Deler er slettes ikke billige til slike apparater! Kanskje du burde kjøpe en rimeligere som du har råd til å skifte ut dersom problemer oppstår??
Det er ofte svært mye rimeligere å kjøpe reservedeler fra utlandet, f.eks. Tyskland eller UK - selv om du ofte må ut med frakt, norsk MVA og fortollingsgebyr på toppen. Har kjøpt ymse reservedeler (glasshyller til kjøleskap, siler, spylearmer, støvsugerposer, pakninger+++) via ebay.co.uk og ebay.de til 1/3 av hva det ville ha kostet hos den lokale pusheren (som aldri har det som trengs på lager og krever to uker pluss en hundrelapp i frakt for å bestille noe).
Typisk vasker den med kaldt vann i begynnelsen og varmt i slutten av programmet. Er du bombesikker på at den vasker kaldt hele veien? Dvs, er det varmt eller kaldt inni maskinen når vasken er ferdig?
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Normalprogrammet på de fleste maskiner er omtrent som følger:
- kald avskylling - vasking, temperaturen går opp i 55-70 grader - skylling, den siste skyllingen går normalt opp til 70 grader - det varierer hvor varme de foregående er - tørking
Tviler på at du får dekket dette på reklamasjon, da må det ihvertfall være varmeelementet som er gåent. Og da må du fortsatt betale for arbeid...
Jobber du på Elkjøp?
Reklamasjonen gjelder når du har brukt produktet på vanlig måte. Det regner jeg med er tilfellet. Her er det ingen slitedeler som har gått i stykker. Hverken varmeelement, ledninger, kontakter, termostater eller elektronikk er slitasjedeler. Det betales ikke for arbeid i et slikt tilfelle.
Nei. Jeg har jobbet som hvitevarereperatør helt uavhengig av noen som selger hvitevarer...
Det er dette som er vanlig praksis. Termostater, tømmepumper, vannventiler og andre mindre deler blir regnet som slitedeler, mens varmeelement, Sirkulasjonspumper, timere o.l. er deler som bør holde ut levetiden på maskinen...
Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..
Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...
Da skal det i så tilfelle stå i bruksanvisningen at disse delene må forventes å ha begrenset levetid.
Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.
Men det er sikkert nok av butikker som prøver å vri seg unna, ved å si at disse delene har begrenset levetid i etterkant. Og i såfall, er det bare å klage.
Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..
Nei, det er Lov om forbrukerkjøp som avgjer dette. Kva importøren seier er totalt irrelevant for kunden. Om importøren ikkje vil dekke så får forhandleren gjere det.
Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...
Eg hadde definitivt "krangla" på dette. Kva er vitsen med å kjøpe dyre "norske" kvitevarer viss ein ikkje kan benytte seg av reklamasjonsretten?
Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..
Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...
Må bare slutte meg til dem som sier at hva importøren mener er dekket, er revnende likegyldig. Hvis noe slites ut som følge av normal bruk før fem år har gått, SKAL apparatet repareres på kundens bekostning.
Dersom jeg bruker totalt 1 time på å krangle meg til å få dekket en reparasjon til 2000 kroner, er det SVÆRT god timebetaling - særlig tatt i betraktning at det er skattefritt.
Signatur
Saltak, ark og knøttsmå vinduer i 2009? Nei, takk!
Det er ofte svært mye rimeligere å kjøpe reservedeler fra utlandet, f.eks. Tyskland eller UK - selv om du ofte må ut med frakt, norsk MVA og fortollingsgebyr på toppen. Har kjøpt ymse reservedeler (glasshyller til kjøleskap, siler, spylearmer, støvsugerposer, pakninger+++) via ebay.co.uk og ebay.de til 1/3 av hva det ville ha kostet hos den lokale pusheren (som aldri har det som trengs på lager og krever to uker pluss en hundrelapp i frakt for å bestille noe).
Du skal ikke betale for hverken deler eller arbeid.
Dette er et produkt som har forventet levetid på over 5år.
Les mer her.
Normalprogrammet på de fleste maskiner er omtrent som følger:
- kald avskylling
- vasking, temperaturen går opp i 55-70 grader
- skylling, den siste skyllingen går normalt opp til 70 grader - det varierer hvor varme de foregående er
- tørking
Reklamasjonen gjelder når du har brukt produktet på vanlig måte. Det regner jeg med er tilfellet. Her er det ingen slitedeler som har gått i stykker. Hverken varmeelement, ledninger, kontakter, termostater eller elektronikk er slitasjedeler. Det betales ikke for arbeid i et slikt tilfelle.
Det er dette som er vanlig praksis. Termostater, tømmepumper, vannventiler og andre mindre deler blir regnet som slitedeler, mens varmeelement, Sirkulasjonspumper, timere o.l. er deler som bør holde ut levetiden på maskinen...
Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..
Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...
Men det er sikkert nok av butikker som prøver å vri seg unna, ved å si at disse delene har begrenset levetid i etterkant.
Og i såfall, er det bare å klage.
Nei, det er Lov om forbrukerkjøp som avgjer dette. Kva importøren seier er totalt irrelevant for kunden. Om importøren ikkje vil dekke så får forhandleren gjere det.
Eg hadde definitivt "krangla" på dette. Kva er vitsen med å kjøpe dyre "norske" kvitevarer viss ein ikkje kan benytte seg av reklamasjonsretten?
Må bare slutte meg til dem som sier at hva importøren mener er dekket, er revnende likegyldig. Hvis noe slites ut som følge av normal bruk før fem år har gått, SKAL apparatet repareres på kundens bekostning.
Dersom jeg bruker totalt 1 time på å krangle meg til å få dekket en reparasjon til 2000 kroner, er det SVÆRT god timebetaling - særlig tatt i betraktning at det er skattefritt.
Om prosjektet vårt på hjem.no