21,437
28
14
Advarsel: ikke kjøp strøm fra Fortum
204
Oslo
2
En telefonselger lurte meg til å bytte kraftleverandør, og det viste seg å bli dyrt. Hadde jo autogiro med den gamle kraftleverandøren, så der ble det aldri noe tull med betalingsfrister. Når jeg byttet, ble den første fakturaen på litt under 250 kroner liggende noen dager for lenge. Det er sluv fra min side, og det tar jeg selvkritikk på.
Så jeg betaler regningen, og når det dukker opp en purring med et purregebyr på 360 kroner betaler jeg den også, selv om jeg merker meg at jeg allerede nå har jeg betalt mer for purring enn for strøm. Dette er jo ikke store beløp, og det er ikke min betalingsevne det står på, det er bare at det ble litt forisnkelse fordi jeg ikke hadde dem på autogiro.
Uansett: ganske snart dukket det opp enda en regning, denne gangen en det bare gebyr og ikke noe strømbeløp i det hele tatt. Det viser seg at Fortum setter ut all sin fakturahåndtering til Kredinor, og de er ekstremt hissige på å sende ut purringer. Faktisk sender de ut nye regninger med nye gebyrer fortere enn jeg rekker å betale dem. Føler at jeg har gjort en skikkelig tabbe her. Snakket med dem: fikk en regning i dag, har betalt den allerede, snakket med dem og de hadde planer om å sende en ny regning med nytt purregeby allerede i morgen!
Håper betalingen rekker å gå igjennom før de sender ut posten, men jeg føler at jeg er fanget i et et nettverk av finanskjeltringer. Må vel betale et par tusen mer enn jeg skal for å få det til å slutte, sånn at de skylder meg - da må de vel gi seg.
Så langt har vi vel betalt Kredinor omtrent en tusenlapp for diverse gebyrer, i tillegg til selve strømregningen som bare var på skarve 250 kroner. Planen er nå å finne en ny kraftleverandør så fort som mulig, og aldri mer ha mer med Fortum å gjøre. Anbefaler alle å styre unna aggressive telefonselgere som selger strøm, for med bare ett lite feilskjær på betalingsdato så lønner det seg definitivt ikke å bytte leverandør. Heretter skal jeg alltid spørre selgere hvem de bruker til factoring. Kredinor ser jeg på som inkasso-skurker av verste skuffe, og jeg blir ikke forundret om det dukker opp litt skiverier om den i DN og Finansavisen etterhvert, a la Finance Credit-saken.
Noen andre som har opplevd lignende inkasso-kaos?
Så jeg betaler regningen, og når det dukker opp en purring med et purregebyr på 360 kroner betaler jeg den også, selv om jeg merker meg at jeg allerede nå har jeg betalt mer for purring enn for strøm. Dette er jo ikke store beløp, og det er ikke min betalingsevne det står på, det er bare at det ble litt forisnkelse fordi jeg ikke hadde dem på autogiro.
Uansett: ganske snart dukket det opp enda en regning, denne gangen en det bare gebyr og ikke noe strømbeløp i det hele tatt. Det viser seg at Fortum setter ut all sin fakturahåndtering til Kredinor, og de er ekstremt hissige på å sende ut purringer. Faktisk sender de ut nye regninger med nye gebyrer fortere enn jeg rekker å betale dem. Føler at jeg har gjort en skikkelig tabbe her. Snakket med dem: fikk en regning i dag, har betalt den allerede, snakket med dem og de hadde planer om å sende en ny regning med nytt purregeby allerede i morgen!
Håper betalingen rekker å gå igjennom før de sender ut posten, men jeg føler at jeg er fanget i et et nettverk av finanskjeltringer. Må vel betale et par tusen mer enn jeg skal for å få det til å slutte, sånn at de skylder meg - da må de vel gi seg.
Så langt har vi vel betalt Kredinor omtrent en tusenlapp for diverse gebyrer, i tillegg til selve strømregningen som bare var på skarve 250 kroner. Planen er nå å finne en ny kraftleverandør så fort som mulig, og aldri mer ha mer med Fortum å gjøre. Anbefaler alle å styre unna aggressive telefonselgere som selger strøm, for med bare ett lite feilskjær på betalingsdato så lønner det seg definitivt ikke å bytte leverandør. Heretter skal jeg alltid spørre selgere hvem de bruker til factoring. Kredinor ser jeg på som inkasso-skurker av verste skuffe, og jeg blir ikke forundret om det dukker opp litt skiverier om den i DN og Finansavisen etterhvert, a la Finance Credit-saken.
Noen andre som har opplevd lignende inkasso-kaos?
Du kan sende så mange purrenotaer du vil, men det er begrenset hvor mange purregebyr du kan beregne deg. Ved innkreving av purregebyr må det gå minst 14 dager mellom purringene.
Det kan kreves purregebyr enten for to purringer eller en purring og et inkassovarsel. Purregebyret kan være på maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i "Forskrift til inkassoloven".
Maks sats for gebyr på purrenota er pr. 01.01.2011 kr 61. "
1. Ikke bytt kraftleverandør
2. Ikke bytt mobilleverandør
3. Ikke bytt forsikringsselskap
4. Ikke bytt bankforbindelse
5. Ikke husalarmleverandør
6. Ikke bytt internettleverandør
8. Ikke lås renta
7. Ikke bytt kjærring,
..........for i det lange løp er kostnadene like om det enten er "Per eller Pål" er leverandør, og en kan garantert oppleve problem med overgang hva gjelder oppgjør og gebyrer for å etablere, få lov å betale, avbestille etc etc.
Vil du spare penger bruk mindre strøm, ring mindre, lån mindre, unngå skade så du slipper å bruke forsikring, lev med flytende rente, og vær trofast mot kjørringa!!
Det må vel vere i en bank med dårlig fastrente og enda dårligere flytende rente
fast på 2.7 og flytende på 3
Man kan ikke sende ny purring før det første engang har kommet fram med posten.
Og alt som en trenger å gjøre aktive salg, så som telefonsalg for å få solgt, er i grunnen så dårlig at det er ikke noe ha. Bra varer og tjenester selger seg som oftest selv.
Det var billig rente. Hvilken bank? Jeg har fått tilsagn på husbanklån og ser nå at også deres fastrente er lavere en flytende. for fem år fast 2,570 og flytende 2,765.
Litt av en avsporing
Viss tidsangivelsen og fremgangsmåten til Kredinor er slik du beskriver så synes jeg du skal si i fra til forbruker kontoret. For de har slik du beskriver brutt alt av regler som finnes.
Jeg har aldri opplevd noe lignende og tror ikke dette er normalt fra private foretak.
Staten derimot........
Og strømavtalen hadde jeg uansett sagt opp. Slike leverandører gidder jeg ikke ha noe med å gjøre.
Jeg er så ufattelig enig med tidligere innlegg; ikke la deg lure til å akseptere sleipe tilbud på telefon. Sjekk ut selv hva som er rimelig og bestill ut fra egne vurderinger og ikke hva en sleip telefonselger sier. De lyver ofte så det renner av dem.
Om de har sendt gebyrer slik du beskriver det bør du henvise til lover og regler og kreve pengene tilbake.
Jepp! husbanken var det jeg ville frem til. Må nok litt høyere opp i vanlige bank. Forøvrig så var det vel september tallene jeg la inn her og antar at dem du sa var blodferske tall for oktober!