#11
 3,412     Akershus     0
Hvis man har et godt, skriftlig anbud som sier både hva som skal gjøres og alt annet som er relevant, og det er skriftlig bekreftet at anbudet er godtatt, så er dette like godt som en kontrakt.

Hvis alt som er viktig står i anbudet, er det begrenset hvor nyttig det er med en ytterligere kontrakt.

På den annen side er det merkelig at en snekker ikke vil skrive kontrakt.  Man kunne lage en kontrakt med følgende tekst:  "Kontrakt: Vi er enige om det som vi er enige om i det aksepterte anbudet".  (Det er jo selvfølgelig meningsløst å skrive en slik kontrakt, men en slik tullekontrakt ville gjøre at de som insisterer på en kontrakt i tillegg til anbudet får fred i sjelen). 
Signatur

   #12
 827     Kongsberg     0

Hvis man har et godt, skriftlig anbud som sier både hva som skal gjøres og alt annet som er relevant, og det er skriftlig bekreftet at anbudet er godtatt, så er dette like godt som en kontrakt.



Det du beskriver her er i mine øyne en kontrakt.
Signatur
Signatur
   #14
 2,018     Strømmen     0
Norge er et land der vi stoler på hverandre, vet at det har vært skrevet mye her på forumet om el-bransjen, som har totalt overpriset, men dette er i tilfeller der kunden ikke har spurt om pris på forhånd, og delvis må skylde seg selv.
En snekker, som er anbefalt gjennom en lokal byggevareforhandler, som oppfører seg greit, gir gode priser, ikke spør om forskudd, og oppfører seg ordentlig selv når han mister jobben, burde ikke være noe problem.
Jeg ville vært mer reservert ovenfor kunden, dersom det var meg, det er bestandig to sider.
Ta kontakt med snekkeren igjen, si dere har tenkt dere om, si dere er nybegynnere og
var nervøse, spør om å få ringe til hans siste kunde i stede, et slikt prosjekt dere har startet krever uansett en god kommunikasjon gjennom hele prosjektet, uansett hva som måtte stå i en kontrakt.
Signatur
   #15
 836     Østfold     0
Dette blir litt off topic. Men jeg håper og tror at du ikke mener det er fritt frem for ufine priser fordi en kunde ikke spør om pris på småjobber?
Signatur
   #16
 2,018     Strømmen     0

Dette blir litt off topic. Men jeg håper og tror at du ikke mener det er fritt frem for ufine priser fordi en kunde ikke spør om pris på småjobber?

Min definisjon... på tro... er mangel på viten... når det er sagt, så skal alle håndverkere oppføre seg redelig, og ikke benytte seg av at kunden ikke spør om pris, for å fakturere med gaffel...
Det er jo dette som er grunnen til at trådstarter ikke tør å gi jobben til en snekker som ikke vil skrive kontrakt, uansett hvor redelig
han måtte være... men ja... jeg mener at bør spørre om pris, eller estimat, uansett jobb... for da vet man... ca... hva det koster.. 
Signatur
   #17
 336     Northwest     0
Vi er en måned unna ferdigstillelse av nytt hus, har kun forholdt oss til pristilbud og ikke skrevet en eneste kontrakt og alt har gått på skinner og til budsjett.

Det som er lurt er å ha en avtale om hvordan alt ekstraarbeid som medfører en kostnad håndteres, i vårt tilfelle har jeg satt som krav at jeg skal informeres før alt arbeid som medfører en tillegskosstnad.

Når det gjelder valg av håndtverker betyr referanser mer enn pris.


   #18
 5,188     Østlandet     0
Husk at fastpris vanligvis betyr at det blir dyrere enn om snekkeren tar timesbetalt.
Påbyggingsprosjekter er veldig uoversiktelige så snekker må ha stor buffer for å minimere egen risiko mtp fastpris.
Signatur
jaf
   #19
 6,418     tromsø     0
Snekker trenger ikke være en "kjeltring", men ønsker kanskje å fakturere timer. Kvalitet og hurtighet, kan være bedre ved timefakurering. Da "lønner" det seg ikke å "jukse". Kvalitet, kan koste 10% mer en "noe du ikke er fornøyd med over tid". Ved timefakturering kan kunde ombestemme seg så mye han (eller kona) vil. Uansett kontrakt eller ikke, mye avhengiger av hvordan en hånderer uforutsette problem, for å holde kvalitet oppe. De er viktig at kunden er tilgjengelig for tømrer.
   #20
 5,188     Østlandet     0
Uansett kontrakt eller ikke, mye avhengiger av hvordan en hånderer uforutsette problem, for å holde kvalitet oppe. De er viktig at kunden er tilgjengelig for tømrer.
Ja, vi har vel alle hørt om folk som har satt bort jobber til et (gjerne østeuropeisk) snekkerfirma og dratt på ferie.
Så kommer de hjem igjen noen uker senere og blir veldig overrasket av det dårlige resultatet.  Shocked
Signatur