11,514
21
1
JKE: Fine kjøkken dårlig service
7
1
Jeg har kjøpt kjøkken, baderomsinnredning og hvitavarer via JKE Lillestrøm.
Vi bestilte kjøkkenet i november og de skulle levere og montere alt klart til vi overttok huset 31 januar, på første leveranse manglet det en masse fronter og de leverte en feilsskjært benkeplate. Samt at et tørkeskap vi hadde bestilt ikke var med.
De hadde da fortsatt god tid til overtakelse, men forsikret meg om at de skulle levere og montere det siste før overtakelse. Andre leveranse kom og de manglet fortsatt kjøkkenfronter og en benkefront på badet. I tilegg hadde en speilet på badet fått seg en sprekk. Så nå en uke etter overtakelse sitter jeg her fortsatt med en feilskjært benkeplate, uten kjøkkenfronter, sprekt speil og uten tørke skap.
Jeg henvendte meg til selgeren og mente de burde kunne komme med en form for kompensajsjon, men dette ble blankt avvist. Noe jeg syns er svært dårlig kundeservice.
Jeg bestemte meg så for å heve kjøpet på tørkeskapet, og dere kan jo selv lese svarene fra selgeren.....
>>Hei.
Som følge av at dere ikke har klart å levere alt til tide, og jeg ser at tørkeskapet fortsatt ikke er levert ønsker jeg å heve kjøpet av denne.
Jeg anser forsinkelsen som vesentlig, da dette ikke var på plass til huset var ferdig, og dere har hatt 2 muligheter til å levere.
Ref: forbrukerkjøpsloven kapittel 5. § 19 etter § 23
_______________________________________________________________
selgers svar:
>> Vi be dere å ta imot skapet omgående.
>>
>> Hvis dere nekter dette, blir skapet kjørt til mellomlagring og
>> kostandene
>> i forbindelsen med lagring og utkjøring blir fakturert direkte dere.
>>
>>
>>
>> Ved spørsmål, ta vennligst kontakt xxx eventuelt JKE Design.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> x
>>
>> Interiørdesigner
>>
>>
>>
>> [image: cid:image001.jpg@01CE6843.7ED18180]
>>
>>
>>
>> *Kjøkkenhuset Lillestrøm* - spesialister til et godt kjøkkenliv
>>
>> Årråssvingen 12, Åråsen Stadion, 2007 Kjeller
>>
>> Tlf: 64 84 10 30, direkte 64 84 10 32, fax 64 84 10 35
>>
>> email: x@flis.no
____________________________________________________________
> 7. februar 2014 kl. 15.25 skrev xxx@flis.no>:
>
>> Hei,
>>
>> Kollegaen min har gitt beskjed at du nekter å ta imot tørkeskapet som
>> skulle ha blitt levert i dag.
>>
>> Skapet er med i x leveranse og er med i standart husleveranse.
>>
>>
>>
>> Manglende tørkeskapet er registrert i overtagelsesprotokollen tilsendt
>> tirsdag 7.2.2014 og levering for manko vare har blitt levert med raskest
>> mulig måte nå på fredag 10.2.2014 - frist i løpet av uke 7/2014. Dermed
>> deres ønske å få tørkeskapet annullert fra leveranse kan ikke begrunnes
>> etter Norsk kjøpsloven www.lovdata.no og dermed er avvist.
>>
>>
>>
___________________________________________________________________
Hei xx
> Nå får du sjekke faktaene dine.
> Sjaføren deres har ikke forsøkt å levere skapet i dag, han ringte meg for
> å
> fortelle at han kom med det mandag, til uken.
> Det stemmer at tørkeskapet er en del av xx standard leveranse, men
> som du kansje husker er standard pakken trukket ut og vi har fått et nytt
> tilbud av deg.
> Fredag 10.02.14???
> Overtakelses protokollen ble skrevet etter at jeg informerte dere om at
> jeg
> ønsket å heve kjøpet, og da hadde jeg enda ikke motatt noen leveransedato
> for skapet. Jeg informerte x om at jeg fortsatt stod ved å heve kjøpet
> på overtakelsen. Overtakelsesprotkollen sier heller ikke noe om når
> tørkeskapet skal leveres den konstanterer kun at tørkeskapet *ikke er
> levert i henhold til avtale*.
> Du kan heller ikke avvise med min henvendelse med bakgrunn i kjøpsloven,
> da
> denne kun gjelder for kjøp mellom bedrifter og ikke mellom bedrifter og
> forbrukere, som jeg er i denne saken.
> Da gjelder forbrukerkjøpsloven, og med bakgrunn i den opprettholder jeg
> mitt krav om å heve kjøpet.
> Jeg aksepterer ikke på noen måte at dere mellomlagrer for min regning.
> Har du fortsatt innvendinger mot krav mitt forventer jeg at du ringer så
> tidlig som mulig mandag 10.02.14. Hører jeg ikke noe fra deg før dere
> forsøker å levere regner jeg det som en aksept på at dere godtar min
> henvendelse.
>
> Henrik
God morgen Henrik,
Jeg vil ha skriftlig tilbakemelding når du/dere ønsker at skapet skal
leveres.
Heving av kjøpet er avvist.
Ha en strålende helg,
xx fra Jke design
Vi bestilte kjøkkenet i november og de skulle levere og montere alt klart til vi overttok huset 31 januar, på første leveranse manglet det en masse fronter og de leverte en feilsskjært benkeplate. Samt at et tørkeskap vi hadde bestilt ikke var med.
De hadde da fortsatt god tid til overtakelse, men forsikret meg om at de skulle levere og montere det siste før overtakelse. Andre leveranse kom og de manglet fortsatt kjøkkenfronter og en benkefront på badet. I tilegg hadde en speilet på badet fått seg en sprekk. Så nå en uke etter overtakelse sitter jeg her fortsatt med en feilskjært benkeplate, uten kjøkkenfronter, sprekt speil og uten tørke skap.
Jeg henvendte meg til selgeren og mente de burde kunne komme med en form for kompensajsjon, men dette ble blankt avvist. Noe jeg syns er svært dårlig kundeservice.
Jeg bestemte meg så for å heve kjøpet på tørkeskapet, og dere kan jo selv lese svarene fra selgeren.....
>>Hei.
Som følge av at dere ikke har klart å levere alt til tide, og jeg ser at tørkeskapet fortsatt ikke er levert ønsker jeg å heve kjøpet av denne.
Jeg anser forsinkelsen som vesentlig, da dette ikke var på plass til huset var ferdig, og dere har hatt 2 muligheter til å levere.
Ref: forbrukerkjøpsloven kapittel 5. § 19 etter § 23
_______________________________________________________________
selgers svar:
>> Vi be dere å ta imot skapet omgående.
>>
>> Hvis dere nekter dette, blir skapet kjørt til mellomlagring og
>> kostandene
>> i forbindelsen med lagring og utkjøring blir fakturert direkte dere.
>>
>>
>>
>> Ved spørsmål, ta vennligst kontakt xxx eventuelt JKE Design.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> x
>>
>> Interiørdesigner
>>
>>
>>
>> [image: cid:image001.jpg@01CE6843.7ED18180]
>>
>>
>>
>> *Kjøkkenhuset Lillestrøm* - spesialister til et godt kjøkkenliv
>>
>> Årråssvingen 12, Åråsen Stadion, 2007 Kjeller
>>
>> Tlf: 64 84 10 30, direkte 64 84 10 32, fax 64 84 10 35
>>
>> email: x@flis.no
____________________________________________________________
> 7. februar 2014 kl. 15.25 skrev xxx@flis.no>:
>
>> Hei,
>>
>> Kollegaen min har gitt beskjed at du nekter å ta imot tørkeskapet som
>> skulle ha blitt levert i dag.
>>
>> Skapet er med i x leveranse og er med i standart husleveranse.
>>
>>
>>
>> Manglende tørkeskapet er registrert i overtagelsesprotokollen tilsendt
>> tirsdag 7.2.2014 og levering for manko vare har blitt levert med raskest
>> mulig måte nå på fredag 10.2.2014 - frist i løpet av uke 7/2014. Dermed
>> deres ønske å få tørkeskapet annullert fra leveranse kan ikke begrunnes
>> etter Norsk kjøpsloven www.lovdata.no og dermed er avvist.
>>
>>
>>
___________________________________________________________________
Hei xx
> Nå får du sjekke faktaene dine.
> Sjaføren deres har ikke forsøkt å levere skapet i dag, han ringte meg for
> å
> fortelle at han kom med det mandag, til uken.
> Det stemmer at tørkeskapet er en del av xx standard leveranse, men
> som du kansje husker er standard pakken trukket ut og vi har fått et nytt
> tilbud av deg.
> Fredag 10.02.14???
> Overtakelses protokollen ble skrevet etter at jeg informerte dere om at
> jeg
> ønsket å heve kjøpet, og da hadde jeg enda ikke motatt noen leveransedato
> for skapet. Jeg informerte x om at jeg fortsatt stod ved å heve kjøpet
> på overtakelsen. Overtakelsesprotkollen sier heller ikke noe om når
> tørkeskapet skal leveres den konstanterer kun at tørkeskapet *ikke er
> levert i henhold til avtale*.
> Du kan heller ikke avvise med min henvendelse med bakgrunn i kjøpsloven,
> da
> denne kun gjelder for kjøp mellom bedrifter og ikke mellom bedrifter og
> forbrukere, som jeg er i denne saken.
> Da gjelder forbrukerkjøpsloven, og med bakgrunn i den opprettholder jeg
> mitt krav om å heve kjøpet.
> Jeg aksepterer ikke på noen måte at dere mellomlagrer for min regning.
> Har du fortsatt innvendinger mot krav mitt forventer jeg at du ringer så
> tidlig som mulig mandag 10.02.14. Hører jeg ikke noe fra deg før dere
> forsøker å levere regner jeg det som en aksept på at dere godtar min
> henvendelse.
>
> Henrik
God morgen Henrik,
Jeg vil ha skriftlig tilbakemelding når du/dere ønsker at skapet skal
leveres.
Heving av kjøpet er avvist.
Ha en strålende helg,
xx fra Jke design
Med mindre tørkeskapet er bestilt under forutsetning at det skal være levert til en bestemt dato tror jeg ikke du har noen god sak.
Dra den litt lenger.
Du bestiller en ny bil med lovnad om levering den 1.feb 2014. Bil kommer ikke til avtalt dato, men er 14dager forsinket.
Jeg er faktisk veldig usikker om du kan hevde at dette er en vesentlig mangel..og kan kreve heving av kjøp.
Det jeg er helt sikker på, er at selger blir forpliktet til til å dekke dine ulemper. Evt stille med leiebil i forsinkelseperioden.
I overført betydning så er det dine ulemper selger skal kompensere. Jeg vil kanskje tro at 1-2 mnd forsinkelse kan medføre en vesentlig mangel.
For sikkerhets skyld, ta kontakt med forbrukerrådet for å høre dems holdning til din sak.
Takk for tilbakemeldinger.
Jeg har sendt en henvendelse til forbrukerrådet for høre om hva de mener jeg bør gjøre.
utifra slik jeg leser denne arikkelen under, så har jeg en god sak.
Siden tørkesakpet ikke kan regnes som et tilvrikningskjøp.
http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1218/1220
Det nevnes en tilleggsfrist.. du har gitt selger ingen mulighet til å rette opp. Vi står sterkt med forbrukerkjøpsloven, men intensjonen er å balansere interesser.
Når vi inngikk avtalen med JKE se selger til meg at de forventet å levere enten uka før jul eller første uken i januar.
De har hatt en frist for ferdigstillellese som var satt til god tid før overtakelse.
De varlset meg om at frontene dsv. var forsinket og derfor ikke kom med på planlagt levering.
JKE ga meg da en lovnad om at de alt skulle bli levert og montert innen overtakelsen.
Andre levering kom, og fortsatt manglet det mye.
Etter min oppfattning har de både hatt mer enn nok tid til å levere, samt fått mulighet til å rette opp feil og levere det som har manglet.
Tatt i betrakting at bestillingen ble gjort tidlig i november mener jeg helt klart at jeg har en meget sterk sak.
Jeg har selv jobbet som butikksjef i flere år, og kunne da lovverket veldig godt, men dette er dsv. blitt noe glemt. Uansett behandlet vi aldri kundenen våre på denne måten.
tørkeskapet utgjør en brøkdel av kjøpesummen og det er rett og slett smålig av de å ikke komme med noe som helst av kompensajsjon etter min mening.