3,912    3    0  

Vaskemaskin - mulighet for reklamasjon?

 620     Hordaland     0
Kjøpte en siemens vaskemaskin av den dyre typen i 2005, den skulle altså være ca 6 år nå. Børsteløs med 1600 omdr, kostet ca 8000.

I et par mnd nå har det rent fram litt vann på gulvet under maskinen. Tok den fram og skrudde av bakdeksel for å sjekke i dag, tenkte det måtte være en slange som hadde hoppet av. Det viste seg å være selve vannbeholderen, altså plastkapselen rundt trommelen, som lekker. I bunnen av maskinen lå det en knekt og rusten skrue, som har vært en av de som holder de to halvdelene av beholderen sammen.

Enten har skruen knekt pga overbelastning/vibrasjoner (eller overtrekking under montasje for den saks skyld), slik at det har blitt lekkasje av den grunn, ellers må det ha vært en liten lekkasje over lengre tid som har fått skruen til å ruste så mye at den kar knekt, og så har lekkasjen blitt så stor at den ble merkbar. Litt vanskelig å si hva som har skjedd først. Det er ganske mye rust på bunnplaten i maskinen, noe som sier meg at lekkasjen må ha pågått atskillig lengre enn de par mnd vi har merket det. Den har stått på varmekabler, så den ville aldri ha rustet uten lekkasje.

Dette er ikke den vanligste feilen på en vaskemaskin, ingen typisk slitedel. Ikke er det lett å få gjort noe med i en fei heller, maskinen må plukkes i biter for å komme til der den knekte skruehalvdelen står igjen, bore ut osv. Dessuten er jeg midt i husbygging, og har ikke tid til å holde på med slike tullejobber nå.

Har jeg noen som helst mulighet til å få dette på reklamasjon/garanti når maskinen er mer enn 5 år? Jeg tviler litt på om det vil lønne seg å betale for reparasjon hvis dette koster f.eks. halvparten av ny maskin...

   #2
 22,342     Akershus     0
Kan du ta et bilde av dette. Dette er en feil jeg ikke har hørt om. Er det andre skader der skruen satt?
   #3
 541     oslo     0
Har desverre ingen tro på at du kan reklamere nå etter fem år. Har selv siste uka vært i kontakt med forbrukerrådet (2 forskjellige jurister for å dobbelsjekke) vedr. muligheten for å reklamere senere
enn fem år. Svaret jeg fikk, tolker jeg rimelig èntydig: I teorien, visstnok en teoretisk mulighet, men i praksis - GLEM DET.

I mitt tilfelle dreier det seg om entreprenør som skadet stikkledningen (hovedinntaksledning for vann) til mitt hus og derfor ble tvunget (uten min viten), til å bytte denne. Tiltaket ble hverken meldt eier (meg), eller vann & avløpsetaten i Oslo, stikk i strid gjeldene regelverk. Av den grunn finnes hverken tegning eller dokumentasjon på hvor denne nå befinner seg.

Problemet er at vannet nå, for andre år på rad, har frosset utvendig og må utbedres ved graving/isolering til sommeren. Selvfølgelig frøs vannet første gang like etter femårsfristens utløp. Som nevnt er det, ifølge forbrukerrådet derfor bortkastet energi å søke utbedring dekket av "synderen."