5,758    16    0  

Milepæler --> fakturering fra entreprenør

 103     Sørlandet     0
Entreprenøren vår har tillagt seg en merkelig vane med å sende ut fakturaer før milepælene er sluttført. Tanken hans er visst at innen forfallsdato (10 dager fra utsendelse) så vil arbeidet være utført.

Jeg reagerer selvsagt på dette, og lurer på om dette er såkalt 'vanlig' praksis ?

Hva syns dere, burde jeg kreve å få forfallsdato (10 dager) etter at milepælen faktisk er utført.. Blir jo noen renter for oss, pluss jeg liker rett og slett ikke dette !

   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Prinisppet er at man skal betale når milepæl er nådd og den er godkjent. Det vil si at betaling skal skje UMIDDELBART, dvs samme dag om man ikke har avtalt noe annet. Man har ikke krav på et visst antall dager å betale på, entreprenør har gjort deljobb og skal ha betaling for dette. Entreprenør har også fakturaer som skal betales og lønninger som skal betales.
Signatur
   #2
 765     Østfold     0
Tja, vi gjør det også slik. Dvs sender faktura med forfall på antatt oppnåelse av milepæl. Da vil forfall tidvis være litt før og litt etter oppnådd milepæl, i snitt er det sånn omtrent riktig. Uansett holdes en god slump penger igjen til ferdigstillelsen.

Det bør jo strengt tatt fremgå av kontrakten hvordan dette egentlig skal foregå? Veldig ryddig når begge parter forholder seg til den...
Signatur
   #3
 552     Stavanger     0
Jeg er litt usikker her, men tar sjansen på et svar.

Fakturering skal ikke skje før leveringen er utført, såfremt ikke forhåndsbetaling er eksplisitt avtalt.  Dette står i lovverket mener jeg, men jeg kan ikke huske hvor. Mulig noen av gutta som praktiserer juss husker dette.

Mao, skal han ikke sende faktura før milepælen, som jeg antar er kontraktsfestet, er utført.

Men, dersom 10 dager ikke er regulert som betalingsfrist, så vil jeg tro han kan reduserer denne tidsfristen til eksempelvis 7 dager (muligens kortere) uten at du kan gjøre noe med dette.  

Edit: Incognito kom meg i forkjøpet...
Edit2:

http://www.handboka.no/Sak/Lover/Kjopslov/kjop06.htm

Det følger av Kjøpslovens paragraf § 49 1. ledd :

"Følger ikke betalingstiden av avtalen, skal kjøperen betale når selgeren krever det, men ikke før tingen blir overlevert kjøperen eller stilt til hans rådighet i samsvar med avtalen og loven."
  (trådstarter)
   #4
 103     Sørlandet     0
Takk for alle svar !

@Incognito:
Hva legger du i at milepæl er godkjent (fra min side som oppdragsgiver/byggherre)?

Mulig jeg har sovet i timen ved tidligere milepæler, men jeg har ikke aktivt godkjent på noen måte..
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Hos oss er det slik at enten bankens taksmann eller tiltakshaver får overlevert nødvendig dokumetasjon på at milepæl er nådd. Dersom man har en milepæl ved tett bygg må man kunne dokumentere at bygget er tett. Og dokumentasjon på dette må fremlegges. Dersom man bare hevder det vil tiltakshaver forledes og det er en vekjent måte å skaffe seg mer penger på et tidligere tidspunkt.

Ved å betale inn for mye eller for tidlig vil man ved en reklamasjon alltid ha en dårlig forhandlingssituasjon. Det eneste de fleste av oss skjønner er når penger holdes tilbake.

Men ved å ha en grei dialog med entreprenør kommer man normalt sett langt.

I mine kontrakter med kunder står det spesifikt at ved levering av elementer på byggeplass forfaller en viss andel (tilsvarende leveringen) til betaling, og den skal betales på nettbank samme dag. I og med at montering av et hus igangsettes og er ferdig ppå en dag, går eiendomsretten til elementene over til eier av tomt, og da skal betaling finne sted umiddelbart.

MEN, du skal kontrollere at milepæl er nådd. Dette sjekker du lett i kontrollsystemet som er på byggeplassen.

Har du sett byggepermen og har du sett at det foreligger avviksmeldinger og lukking av disse?
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 103     Sørlandet     0
*kremt*

Jeg har sett noen innlegg nylig angående byggepermen - jeg hadde ikke hørt om byggeperm før det, og i allefall ikke fra entreprenør.

Tar innspillet om dialog vedr overlevering av milepæler til meg. Takk for god hjelp !
   #7
 4,148     Oslo Vest     0
Det er mye å tenke på når man bygger hus, og spesielt når man ikke kan stole 100 % på den som utfører jobben.

På hvilken måte har dere sikkerhet for at jobben på huset deres blir utført iht regelverk iht riktig kvalitet?
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 103     Sørlandet     0
Har kontrakt 3425, med bustadoppføringsloven som vedlegg til denne, samt en leveransebeskrivelse. Desverre ikke noe særskilt ut over dette.

Jeg har fått noen rare kommentarer underveis. Eksempelvis når jeg har kommentert sprekker i materialer og synlig merker i bord (litt for handhendt med spikerpistol) : "dette var ikke til å unngå med dårlige materialer". Jeg påpekte en 30cm lang gjennomgående sprekk på enden av et vannbordbeslag - dette ble mekket med sikaflex på utsiden. Man kan lese inn i dette hva man vil. Reisverket er solid, og bra dimensjonert.  Snekkerne har vært nøyaktige. Så kom det inn andre snekkere, mye yngre og ikke med samme 'stolthet' eller øye for å gjøre en topp jobb. Jeg har bedt om å få de gamle snekkerne tilbake (dette avtalte vi muntlig ved oppstart at vi skulle ha/få erfarne snekkere).

Jeg blir veldig fort pratet over hodet på, ettersom entreprenør forstår at jeg ikke kan en døyt av fagspråket. Slik er vel hverdagen for flere som bygger for første gang..

Puh! Litt frustrasjoner luftet i offentlighet
   #9
 4,148     Oslo Vest     0
Skaff deg en rådgiver SNAREST, bankens taksmann f.eks. Om ikke de har noen så kontakt OPAK. Be om å få se kontrollsystemet UMIDDELBART og ikke minst avvikslistene. Forefinnes ikke dette kvalifiserer de ikke til å ha ansvarsrett og dersom Du får ordnet med et tilsyn mister de ansvarsretten son. Uten den sliter de. Du tjener INTET på at det skjer, MEN da har du noe å bruke imot dem, de skjønner at du vet litt mer og KANSKJE de skjerper seg litt.

Hus å følge opp ALLE samtaler med en mail, slik at ALT ALLTID er skriftlig.

Lykke til!
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 103     Sørlandet     0
Jeg har vært inne på tanken - på tide jeg tar tak i det. Har vel forsøkt å unngå nok en kostnad, selv om det i det lange løp kan bli dyrkjøpt sparte kr..

Igjen: takk!