4,435    4    0  

Avtaler med rørlegger og elektriker

 18     0
Hei.
Jeg skal bygge hus i Kongsberg og har allerede skrevet under kontrakt med utbygger.
Noen detaljer står likevel igjen da vi ikke har spesifisert alt vi ønsker fra rørlegger og elektrikeren.
Dette går blant annet på valg av belysning i alle rom, type stikk (ELKO Plus e.l), type dusjkabinett, toalett etc, etc......

Jeg har fått mail fra både rørlegger og elektriker med priser på utstyr som jeg ønsker, men dette er vel ikke godt nok til å være gjeldende som tilbud/kontrakt.
Mitt spørsmål er hva bør jeg gjøre? Skal jeg be om et tilbud på de endringer vi ønsker ihht. hovedkontrakt. Må tilbudet være underskrevet? Må jeg ha det skriftlig eller holder det med å få dette på mail?

PS: usikker på om jeg la denne på riktig sted.


   #1
 827     Kongsberg     0
Vi har skrevet kontrakt med samme utbygger som dere. Vi tok en del valg relatert til elektro før vi signerte med utbygger, så det blir nok ikke så mange endringer (håper jeg). Jeg vet ikke om de har bestemt seg for å bruke samme installatør hos dere som hos oss, men vi har inkludert el-beskrivelsen i kontrakten med utbygger og der står det at tilleggsarbeider faktureres med 495 pr arbeidstime og at materiell faktureres etter nettoliste minus 20%.

Signatur
   #2
 967     Stavangerområdet     0
Det finnes standardiserte kontrakter til bruk mot håndtverkerene: http://eblanketter.standard.no/forbrukerblanketter/templates/Default.aspx?JScript=1

Dersom det er snakk om nybygg er det nok blankett 3426 A som gjelder.

Jeg brukte disse blankettene når jeg pusset opp. Disse er utarbeidet av forbrukermyndighetene, bransjen selv og Norsk Standard. Ironisk nok, er det ofte problematisk å få elektrikere og rørleggere til å godta slike kontrakter fordi de har en annen prismodell. De forholder seg til en eller annen løst definert listepris og gir evt rabatter på denne.

F.eks. står det i 3502 "Påslagsprosent for dokumenterte materialkostnader: x %". Hverken elektriker eller rørlegger var villig til å akseptere "dokumenterte materialkoster"; de vil ikke røpe hva de betaler for varen. Jeg som trodde at disse kontraktene var gjengs av alle i bransjen.
  (trådstarter)
   #3
 18     0
Takk for svar.

Ja vi gjorde en del valg før vi skrev under kontrakt selv, men på langt nær ikke alt. I hovedkontrakten er det et basisoppsett (om vi kan kalle det det) av el.installasjon på 127 punkter.

Vi har gått igjennom med elektriker angående antall punkter vi skal ha både ute og inne, og dette er da økt noe ifht. hovedkontrakt. Jeg er kanskje "dum" som ikke sørget for å få med ny el-beskrivelse i hovedkontrakt, men det er altså ikke gjort.  :-\

Uansett har jeg fått dette tillegget på mail fra elektriker hvor han oppgir pris på arbeide og utstyr.
For meg virker dette til å være ok, men er ikke sikker på om jeg heller bør be om dette skriftlig med underskrift (slik at det skal være bindende).???




   #4
 3,412     Akershus     0

Vi har gått igjennom med elektriker angående antall punkter vi skal ha både ute og inne, og dette er da økt noe ifht. hovedkontrakt. Jeg er kanskje "dum" som ikke sørget for å få med ny el-beskrivelse i hovedkontrakt, men det er altså ikke gjort.  :-\


Å ha et visst antall elektriske punkter i hovedkontrakten, med mulighet for å legge til mer ut i fra en definert pris per punkt, er en god og trygg måte å gjøre det på.  Jeg vil vel egentlig tro at dette er det mest vanlige.




Uansett har jeg fått dette tillegget på mail fra elektriker hvor han oppgir pris på arbeide og utstyr.
For meg virker dette til å være ok, men er ikke sikker på om jeg heller bør be om dette skriftlig med underskrift (slik at det skal være bindende).???


En avtale er en avtale.  Fordelen med skriftlige avtaler framfor muntlige er at de er lettere å dokumentere.  For de fleste formål er en mail "skriftlig" nok.  Det er ikke noe formelt krav om at det skal finnes en underskrift for å inngå en avtale; for eksempel går det an å bestille noe via en nettside uten at man undertegner noe.  Fordelen med en underskrift er at den bidrar til å dokumentere at det virkelig er inngått en avtale. 

Et ensidig tilbud fra en part er normalt ingen avtale.  Avtalen kommer i stand når tilbudet blir akseptert.  Så et slikt tilbud bør besvares, med kopi av tilbudet så det er helt klart hva det svares på.  Mail er en hensiktsmessig måte å gjøre dette på. 
Signatur