4,831    12    0  

Tilleggsarbeid utenom oppsatte punkter i kontrakt

 24     0
Hei!

Jeg pusser for tiden opp leiligheten min. I kontrakten står det en del punkter over hva som skal gjøres, men et punkt om at hvis det må gjøres noe tilleggsarbeid for å oppfylle forskrifter, tar de timespris for dette. Og det er helt greit.

Det jeg er redd for er å få en stor regning på slutten, for prosjektleder skrev at han kom til å fakturere ekstra for eventuelt merarbeid og bestilte deler, men ingenting om cirkapris. Har jeg rett på å få beskjed på forhånd hva det vil komme på, selv om jeg har skrevet under på at tilleggsarbeid for å oppfylle forskrifter er ok?

   #1
 6,704     Akershus     0
Det er en forholdsvis normal formulering etter mitt skjønn, selv om jeg reagerer litt på at det knyttes til oppfyllelse av forskrift. Jeg vil i utgangspunktet legge til grunn at et seriøst firma gir tilbud basert på at arbeidet gjøres i henhold til gjeldende regelverk. Noe tilleggarbeid kan det alltids bli pga. uforutsette hendelser, men etter mitt syn bør dette være en relativt liten del av arbeidet totalt sett. Forutsetter da at firmaet har vært på befaring og fått oppgitt alle relevante opplysninger av kunde før tilbud ble utarbeidet.

Regner med dette er elektrikerarbeid. ref de andre trådene dine de siste dagene? Du har blant annet kommentert mulig mangel på stikk over kjøkkenbenk. Dersom rehabiliteringen er såpass omfattende at den kommer inn under ny norm vil jeg si at dette er et eksempel på en sak der jeg ikke synes at firmaet kan definere utbedring av denne mangelen som tilleggsarbeid. Så skal jeg selvsagt være snar med å ta forbehold om hva dere avtalt når det gjelder standard på arbeidet.

Når det gjelder fakturering for ekstraarbeid er min oppfatning at firmaet ikke bare kan ture i vei og skrive fakturaer som de vil selv om du har akseptert at det må gjøres tilleggsarbeid for å komme i mål. Rent formelt gjelder at hvis det er gitt prisoverslag for jobben, kan prisen ikke overskrides vesentlig og ikke med mer enn 15 %.

Jeg ville krevd å få et overslag på tilleggsarbeidet før videre arbeid.
  (trådstarter)
   #3
 24     0
Hei, takk for svar begge to!

Det er rørlegger og elektriker som har kostet litt ekstra, og eventuelt koster litt mer.

Firmaet var på befaring.

Avtalen var 107125 kroner for hele jobben (inkl mva), og arbeidet som angår rørlegger og elektriker var:
  - Flytte røropplegg til nytt rom ( nye kjøkkenet)
  - Sette opp nytt rør i rør system mot det nye kjøkkenet
  - Sette opp ny sensor på kjøkken ( nytt krav)
  - Pigge gulv fra eksisterende kjøkken gjennom gang
  - Tette og bygge opp gulv igjen hvor gulvet blir pigget
  - Legge ny e kurs fra strømskap mot nytt kjøkken
  - Legge opp 2 doble stikkontakter på kjøkken over benk

Jeg var litt uklar i formuleringen min, det er nemlig slik at de ringte og gav beskjed de tidligere om ting som har dukket opp. Jeg fikk en telefon om at det var noen feil på det elektriske anlegget som kom til å koste 9050 kr ekstra, og røropplegget som skissert ikke ville fungere likevel, og at det ble en ekstrakostnad på 2750 kr. I tillegg tok de 4375 kr for sensor som skal monteres på kjøkken.

Vet ikke om jeg skal regne med de 4375 kr inn som tilleggsarbeid. Men foreløpig er de uansett innenfor 15%.

Men siste beskjed var at nå gjør rørlegger og elektriker seg ferdig og da kom jeg til å bli fakturert for det som eventuelt blir ekstra, uten å si noe mer om hva det eventuelt blir.

Jeg kvier meg for å be om dette, da det arbeidet ble forsinket på grunn av forsinket kjøkkenleveranse, og han mener det er min egen feil at ting har tatt tid. Han har nemlig underveis gitt beskjed om at "vi blir ferdig på fredagg/onsdag/mandag" osv, uten at jeg hørte noe. Da jeg sist etterlyste tilbakemelding og krevde at han skulle holde det han lovet i forhold til når ting skulle bli ferdig, ble han ganske opprørt. Jeg er litt redd for at hvis jeg ber om overslag, så vil det skape mer dårlig stemning.
   #4
 407     Buskerud     0
Synes det høres merkelig ut. Du har tilsynelatende en fast pris, og ikke et overslag? To veldig forskjellige ting. 15% kan rettferdigjøres på overslag men ikke fastpris. Og er det ting de ikke har tatt høyde for, eller ser at de må gjøre ting på en annen måte så bør det være deres problem...
Signatur
   #5
 4,297     0
Dette virker til å være en jobb der hovedentreprenøren har planlagt hva som skal gjøres og så har han fått pris på elektrikerarbeidet.
Dermed har elektrikeren gitt en pris på en viss jobb uten å ha full oversikt over hvordan kjøkkenet er.
Da kan det dukke opp helt ukjente ting som f.eks manglende jording eller lignende.
Dette må selvsagt ordnes for at elektrikeren skal kunne levere fra seg en installasjon han kan stå inne for.
Slike ting er det naturlig å ta forbehold om og det er naturlig at de vil ha penger for å utbedre feilene.
           
  (trådstarter)
   #6
 24     0
Jeg skal selvfølgelig betale de pengene de har krav på i forhold til avtalen som er skrevet.

Spørsmålet mitt er egentlig om de kan fakturere uten at jeg på forhånd har fått beskjed om hvor mye det vil komme på?

Etter jeg la inn innlegget har jeg fått en ny faktura på 4500kr for "Endringer i sikringsboks" og "3 stikkontakter", som jeg ikke har blitt opplyst om.
   #7
 813     Østfold     0

Jeg skal selvfølgelig betale de pengene de har krav på i forhold til avtalen som er skrevet.

Spørsmålet mitt er egentlig om de kan fakturere uten at jeg på forhånd har fått beskjed om hvor mye det vil komme på?

Etter jeg la inn innlegget har jeg fått en ny faktura på 4500kr for "Endringer i sikringsboks" og "3 stikkontakter", som jeg ikke har blitt opplyst om.


Spørsmålet ditt er egentlig om du kan slippe og betale om du ikke har blitt informert på forhånd på krona hva ekstra arbeid vil komme på, og til det er svaret NEI, man har forbehold for en grunn, og du som kunde bærer dermed risikoen, det kan være ryddig av tjenesteyter og informere om ca ekstra kostnader underveis, men er ikke alle som gjør det, og summene du snakker om her anser jeg som relativt beskjedene.

Betal og vær glad  Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 24     0

Betal og vær glad  :)


Hadde vært glad hvis de hadde gjort jobben etter avtalen... Har funnet et par avvik fra avtalen allerede, de svarer ikke på e-post, og flere steder er det slurvete håndverk... Dessuten har håndverkere tatt med seg en del av mitt verktøy, uten at jeg har fått det returnert, eller svar på om jeg i det hele tatt får det tilbake, selv etter to etterlysninger. Men det får bli en annen tråd...

Takk for svar forresten, jeg forstår at de må ta noen forbehold.
   #9
 6,704     Akershus     0
Det er vel ingen som forventer at håndverkere skal gi en eksakt pris på tilleggsarbeid, men det er problematisk at de ikke sier noe som helst. Skage Næss skriver at

det kan være ryddig av tjenesteyter og informere om ca ekstra kostnader underveis, men er ikke alle som gjør det


Ja, det er ryddig og helt korrekt av tjenestetyter å informere om ca. ekstra kostnader. Det
grenser til respektløshet å ikke gjøre det. Vi snakker ikke om monopolpenger. Jeg forventer i alle fall at firmaer som driver profesjonelt kan gi et kvalifisert overslag over kostnadene for ulike arbeidsoppgaver. Hva slags summer det er tale om er egentlig klinkende likegyldig. Hva som er beskjedne summer eller ikke er heller ikke gitt, det vil oppleves ulikt fra kunde til kunde.

Når det gjelder forbehold tror jeg de fleste vil være enige i at dette er nødvendig, det ville ellers vært vanskelig for firmaer å drive fornuftig. Men dersom et firma går inn på et fastprisoppdrag har de også tatt en risiko i utgangspunktet. Da rimer det dårlig å henge masse tilleggsarbeid på noen generelle forbeholdbestemmelser i avtalen. Som kunde må man kunne forvente at den profesjonelle parten vet hva de holder på med når de priser en jobb og tilbyr den som fastpris. Jeg tror de fleste skjønner at uforutsette ting som nevnt av elektrikern vil kunne utløse ekstra kostnader, men i bunn og grunn vil de fleste oppfatte en fastpris som nettopp en fastpris.

Jeg gjentar for ordens skyld det jeg skrev i mitt første innlegg i tråden: jeg forutsetter at det er gjennomført befaring og at kunden har oppgitt alle relevante opplysninger før tilbud ble utarbeidet.

  (trådstarter)
   #10
 24     0

Jeg gjentar for ordens skyld det jeg skrev i mitt første innlegg i tråden: jeg forutsetter at det er gjennomført befaring og at kunden har oppgitt alle relevante opplysninger før tilbud ble utarbeidet.


Og for ordens skyld vil jeg bare bekrefte at jeg hadde befaring av prosjektleder, og oppgav alle opplysninger jeg hadde om leiligheten.

Neste gang jeg pusser opp (hvis), kommer jeg til å be om at eventuell elektriker og rørlegger også er med på befaring.