Jeg mener å ha lest det samme som deg, KjellG. Fordelen med selvbyggere (forutsatt at de har litt peil på hva de holder på med) er at de som regel er nøye og leser bruksanvisninger opp og ned før de setter i gang. Og de spør og graver for å forsikre seg om at jobben de gjør blir korrekt utført.
Eksempelet til wallace viser at det er store paradokser ute og går. Det er tydeligvis i mange tilfeller helt umulig å legge til grunn at "fagfolk" gjør en god nok jobb. Den jevne mannen i gata hyrer inn fagfolk med alskens mesterbrev og sertifiseringer, men sitter likevel igjen med skjegget i postkassa når de ikke gjør en god nok jobb.
Idag hadde svigers besøk av takstmann frå IF grunna fuktskade på bad. Badet vart bygd for ca 10 år sidan av fagfolk. Her var gjort store feil som bl.a ingen membran på golv, som resulterte i lekkase neri kjellaren. Svaret dei fekk av takstmannen idag var at dei ikkje kom til å få ei krone frå IF, for det va DEIRA ansvar å følge med at det blei gjort riktig, med tanke på membran osv.. Då lurar eg på kvifor forsikringsselskapa "krever" at folk brukar fagfolk til å gjer jobben når man alikavel som lekmann må følge med at det blir gjort riktig for seg?? Og kor meinar dokke vanlege folk skal ha kunnskapen ifrå, og ikkje minst skal folk ta seg fri frå jobb for å følge med fagfolka dei har leigd inn for å passe på??
Jeg kan dessverre ikke svare på konkrete skadesaker på et forum som dette, men jeg kan si noe generelt om problemstillingen.
Prinsippet med forsikring er at den dekker skader som oppstår brått og uforutsett. Når håndverkere har gjort en dårlig jobb - store og små feil og mangler - er det kjøps- og avtaleretten som gjelder, blant annet lov om håndverkertjenester og avtaleloven.
Er det en feil ved en vare, er det butikken du har handlet i du må klage til. Det samme gjelder håndverkertjenester. Da må du klage - reklamere - til firmaet som har utført tjenesten.
Når man inngår avtale om håndverkerarbeider i hjemmet, kan det være greit å få med krav om fotodokumentasjon av arbeidene, blant annet påføring av membran.
Ellers kan det være lurt å være tett på bygge- eller oppussingsprosessen. Håndverkere kan gjøre feil som alle andre, og selv om man ikke har inngående fagkunnskap, kan man gjerne oppdage små og store glipper på et tidlig tidspunkt. Membran har for eksempel tørketid, som gjør det mulig å se med selvsyn arbeidene som blir gjort.
Kjekt å vite om forsikring og bad:
- En forsikring dekker skade som oppstår plutselig og uforutsett. Skader som utvikles over tid faller utenfor denne definisjonen selv om oppdagelsen for så vidt har skjedd plutselig. - Hovedregelen er at skader som skyldes sprukne vannrør og slukpotter er dekket. - Skader på grunn av manglende- eller dårlig membran, kondens og lekkasjer i overgang mellom membran og sluk/rør dekkes normalt ikke. Dette på grunn av at skader som oppstår her enten skyldes manglende vedlikehold eller dårlig håndverk. - Vi i If understreker betydningen av å bruke fagfolk og å kreve dokumentasjon for arbeidet som utføres, og hvilke produkter som monteres. - Skal du kunne klage og reklamere på dårlig utført arbeid, må du ha et firma å reklamere til. Et seriøst firma har gjerne ansvarsforsikring. Er firmaet solid er det også større sannsynlighet for at det eksisterer også om noen år. Vi i If anbefaler at du sjekker regnskapstall hos Brønnøysund før du engasjerer en håndverker, dersom du er usikker. Firmaet må også være momsregistrert og ha et organisasjonsnummer. - Be gjerne om referanser du kan kontakte før du bestemmer deg for hvilket firma du vil bruke.
Vennlig hilsen Erik teknisk bygningsinspektør i If
Siste redigering: Thursday, April 3, 2014 12:00:15 PM av If
Signatur
Har du spørsmål rundt kjøp av forsikring, eller er du kunde hos oss og har spørsmål knyttet til en konkret skade er det fint om du kontakter kundeservice via if.no eller telefon 02400.
Forventa bere eit generelt svar. Men utefrå svaret ditt så er du einig med takstmannen i at kunden har ansvar i å følge med at ting blir gjort fagleh? Då spør eg vidarr kvifor anbefalar då forsikringsselskapa å bruke fagfolk med all slags kurs og sertifikat når kunden i toerien er ansvarleg alikavel? Vil bere ha eit generelt svar, saka here som eit døme.
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Og kor meinar IF at ein kunde skal ha den faglege kompetansen ifrå? Monge kunder leigar inn firmaer med alle slags papir osv, reise på ferie grunna det eine badet dei he i huset skal pussast opp og kjem igjenn til eit nyoppussa bad.
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Etter at If fikk lov til å gi meg pristilbud i år er firmaet uaktuelt for meg i en lang stund. Forsikringsselgeren var svært påpasselig med å påpeke at selskapet jeg har i dag (Gjensidige) er et dårlig selskap med mange klager og det ble ampert da jeg konkluderte med at jeg ikke ville betale 3-4 tusen mer i året for identisk dekning og valgte å bli hos Gjensidige.
En viss takt og tone forventer jeg selv fra telefonselgere.
Etter at If fikk lov til å gi meg pristilbud i år er firmaet uaktuelt for meg i en lang stund. Forsikringsselgeren var svært påpasselig med å påpeke at selskapet jeg har i dag (Gjensidige) er et dårlig selskap med mange klager og det ble ampert da jeg konkluderte med at jeg ikke ville betale 3-4 tusen mer i året for identisk dekning og valgte å bli hos Gjensidige.
En viss takt og tone forventer jeg selv fra telefonselgere.
Slik drittkasting er ikke OK, både med hensyn til normal folkeskikk og markedsføringsskikk. Selgere som promoterer sitt eget produkt ved å slenge dritt om andres produkter mister også min respekt.
Samtidig kan man nok ikke dømme If som sådan på bakgrunn av slikt.
Og kor meinar IF at ein kunde skal ha den faglege kompetansen ifrå? Monge kunder leigar inn firmaer med alle slags papir osv, reise på ferie grunna det eine badet dei he i huset skal pussast opp og kjem igjenn til eit nyoppussa bad.
Du blander kort og roller. Dette er ikke en forsikrings-sak. Det er en reklamasjons-sak mellom kunde og utførende firma.
Og kor meinar IF at ein kunde skal ha den faglege kompetansen ifrå? Monge kunder leigar inn firmaer med alle slags papir osv, reise på ferie grunna det eine badet dei he i huset skal pussast opp og kjem igjenn til eit nyoppussa bad.
Du blander kort og roller. Dette er ikke en forsikrings-sak. Det er en reklamasjons-sak mellom kunde og utførende firma.
blandar overhovet ikkje noke her. I aktuelle saken her vart her tatt inn ein takstmann grunna vannskade på koblingar i rør. Dertil vart det oppdaga alle faglege feil som ha blitt gjort på oppbygginga på badet. Takstmannen frå IF er sitert med det eg har skreve. Derfor lurar eg på om det er politikken til forsikringselskapa at dei som leigar inn fagfolk med alle slags sertifikater og brev skal sjølv passe på at det blir utført fagleg riktig! Forsikringsselskapa står i spissen for at den vanlege mannen i gata skal leige inn fagfolk og ikkje gjer noke sjølv, for det er jo livsfarleg. Og for guds skyld ikkje leig inn noken uten våtromsnorm kurs. Kan noken forklare meg forskjellen på våtromsnorm kurset og det å følge produktets monteringsanvisning og sintef godkjenninga for det aktuelle brevet?
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Prinsippet med forsikring er at den dekker skader som oppstår brått og uforutsett. Når håndverkere har gjort en dårlig jobb - store og små feil og mangler - er det kjøps- og avtaleretten som gjelder, ....
- Vi i If understreker betydningen av å bruke fagfolk og å kreve dokumentasjon for arbeidet som utføres, og hvilke produkter som monteres.
Vennlig hilsen Erik teknisk bygningsinspektør i If
Hvorfor krever hvis... At en bruker fagfolk og krever dokumentasjon? Hvis... krever at huseier selv kan dette for å kunne kontrollere utførelsen, da kan jo kunden dette og kan ev utføre det selv.
Når arbeidet ER utført, med mangler, så utbetaler hvis... Ikke noe, ev kun bidrag til davokat for å forfølge utførende.
Har dessverre ganske frunsete erfaring med forsikring. Egentlig er det stort sett brann/rørbrudd som er av interesse, resten bør en vurdere å egenforsikre.
Jeg bruker dere som forsikring. Har fått bygget meg en kjellerleilighet og utførende, ganske godt kjent og respektabelt firma står ansvarlig for alt av arbeid.
Har fått FDV og boligdokumentasjonsmappe. Eneste er at jeg føler disse ikke holder mål etter hva som forventes fra neste år, spes for bad. Er kun datablad på produkter som er blitt brukt.
Har du mulighet til å vise et eksempel på hvordan IF ønsker slike dokumentasjoner bør se ut og ikke minst inneholde?
Eksempelet til wallace viser at det er store paradokser ute og går. Det er tydeligvis i mange tilfeller helt umulig å legge til grunn at "fagfolk" gjør en god nok jobb. Den jevne mannen i gata hyrer inn fagfolk med alskens mesterbrev og sertifiseringer, men sitter likevel igjen med skjegget i postkassa når de ikke gjør en god nok jobb.
Jeg kan dessverre ikke svare på konkrete skadesaker på et forum som dette, men jeg kan si noe generelt om problemstillingen.
Prinsippet med forsikring er at den dekker skader som oppstår brått og uforutsett. Når håndverkere har gjort en dårlig jobb - store og små feil og mangler - er det kjøps- og avtaleretten som gjelder, blant annet lov om håndverkertjenester og avtaleloven.
Er det en feil ved en vare, er det butikken du har handlet i du må klage til. Det samme gjelder håndverkertjenester. Da må du klage - reklamere - til firmaet som har utført tjenesten.
Når man inngår avtale om håndverkerarbeider i hjemmet, kan det være greit å få med krav om fotodokumentasjon av arbeidene, blant annet påføring av membran.
Ellers kan det være lurt å være tett på bygge- eller oppussingsprosessen. Håndverkere kan gjøre feil som alle andre, og selv om man ikke har inngående fagkunnskap, kan man gjerne oppdage små og store glipper på et tidlig tidspunkt. Membran har for eksempel tørketid, som gjør det mulig å se med selvsyn arbeidene som blir gjort.
Kjekt å vite om forsikring og bad:
- En forsikring dekker skade som oppstår plutselig og uforutsett. Skader som utvikles over tid faller utenfor denne definisjonen selv om oppdagelsen for så vidt har skjedd plutselig.
- Hovedregelen er at skader som skyldes sprukne vannrør og slukpotter er dekket.
- Skader på grunn av manglende- eller dårlig membran, kondens og lekkasjer i overgang mellom membran og sluk/rør dekkes normalt ikke. Dette på grunn av at skader som oppstår her enten skyldes manglende vedlikehold eller dårlig håndverk.
- Vi i If understreker betydningen av å bruke fagfolk og å kreve dokumentasjon for arbeidet som utføres, og hvilke produkter som monteres.
- Skal du kunne klage og reklamere på dårlig utført arbeid, må du ha et firma å reklamere til. Et seriøst firma har gjerne ansvarsforsikring. Er firmaet solid er det også større sannsynlighet for at det eksisterer også om noen år. Vi i If anbefaler at du sjekker regnskapstall hos Brønnøysund før du engasjerer en håndverker, dersom du er usikker. Firmaet må også være momsregistrert og ha et organisasjonsnummer.
- Be gjerne om referanser du kan kontakte før du bestemmer deg for hvilket firma du vil bruke.
Les mer om skader på bad og forsikring her.
Vennlig hilsen
Erik
teknisk bygningsinspektør i If
En viss takt og tone forventer jeg selv fra telefonselgere.
Slik drittkasting er ikke OK, både med hensyn til normal folkeskikk og markedsføringsskikk. Selgere som promoterer sitt eget produkt ved å slenge dritt om andres produkter mister også min respekt.
Samtidig kan man nok ikke dømme If som sådan på bakgrunn av slikt.
Du blander kort og roller. Dette er ikke en forsikrings-sak. Det er en reklamasjons-sak mellom kunde og utførende firma.
blandar overhovet ikkje noke her. I aktuelle saken her vart her tatt inn ein takstmann grunna vannskade på koblingar i rør. Dertil vart det oppdaga alle faglege feil som ha blitt gjort på oppbygginga på badet. Takstmannen frå IF er sitert med det eg har skreve. Derfor lurar eg på om det er politikken til forsikringselskapa at dei som leigar inn fagfolk med alle slags sertifikater og brev skal sjølv passe på at det blir utført fagleg riktig! Forsikringsselskapa står i spissen for at den vanlege mannen i gata skal leige inn fagfolk og ikkje gjer noke sjølv, for det er jo livsfarleg. Og for guds skyld ikkje leig inn noken uten våtromsnorm kurs. Kan noken forklare meg forskjellen på våtromsnorm kurset og det å følge produktets monteringsanvisning og sintef godkjenninga for det aktuelle brevet?
Hvorfor krever hvis... At en bruker fagfolk og krever dokumentasjon? Hvis... krever at huseier selv kan dette for å kunne kontrollere utførelsen, da kan jo kunden dette og kan ev utføre det selv.
Når arbeidet ER utført, med mangler, så utbetaler hvis... Ikke noe, ev kun bidrag til davokat for å forfølge utførende.
Har dessverre ganske frunsete erfaring med forsikring. Egentlig er det stort sett brann/rørbrudd som er av interesse, resten bør en vurdere å egenforsikre.
Jeg bruker dere som forsikring. Har fått bygget meg en kjellerleilighet og utførende, ganske godt kjent og respektabelt firma står ansvarlig for alt av arbeid.
Har fått FDV og boligdokumentasjonsmappe.
Eneste er at jeg føler disse ikke holder mål etter hva som forventes fra neste år, spes for bad. Er kun datablad på produkter som er blitt brukt.
Har du mulighet til å vise et eksempel på hvordan IF ønsker slike dokumentasjoner bør se ut og ikke minst inneholde?
- Eistei