864    10    0  

Klage på møbelsnekkeren?

 12     0
Hei forum! Har vært i lang og trøblete prosess med møbelsnekker og lurer på om det er innafor å klage ytterligere?

I vårt totalrenoverte hus har vi fått inn møbelsnekker for å skreddersy et par løsninger for oss i to rom. Prosessen har vært tung og møbelsnekkeren har vært fraværende og dårlig på kommunikasjon.Resultatet ble blant annet at de oljet overflater som skulle vært lakket, et feilsteg vi har blitt tilbudt kompensasjon for (etter å ha stått hardt på) og godtatt. I tillegg planla de visstnok ikke å tilpasse foringene rundt skapet til veggens profil, men derimot lage foringene helt rette på verksted og håpe på det beste. Vegger er jo skjeve og rare så etter en lang dags kamp ble vi enige om at nye foringer måtte lages og plasstilpasses. Det er vel hele poenget med en foring.

Etter mye om og men er nå alt montert.
Men dessverre ikke helt feilfritt: det er en lite område med stygge hakk som ikke er midt på skapdøren, men litt på siden. Riktig nok ganske synlige da overflaten er sort og hakkene er brune.

Det er også svimerker etter fresen i ett av de utfreste håndtakene. I tillegg er fugene rundt foringene sølete og ujevne. De har laget hakk i veggen på badet og på wc, samt sølt sort støv/fugemasse stedvis i taket.

Jeg lurer fordi:
Jeg kan selvsagt utbedre mye av dette selv, småsparkle og pusse hakkene i veggene, forsøke å vaske og male taket, kjøpe akryl og forsøke å fuge på nytt. Hakkene og svimerket kan det nok ikke gjøres noe med.

Etter såpass mye klaging allerede engster jeg meg for å gå løs på ny runde. Er det innafor å gjøre? 

Jeg kunne egentlig tenke meg å utbedre tingene selv da disse folka sølte uproporsjonalt mye, men det tar jo både tid og koster penger?

Hva er det rimelig å forlange?

   #1
 293     0
Hvis det er fagfolk fra et seriøst firma du har engasjert så er det rimelig å forvente at alle leveranser er fagmessig utført og uten skader. Om det du beskriver er åpenbare skader eller bare små unøyaktigheter som er innafor er umulig å si så lenge du ikke har lagt ut bilder.
  (trådstarter)
   #3
 12     0
Forrige post ble rotete.
Men bildene illustrerer skadene og den stedvis dårlige finishen. Det er flere slike skader på vegg og tak også Sad
   #5
 1,699     Trondheim     0
Jeg tenker at dette ikke er slik det skal se ut når profesjonelle arbeidere er ferdige med en jobb.
I det perspektivet tenker jeg at det er helt innenfor å klage.

Men så kommer spørsmålet om hva du får ut av det.
Leveransen holder ikke den kvaliteten jeg ville ha forventet. Den som har gjort jobben burde både ha sett og forstått dette selv. Når han/hun ikke har det er det sannsynlig at det blir en vanskelig dialog.
De tidligere diskusjonene du har hatt med dem om foringer (ikke olje vs lakk, det blir noe annet) indikerer også en grunnleggende manglende forståelse for at ett godt sluttresultat er viktig.
Eieren av firmaet/den som er ansvarlig for leveransen burde ha en egeninteresse i at de leverer et godt resultat. Om du kan finne denne kontaktpersonen og ha en meningsfylt samtale med ham/hun slik at firmaet selv kan ta opplæring/kvalitetssikring av leveransen så ville jeg forsøkt.

Ender du bare opp med lange diskusjoner med de som har gjort jobben (og mangler grunnleggende forståelse for jobben sin) så ville jeg kanskje like gjerne fikset opp ting selv - rett og slett fordi det er korteste vei til målet...
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 12     0
Takk for innspill. Tenker også at dette ikke er helt greit. Imidlertid er det sjefen jeg snakker med og har hatt kontakten med. Og sakte men sikkert innsett at disse nok ikke er så proffe som jeg håpet.

Tenker egentlig å utbedre dette selv, eneste måten jeg er sikker på å bli fornøyd. Tenker de må kompensere meg for en tube akryl og en times arbeid. Men hva tenkes om "skadene" på dør/sidevegg?
   #7
 1,699     Trondheim     0
Dersom du ikke har mulighet til å rette det opp selv så ville jeg tatt det opp med dem.
Det antar jeg vil gjelde merkene på døra og svimerkene i håndtaket.
Alternativt så må du vurdere om du heller bare vil «leve med det fordi du ikke gidder styret...
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 12     0
Ja, er vel slik det må bli.
Men er det rimelig å forvente en økonomisk kompensasjon for slike skader?
   #9
 1,699     Trondheim     0
I mine øyne er det rimelig at de enten tilbur seg å utbedre feilen eller tilbyr ett avslag i pris.

Også må jo du vurdere hvor mye du vil legge i det.
Om man ikke er enige er det vel naturlig å lage en sak ut av det og ta det videre til tvistløsningsnemda eller noe slikt (har ikke satt meg inn i prosessene ettersom det alltid har løst seg Før det har vært nldvendig for min del)
Signatur
HSt
   #10
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er betaling som et pressmiddelet, foreldre holdt igjen 40k for en taktekkerjobb det slukene trengte en lang spesialskrue. Skruene kom på plass når leverandøren fikk vite hva blikkenslager de hadde leid inn ikke gjorde, de hadde mast på dette i lang tid.