren. I dag hadde jeg elektriker på besøk igjen for å installere en ny stikkontakt, og i det han skrudde på sikringen etterpå, sa det pang, og det han kunne fortelle at det var jordingsfeil i komfyren, slik at den ikke fungerer, og at panget kom av at komfyren ødela komfyrvakten. Hvem skal jeg kontakte for å ordne opp i dette? Har ikke kvittering på komfyren iom at forrige eier kjøpte den, pluss hvordan kan man vite om det var noe feil med komfyren i utgangspunktet, eller om det var installasjonen av den som ble gjort feil på noe vis? Er dette innboforsikringsmat? 





HSt
   #1
 36,768     Lillestrøm kommune     1
Hvis dere kam sannsynliggjøre at feilen er fra enhet så er det forhandler/importør som har ansvaret for reklamasjon

Elllers blir dette din utgift hvis du ikke har en veldig super duper innboforsikring  som har tillegg
   #2
 24,757     Akershus     0
At jordfeil i komfyren skulle ødelegge komfyrvakten høres ut som en reklamasjonssak på komfyrvakten. At en jordfeil kan oppstå må være påregnelig sett fra en komfyrvakt.

Nå kan det være andre feil her. Er en f.eks. sikker på at komfyren er rett koblet til kabel? En ganske vanlig problemstilling her på BB.

Foro av tilkobling og skjena?
Signatur
HSt
   #3
 36,768     Lillestrøm kommune     0
Er det en hard kortslutning i komfyr grunnet feil tilkobling så kan jo kanskje kortslutningsstrøm være så stor at komfyrvakten røk av den grunn

Jeg vet om importør som fikk reklamasjon på brann i en propan ovn, der fant de gal dimensjon på slange inn på enheten. Så jeg ville nok som leverandør krevd å få vite hvordan denne tilkoblingskabel er koblet, er den koblet feil så er det den som koblet som må ta ansvaret
TDJ
   #4
 1,639     Asker      0
Hvem skal jeg kontakte for å ordne opp i dette? Har ikke kvittering på komfyren iom at forrige eier kjøpte den, pluss hvordan kan man vite om det var noe feil med komfyren i utgangspunktet, eller om det var installasjonen av den som ble gjort feil på noe vis? Er dette innboforsikringsmat?

Merket Senz markedsføres av Power-kjeden, har ikke sett merket i noen andre sammenhenger.

Er jo ikke så mange muligheter her;
  • Kortslutning internt i ny (ubrukt) komfyr; reklamasjon til Power (spør forrige eier hvor kjøpt).

  • Kortslutning/feilkopling i 3-pins støpsel; reklamasjon til elektriker som monterte.

  • Kortslutning/feilkopling i komfyrvakt; reklamasjon til elektriker som monterte.


Be om en skriftlig redegjørelse fra elektriker om hvorfor feilen sitter i komfyren og ta denne med til Power.

Dersom feilen sitter i komfyr-støpsel eller internt i komfyr er den der fortsatt; dvs den kan måles.
Var feilen i feil montasje av komfyrvakt er vel "feilen" kanskje brent "bort".

Spørsmål; Dersom automatsikringen "holdt" mens komfyrvakten brant umiddelbart ved påslag ville jeg kanskje ikke mistenke direkte jordfeil (dvs fase til jord) - automaten vil normalt slå ut før noe sier "poff".

Signatur
   #5
 24,757     Akershus     0
Ville undersøkt koblingen av komfyrledningen, særlig i komfyren. En kan mistenke direkte koblet kortslutning.

Dersom dette er i bymessige strøk, er trolig kortslutningsstrømmen så høy at sikringen går «momentant og utstyr overlever. Er dette langt ute på landet med C-sikringer, kan det ta lengre tid og brannskader kan oppstå i koblingene.
Signatur