2,334    5    0  

Opprette sameie

 8     0
Hei, 

jeg har kjøpt en bolig (nybygg) som snart står ferdig. Det er et prosjekt med totalt fem boliger. I kontrakten står det at det skal opprettes sameie ("Den enkelte seksjonseier har rett og plikt til å være medlem av det sameiet som vil bli etablert på ferdigstillelsestidspunktet av de respektive eiere … Når sameiet er etablert og overtakelse av seksjonene foretas, skal selger innkalle styret til overtakelsesbefaring for sameiets fellesarealer" osv).

Når vi har spurt utbygger/selger om opprettelsen av sameiet, har det vært tydelig at dette ikke er noe de har tenkt å legge seg opp i - eller hjelpe oss med. Vi føler oss derfor litt blanke. Jeg har antatt at det er greit å ha et sameie siden det er noe fellesarealer, noe felles strømforbruk på fellesområdet, samt selvfølgelig fremtidige ting som bredbånd, snømåking osv.

Har noen erfaringer med å opprette et sameie i forbindelse med overtakelse? Er det påkrevd, lurt, tidkrevende, kostbart osv? I utgangspunktet har jeg tenkt at det er en fordel å ha et sameie til å ta seg av de få fellesutgiftene vi har tenkt å ha, få bedre avtaler på bredbånd, osv. Men jeg aner ikke hvor vi skal starte med å opprette dette.

Aller helst skulle jeg gjerne ha outsourcet dette til OBOS eller andre profesjonelle, men det er kanskje ikke verdt det når det er så få enheter?

Takknemlig for alle erfaringer!

   #1
 3,980     Asker     0
Dere må hvertfall lage vedtekter som tinglyses. Husk at dere da faller inn under sameieloven og ting er ganske godt regulert. Det er bra. Det er av erfaring lurt å få ting definert godt, så unngår dere konflikter. Sikkert et sted dere kan få et utkast/utgangspunkt til vedtekter.
Signatur
HSt
   #2
 37,573     Lillestrøm kommune     0
Dere setter opp vedtekter for sameiet. Nå er det mange år siden vi var iet sameie så kanskje er små sameier også meldepliktige men den gang så var det et sameie bare vedtektene var på plass.Her kan det stå om fordeling av fellesarealer, eksklusiv bruk av enkelte deler osv. Få med om trappevask, snømåking osv også. Vi fordelte vedlikehold kostnader etter den lovpålagte brøken men noen ekstra felles kostnader etter antall sameiere. Det er lurt å la sameie opparbeide litt kapital til reprasjoner da er det lettere spesielt når det kommer ny eiere.
   #3
 3,980     Asker     0
Når man er flere boenheter så lønner det seg gjerne at de tingene man kjøper inn er litt dyrere. Type gressklipper etc. Da er det som nevnt over kjekt å ha litt kapital, så ikke man er avhengig av at alle har 1000-2000 kr å slenge ut en mnd. En gressklipper som brukes av 5 enheter går følgelig fortere i stykker og folk tar bare ikke like godt vare på slikt.
Signatur
HSt
   #5
 37,573     Lillestrøm kommune     0
Mulig de tar en jobb mot betaling men normalt ønsker de mange medlemmer så de kan spre risiko. På et så lite sameie må dere jo uansett selv bestemme hva som skal gjøres så ser ikke noe grunn til at dere ikke drifter dette selv.