18,913
25
20
Betalingsfrist på kun 2 dager?
296
Oslo
1
Et håndverkfirma har vært innom.
De har vært lette å snakke med på stedet, og få svar på mail.
Vi har diskutert pris, og fått tilbud vi har slått til på -skriftelig.
Når regningen kom var den på nesten det dobbelte... Men det blir litt utenom denne tråden.
Men de har kun 2 dagers betalingsfrist. Og den var sendt på mail, så ingen sen postgang før vi fikk den. Hvor normal praksis er det egentlig?
Og er det et tegn på lite seriøst firma?
Hva om vi var bortreist noen dager? En kan jo ikke benke seg hjemme fra jobben er gjort, og til inkassoloven eventuelt slår inn etter 14 dager?
Det finnes vel ingen lov som sier hva fristen minimum skal være? Bare god praksis. Men har en i realiteten 14 dager på seg? Siden i de første 14 dagene er det en form for Limbo før inkassoloven trer inn?
Eller har firma da rett til å sende ut ny faktura med purregebyr, behandlingsgebyr etc etter kun 2 dager?
Ps! Vi har betalt det vi mener er rett. For å vise at vi har evne til å betale, og ikke bare drøyer ut en "krangel" i påvente av at vi får penger tilgjengelig. Slik det kan virke som noen forbrukere gjør.
De har vært lette å snakke med på stedet, og få svar på mail.
Vi har diskutert pris, og fått tilbud vi har slått til på -skriftelig.
Når regningen kom var den på nesten det dobbelte... Men det blir litt utenom denne tråden.
Men de har kun 2 dagers betalingsfrist. Og den var sendt på mail, så ingen sen postgang før vi fikk den. Hvor normal praksis er det egentlig?
Og er det et tegn på lite seriøst firma?
Hva om vi var bortreist noen dager? En kan jo ikke benke seg hjemme fra jobben er gjort, og til inkassoloven eventuelt slår inn etter 14 dager?
Det finnes vel ingen lov som sier hva fristen minimum skal være? Bare god praksis. Men har en i realiteten 14 dager på seg? Siden i de første 14 dagene er det en form for Limbo før inkassoloven trer inn?
Eller har firma da rett til å sende ut ny faktura med purregebyr, behandlingsgebyr etc etter kun 2 dager?
Ps! Vi har betalt det vi mener er rett. For å vise at vi har evne til å betale, og ikke bare drøyer ut en "krangel" i påvente av at vi får penger tilgjengelig. Slik det kan virke som noen forbrukere gjør.
Sender også konsekvent regninger pr epost.
Ser ingen grunn til å kaste bort penger ( som jo gir dyrere tjenester for kunden ) på å sende et papirbrev.
Flertallet har idag epost der de er, et kjapt "får ikke betalt før til helga, pga er ikke hjemme har ADLRI vært noe problem."
Det interessante er ofte at man "diskuterer " løsninger, leveringstidspunkter osv med kundene pr mail i fler uker før et oppdrag, og mail ramler gjerne inn både seint og tidlig. Så kommer regninga, med litt kort frist, og det er brått umulig både å få betalt den, og få gitt beskjed om hvorfor man kommer til å være litt sen.
Og nei, du har ikke 14 dager om fristen er satt til 2 uker. Man må sende en purring før man kan ta saken til inkasso, og DEN skal ha 14dagers frist. Man kan jo som utførende fint kreve få både forskuddsbetalt og kontant betaling når oppdraget er avsluttet. Det er ingen selvfølge å gi kreditt i en gitt tid etter utført oppddrag.
Jeg sender også faktura pr. e-post med 5 dager frist, og ser egentlig ingen grunn til å ha penger for levert vare utestående noe lenger enn det.
Dessverre har jeg samme erfaring som Utsikten med at mange er trege med å betale. Jeg må ofte sende både en og to purringer før det blir betalt. Årets første kunder sleit jeg i nesten halvannen måned med. Burde bare sendt til inkasso, men jeg håper helst å slippe sånt. Heldigvis er det også mange som betaler punktlig.
Jeg har vurdert betaling med kort, så kan folk gjøre opp direkte når jeg henter. Dessverre koster det også noen kroner.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ellers riktig at inkassovarsel skal ha minimum 14 dagers betalingsfrist, og den opprinnelige betalingsfristen skal være utløpt. Kreditor kan ta seg betalt for inkassovarselet dersom det er gått over 14 dager fra den opprinnelige betalingsfristen til inkassovarselet utstedes.
Helt feil.
Jobber idag i et "mellomstort "firma med 65 ansatte, og utestående fordringer koster oss store beløp. Jobbet tidligere i ABB, og der var det KNALLFOKUS på betalingsfrister. Man lever av å selge varer og tjenester, ikke å leke bank. Du tror vel ikke at en "stor" bedrift låner penge til kassekreditt gratis noe sted ? Folk skal ha lønn, regniger betales og maskiner kjøpes gjerne FØR man får inn pengene fra kunden.
Men selvsagt. Vil kundene ha dyrere varer og tjenester, er det jo ingenting i veien for det. Å gi ekstra kreditt til en kunde fordi han venter lønn inn senere i mnd, eller får oppgjør for noe eller ikke er klar for å betale før, er aldri noe problem. Generelt er Nordmen dårlige betalere, og jo bedre man sitter i det, jo værre er det å drive inn penger i tid.
En slik regning er vel egentlig bare en kontantløs betaling, som bør kunne betales umiddelbart. Har man fått utført en tjeneste som medfører betaling i én eller annen form, reiser man ikke på 4 ukers ferie uten å ta slikt med i betraktningen.
Nei, jeg mener ikke at nordmenn er gode betalere: faktum er at mange undersøkelser peker på at nordmenn er svært dårlige betalere. Og værre skal det bli, for viljen til å gjøre opp for seg, henger i liten grad sammen med betalers økonomi.
Dette ser jeg helt klart i min egen virksomhet. Folk som kanskje ikke sitter kjempegodt i det spør gjerne på forhånd om jeg kan akseptere betaling den og den datoen, og bestiller sjelden en vare eller en tjeneste før betaling er tenkt gjennom grundig.
Kunder som har opptil fler millonbiler i oppkjørselen, kan gjerne la være å betale både etter 1, og 3 og 5 påminnelser på et lite fillebeløp på 5-6000kr.
Dette bygger opp under min oppfatning av at det er holdningene til folk det er noe rart med, og ikke nødvendigvis økonomien...
http://e24.no/privat/penger/nordmenn-er-daarligere-betalere-enn-svenskene/23287583
Spørsmålet som jeg er litt usikker på, er om trådstarter ønsker lengre tid fordi det er vanskelig å få betalt på 2 dager, eller ønsker han lengre tid fordi det er behagelig at leverandør er bank, så man slipper maltraktere sin egen bankkonto med en gang, men heller kan vente litt til ?
Jeg syns regning og kort er helt greit, har generelt lite behov for å skjule hva jeg bruker penger på.
Når det er sagt, har jeg selv overtalt flere til å heller benytte betalingsterminaler for småjobber. Dette da det for mange håndverkere er langt mer krevende å fakturere via giro.
Lite tips i så henseende er izettle (uten at jeg har bindinger her). For småjobber inntil 5000,- er dette veldig greit. Man oppnår enighet med kunde der og da og faktura er ikke diskuterbar i etterkant.
Som du ser av hva jeg skrev, så betalte vi med en gang (det vi mener var rett). For syntes det jo egentlig er rimelig å betale med en gang en har fått noe. Men lurte på om det egentlig var noen form for lov som styrte dette, og om purregebyrer kunne danne grunnlag basert på så korte frister.
Var innom Forbrukerrådet i dag for å få tips om hva vi kunne gjøre, og om vi eventuelt hadde noe å "fare med". Og ikke bare var vi som var sære når vi mente prisen var urimelig.
De ville ikke si så mye før eventuelt alt fra begge parter var kommet inn. Men etter å sett hva vi baserte oss på fikk vi bare "Dere burde ha et veldig godt grunnlag der videre".
Spurte også om betaling, og fikk til svar:
Det finnes egentlig ikke noe regler for betaling. (Eneste er som jeg egentlig trodde, at inkassoloven er det som slår inn og er styrende.) En håndverkertjeneste er som alt annet en kjøper: Få varen, og betal.
Håndverkeren kan gjerne komme med kortautomaten å ta betalt på stedet. Men det ville være en litt spesiell praksis i Norge, der håndverkeren da mest sannsynlig ganske fort kunne risikere å fått et rykte, og kanskje svikt i kundegrunnlaget.
Men vanlig kotyme var "innen rimelig tid". Og 2 dagers frist, med forfall i en helg, heller var en litt dårlig kotyme. Men heller ikke noe galt.
Så da var den delen grei.
Men glemte å høre om den andre delen av spørsmålet mitt jeg hadde:
Det finnes vel ingen lov som sier hva fristen minimum skal være? Bare god praksis. Men har en i realiteten 14 dager på seg? Siden i de første 14 dagene er det en form for Limbo før inkassoloven trer inn?
Eller har firma da rett til å sende ut ny faktura med purregebyr, behandlingsgebyr etc etter kun 2 dager?
Et omtvistet krav kan ikke kreves betalt i det hele tatt, iallefall ikke sånn helt uten videre. Da er det jo bare å melde fra om det, og la være betale.
Og nei, man har IKKE 14 dager på seg, om selger har satt 2dagers betalingsfrist. Fristen er to dager den, problemet for selger er at det ikke er mulig å reagere med sanksjoner før det er gått 14 dager. Er ikke sanksjoner varslet på første faktura, er de heller ikke lovlige kreve inn etter 14 dager, da sanksjoner / gebyrer må varsles i forkant, og med 14dagers varsel.
Slik jeg forstår det så er det saken, men TS vil ikke gå i detalj om det her.
Så lenge TS har betalt det som var avtalen, innenfor betalingsfristen,
så er det bare twist om beløpets størrelse som gjenstår.
Dersom han ønsker meninger om det her på forumet, må han legge
ut mer info..
Generelt om kredit, så er jeg enig i at når jobben er gjort, så skal
kunden betale, to dager kan være litt snaut, men fem dager burde
være greit...
Hvem skal da betale de kr. 137,50- det koster å ta i mot 5000,- via izettle ?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men dette har ingen ting med selve spørsmålet. Ser det er bare forvirrende for enkelte at jeg tok det med ser jeg.
Dum-it-down:
Når betalingsfrist er på f.eks. 2 dager, og ingen innbetaling finner sted. Kan da fakturautsteder sende ny purring med pålagt purregebyr, med f.eks. nye 2 dager.
Og om det uteblir sende inkassovarsel (som må ha 14 dager varsel), også med påbeløpt purregebyr. (eventuelt ekspedisjonsgebyr)
Etter 14 dager kan han da med inkassoloven i hånd kreve hele beløpet + alle ekstra gebyrer dekt via inkasso?
-Bare et generelt spørsmål jeg sitter igjen med etter saken våres.
Dersom fakturaen ikke er betalt innen fristen, så kan håndverker ta inkassoloven til anvendelse dagen etter fakturaen er forfalt (som da blir dag nr 3 i dette tilfellet). Inkassovarselet skal være utformet etter lovkrav og kan ikke sendes pr. epost, inkassovarselet skal være utformet på papir og ha minst 14 dagers betalingsfrist.
Dersom håndverker venter i 14 dager etter det opprinnelige fakturaen er forfalt, som da blir dag nr. 17, så kan håndverker legge til gebyrer og forsinkelsesrenter (etter egne lovkrav) på inkassovarselet. Fortsatt er de øvrige lovkravene ved inkassovarsel gjeldene, ved at inkassovarselet skal være utformet på papir og ha minst 14 dagers betalingsfrist.
Dersom inkassovarselet ikke er betalt innen fristen kan saken registreres som et inkassokrav.
To dagers betalingsfrist, er i mine øyne helt innenfor. Foreldelsen på ett krav begynner å løpe fra den dagen man tidligst kunne forvente å få betalt. Dvs når varen eller tjenesten er levert, dersom ikke annet er avtalt (fakturering med avtalt antal dagers betalingsfrist).
Det er også korrekt at man skal betale det beløpet man er enig i for deretter å opprette tvist på overskytende. Merk at en tvistet sak ikke kan sendes til inkasso-selskap for inndriving. Det inkassoselskapet derimot kan gjøre er å bistå kreditor med å sende en tvistet sak videre til Forliksrådet. Det skal da ikke påløpe inkasso-salærer. Rettsgebyr og gebyr for å skrive klage vil bli lagt på kravet og vil bli avkrevd den part som 'taper' saken i forliksrådet eller ihht inngått forlik
Er man i en butikk må man betale der og da. Man får sjelden faktura. Så man bør forvente å gjøre opp for seg når varen/tjenesten er levert.
Kortbetaling koster, men langt mindre enn å kaste bort tid på å drive inn penger fra de som ikke betaler faktura.
Jeg har dessverre meget dårlig erfaring med fakturering til private, da det alt for ofte må ut med skriftelig purring. Firmaer derimot er det som oftest faktura, og de gjør opp for seg.
Takker, da fikk jeg svar.
Mao kan det ikke legges på noe tillegg før inkassoloven slår inn. Slik at håndverkere ikke kan spekulere i korte friste for å eventuelt få inn noen hundrelapper ekstra.
Så da er det en Limbo periode fra tjenesten er utført til inkassoloven kan anvendes.
Og dermed heller forbrukerne som kan spekulere i å utnytte tjenesteytere.
Om den ikke blir betalt, kan man da sende det til inkasso, med mindre man driver egeninkasso, og de satsene som følger.
Jeg tviler på at bedriftene spekulerer mye i å sette kort forfallsfrist for å tjene inn purregebyr. Det sier seg selv at når man kan ta maks 65 kr, så er det ingenting man sitter igjen med (er vel kanskje derfor noen må ta admin. gebyr for å slippe enda mer tap?). Det er og et krav om at purring skal gå pr post. Det vil da kreve at man sender ut ny faktura med purring. Det koster da ikke minst tid, men porto, brevark osv. Det totale regnskap for å sende en purring er i mine øyne tap. Samtidig som man da har fordringer utestående unødvendig lenge.
Det er ikke spesielt mye jobb å legge inn en faktura, og de aller fleste har nettbank, så det kan gjøres 24/7.
Det er og ingen ulempe å ringe å si fra om man skulle bomme en måned og trenger en utsettelse. Det vil i de fleste tilfeller medføre mindre administrativ jobb, og dermed ofte også ja til utsettelse uten at det koster kunden en krone ekstra.
Jepp, det er mange som ikke ser hvor dyrt izettle er, har man firma og bruker kortbetaling mer enn 1 gang hvert skuddår så skaffer man seg en normal bankterminal.
Jeg vil ikke påstå det er store muligheter for å "utnytte tjenesteytere" her, da loven er ganske god for både kunde og leverandør. Inkassoloven sikrer derimot at man skal ha en rimelig tid til å kunne gjøre opp et skyldig beløp, til tross for at det ikke finnes noe lovverk som regulerer betalingsfrister ved utsteding av fakturaer. Dersom en sak eskalerer til inkasso, så vil leverandøren/tjenesteyteren stille med et sterkt utgangspunkt, hvor bevisbyrden ofte tilfaller kunden for å motbevise at dette ikke er riktig - noe som gjerne ikke alltid er like lett å motbevise. Er man uenig i fakturaen bør man fremme en skriftlig argumentasjon overfor leverandøren/tjenesteyteren innen den opprinnelige betalingsfristen er utløpt. Så fremt argumentasjonen har et reelt grunnlag kan det ikke utstedes inkassovarsel eller inkassokrav før tvistesaken er løst. Dersom leverandøren/tjenesteyteren er uenig i tvistesaken kan man be om å få saken avgjort i Forliksrådet. En skal her være obs på at saker i Forliksrådet kan avgjøres ved å inngå forlik. Dette kan medføre at saksomkostninger og lignende kan kreves betalt av kunden.