48,500    22    34  

Oppvaskmaskin vasker kun med kaldt vann

 3     Lillehammer     21

I går oppdaget jeg at oppvaskmaskinen har vasket opp i kaldt vann?

Jeg testet den en gang til og jada den vasker opp kun i kaldt vann.
Hva kan være orsaken?Har programvaren takket for seg?

Noe som kan gjøres? ::)

   #1
 22,342     Akershus     2
Det kan være mye som er feil: Varme element, termostat, overtemperatursikring, programverk, ledninger/kontakter.

Du bør kontakte importør og få et koblingsskjema så du kan få målt hva som er feil.

PS: Det er kun i en del av programmet vannet varmes.
  (trådstarter)
   #3
 3     Lillehammer     1
Men noe jeg kan gjøre selv.Varmeelementet er det den dingsen nesten 3 kantet som henger på tykk ledning likeunder krana?Viss jeg prøver å skifte den så kansje?? :-\
   #4
 49     Østlandet     1


Varmeelementet, er det den dingsen nesten 3 kantet som henger på tykk ledning likeunder krana?


Nei, dette er ikke varmeelementet som henger under krana. varmeelementet sitter inne i oppvaskmaskinen.

Ut fra spørsmålene du stiller synes jeg du skal bestille service, eller kjøpe deg en ny maskin.
Jeg anbefaler deg ikke å åpne opp maskinen for å "utføre amatørservice".
   #5
 22,342     Akershus     1

Ut fra spørsmålene du stiller synes jeg du skal bestille service, eller kjøpe deg en ny maskin.
Jeg anbefaler deg ikke å åpne opp maskinen for å "utføre amatørservice".
Det er en del ting man kan gjøre selv hvis man har litt peil. Man bør ikke ta ifrahverandre noe som har med vanntilførsel å gjøre. Ved små lekkasjer vil oppvaskmaskinen kutte vanntilførselen slik at vannskader ikke skal skje. Derfor bør man heller ikke gjøre noe med lekkasjesikringssystemet heller. På en del maskiner kan man lett komme til termostater og elementtilkoblinger slik at man kan måle uten å plukke frahverandre hele greia.

Hvilket merke og hvor gammel er denne maskinen?
   #6
 7     2
Har akkurat fått det samme problemet med vår AEG fra 2004 (tilsvarende modellnr. F50875U), som den gang kostet 4495,-. Vår maskin har gått omtrent 5 ganger i uken, sett bort fra ferier, som gir i overkant av 200 vasker i året, eller at maskinen nærmer seg 1000 vasker. Vil dette være naturlig slitasje og evt. noe som enkelt kan skiftes? Vaskeprogrammene ser tilsynelatede ut til å kjøre som normalt, rent bortsett fra varmtvannet.
   #7
 22,342     Akershus     0
En slik maskin skal holde i fem år. Reklamasjon.

Jeg hadde en AEG i ti+ år og hadde ikke noe problem med den.

   #8
 5,416     Langhus     0
På vår Miele  som er rundt 10 år gammel har vi byttet varmeelementet (som det var synlig skade på) en gang (samt den ene spylearmen).
Signatur
   #9
 311     Hedmark     2
Det er vel gjerne slik at feil kan oppstå helt uten at det nødvendigvis skyldes slitasje. Særlig gjelder vel det feil som ikke er mekaniske. Vår første oppvaskmaskin (Bosch) varte i 16 år, mens den nåværende har holdt ut i snart 12....brukt stort sett hver dag.
Jeg tror ikke det har med kvalitet å gjøre, men snarere flaks eller uflaks.
Min er faring er at dersom du er veldig teknisk anlagt og greier å få tak i deler, ja så kan du holde den i gang noen år til, men det rimeligste vil nok likevel være å kjøpe en ny dersom reklamasjonstiden allerede er ute. Deler er sletts ikke billige til slike apparater!  Kanskje du burde kjøpe en rimeligere som du har råd til å skifte ut dersom problemer oppstår??
   #10
 262     Ved siden av naboen     1

En slik maskin skal holde i fem år. Reklamasjon.

Jeg hadde en AEG i ti+ år og hadde ikke noe problem med den.


Tviler på at du får dekket dette på reklamasjon, da må det ihvertfall være varmeelementet som er gåent. Og da må du fortsatt betale for arbeid...

Jeg er ikke sikker på om det er overtemp sikring på denne maskinen, men denne går isåfall ann og resette selv med litt teknisk insikt.

Du må skru av "sokkelfronten" på maskinen sånn at du ser inn i maskinen. Oppunder innmaten sitter det ofte en termostat med en liten rød knapp so kan trykkes inn hvis den har koblet ut.

Men ikke rot inni der hvis du ikke føler deg kompetent. Og for guds skyld ta ut støpslet...
   #11
 414     -     1

Deler er slettes ikke billige til slike apparater!  Kanskje du burde kjøpe en rimeligere som du har råd til å skifte ut dersom problemer oppstår??


Det er ofte svært mye rimeligere å kjøpe reservedeler fra utlandet, f.eks. Tyskland eller UK - selv om du ofte må ut med frakt, norsk MVA og fortollingsgebyr på toppen.  Har kjøpt ymse reservedeler (glasshyller til kjøleskap, siler, spylearmer, støvsugerposer, pakninger+++) via ebay.co.uk og ebay.de til 1/3 av hva det ville ha kostet hos den lokale pusheren (som aldri har det som trengs på lager og krever to uker pluss en hundrelapp i frakt for å bestille noe).
   #12
 3,841     Haugesund     0
Denne karen har også mye deler til de fleste hvitevarer i hjemmet.
Signatur
   #14
 3,258     Akershus     0
Typisk vasker den med kaldt vann i begynnelsen og varmt i slutten av programmet. Er du bombesikker på at den vasker kaldt hele veien? Dvs, er det varmt eller kaldt inni maskinen når vasken er ferdig?
Signatur
   #15
 414     -     0

Normalprogrammet på de fleste maskiner er omtrent som følger:

- kald avskylling
- vasking, temperaturen går opp i 55-70 grader
- skylling, den siste skyllingen går normalt opp til 70 grader - det varierer hvor varme de foregående er
- tørking
   #16
 22,342     Akershus     0

Tviler på at du får dekket dette på reklamasjon, da må det ihvertfall være varmeelementet som er gåent. Og da må du fortsatt betale for arbeid...
Jobber du på Elkjøp?

Reklamasjonen gjelder når du har brukt produktet på vanlig måte. Det regner jeg med er tilfellet. Her er det ingen slitedeler som har gått i stykker. Hverken varmeelement, ledninger, kontakter, termostater eller elektronikk er slitasjedeler. Det betales ikke for arbeid i et slikt tilfelle.
   #17
 262     Ved siden av naboen     0
Nei. Jeg har jobbet som hvitevarereperatør helt uavhengig av noen som selger hvitevarer...

Det er dette som er vanlig praksis. Termostater, tømmepumper, vannventiler og andre mindre deler blir regnet som slitedeler, mens varmeelement, Sirkulasjonspumper, timere o.l. er deler som bør holde ut levetiden på maskinen...

Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..

Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...
   #18
 3,997     Oppland     0
Da skal det i så tilfelle stå i bruksanvisningen at disse delene må forventes å ha begrenset levetid.

Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

Men det er sikkert nok av butikker som prøver å vri seg unna, ved å si at disse delene har begrenset levetid i etterkant.
Og i såfall, er det bare å klage.
   #19
 401     0

Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..


Nei, det er Lov om forbrukerkjøp som avgjer dette. Kva importøren seier er totalt irrelevant for kunden. Om importøren ikkje vil dekke så får forhandleren gjere det.


Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...


Eg hadde definitivt "krangla" på dette. Kva er vitsen med å kjøpe dyre "norske" kvitevarer viss ein ikkje kan benytte seg av reklamasjonsretten?
   #20
 648     Trondheim     0


Det er mye rar praksis på dette rundt omkring, men det er importøren som avgjør hva som dekkes eller ikke..

Jeg sier ikke at det er riktig at det er sånn.. Hvis folk vil bruke tid og energi på å krangle om dette så må de for all del gjøre det, men jeg hadde ikke gidde...


Må bare slutte meg til dem som sier at hva importøren mener er dekket, er revnende likegyldig. Hvis noe slites ut som følge av normal bruk før fem år har gått, SKAL apparatet repareres på kundens bekostning.

Dersom jeg bruker totalt 1 time på å krangle meg til å få dekket en reparasjon til 2000 kroner, er det SVÆRT god timebetaling - særlig tatt i betraktning at det er skattefritt.
Signatur