16 618    25    18  

Betalingsfrist på kun 2 dager?

 285     Sola     0
Et håndverkfirma har vært innom.
De har vært lette å snakke med på stedet, og få svar på mail.
Vi har diskutert pris, og fått tilbud vi har slått til på -skriftelig.

Når regningen kom var den på nesten det dobbelte... Men det blir litt utenom denne tråden.
Men de har kun 2 dagers betalingsfrist. Og den var sendt på mail, så ingen sen postgang før vi fikk den. Hvor normal praksis er det egentlig?
Og er det et tegn på lite seriøst firma?
Hva om vi var bortreist noen dager? En kan jo ikke benke seg hjemme fra jobben er gjort, og til inkassoloven eventuelt slår inn etter 14 dager?

Det finnes vel ingen lov som sier hva fristen minimum skal være? Bare god praksis. Men har en i realiteten 14 dager på seg? Siden i de første 14 dagene er det en form for Limbo før inkassoloven trer inn?
Eller har firma da rett til å sende ut ny faktura med purregebyr, behandlingsgebyr etc etter kun 2 dager?


Ps! Vi har betalt det vi mener er rett. For å vise at vi har evne til å betale, og ikke bare drøyer ut en "krangel" i påvente av at vi får penger tilgjengelig. Slik det kan virke som noen forbrukere gjør.

   #1
 1 076     1484     2
Jeg er selv næringsdrivende, og praktiserer 5dager betalingfrist.
Sender også konsekvent regninger pr epost.
Ser ingen grunn til å kaste bort penger ( som jo gir dyrere tjenester for kunden ) på å sende et papirbrev.

Flertallet har idag epost der de er, et kjapt "får ikke betalt før til helga, pga er ikke hjemme har ADLRI vært noe problem."

Det interessante er ofte at man "diskuterer " løsninger, leveringstidspunkter osv med kundene pr mail i fler uker før et oppdrag, og mail ramler gjerne inn både seint og tidlig. Så kommer regninga, med litt kort frist, og det er brått umulig både å få betalt den, og få gitt beskjed om hvorfor man kommer til å være litt sen.

Og nei, du har ikke 14 dager om fristen er satt til 2 uker. Man må sende en purring før man kan ta saken til inkasso, og DEN skal ha 14dagers frist. Man kan jo som utførende fint kreve få både forskuddsbetalt og kontant betaling når oppdraget er avsluttet. Det er ingen selvfølge å gi kreditt i en gitt tid etter utført oppddrag.
Signatur
   #2
 10 486     Akershus     0
Hvis det er levert en vare eller tjeneste der prisen er kjent, hvorfor skal du da egentlig vente med å betale den?
Jeg sender også faktura pr. e-post med 5 dager frist, og ser egentlig ingen grunn til å ha penger for levert vare utestående noe lenger enn det.
Dessverre har jeg samme erfaring som Utsikten med at mange er trege med å betale. Jeg må ofte sende både en og to purringer før det blir betalt. Årets første kunder sleit jeg i nesten halvannen måned med. Burde bare sendt til inkasso, men jeg håper helst å slippe sånt. Heldigvis er det også mange som betaler punktlig.
Jeg har vurdert betaling med kort, så kan folk gjøre opp direkte når jeg henter. Dessverre koster det også noen kroner.
Signatur
   #3
 2 435     Hordaland     0
Det vanlige er å praktisere netto pr. 10 dager. Det finnes dog ingen lovverk som sier noe om minimums betalingsfrist. 2 dager er fullt lovlig, men i grunn noe urimelig i mine øyner.

Ellers riktig at inkassovarsel skal ha minimum 14 dagers betalingsfrist, og den opprinnelige betalingsfristen skal være utløpt. Kreditor kan ta seg betalt for inkassovarselet dersom det er gått over 14 dager fra den opprinnelige betalingsfristen til inkassovarselet utstedes.
Signatur
   #4
 919     Norge     2
Eg ser ofte på regningen at den er forfalt når jeg betaler. Ser ikke på regningene før min betalingsdag som er søndag.
   #5
 762     Asker     3
To til tre uker anser jeg som normalt før fakturaen forfaller. Men det er jo stor forskjell på om det er firma med 20 mann som har store kreditt-muligheter og tre stykker som driver et lite firma sammen mtp å holde hjulet gående rundt.
   #6
 1 076     1484     3
To til tre uker anser jeg som normalt før fakturaen forfaller. Men det er jo stor forskjell på om det er firma med 20 mann som har store kreditt-muligheter og tre stykker som driver et lite firma sammen mtp å holde hjulet gående rundt.


Helt feil.
Jobber idag i et "mellomstort "firma med 65 ansatte, og utestående fordringer koster oss store beløp. Jobbet tidligere i ABB, og der var det KNALLFOKUS på betalingsfrister. Man lever av å selge varer og tjenester, ikke å leke bank. Du tror vel ikke at en "stor" bedrift låner penge til kassekreditt gratis noe sted ? Folk skal ha lønn, regniger betales og maskiner kjøpes gjerne FØR man får inn pengene fra kunden.

Men selvsagt. Vil kundene ha dyrere varer og tjenester, er det jo ingenting i veien for det. Å gi ekstra kreditt til en kunde fordi han venter lønn inn senere i mnd, eller får oppgjør for noe eller ikke er klar for å betale før, er aldri noe problem. Generelt er Nordmen dårlige betalere, og jo bedre man sitter i det, jo værre er det å drive inn penger i tid.
Signatur
   #7
 174     Stavanger     0
Du mener vel at generelt er nordmenn gode betalere? Hvis ikke, forklar?
Signatur

   #8
 5 117     Akershus     3
2 dager synes jeg er for kort tid. 5 eller max10 dager derimot, bør være mer enn nok. En slik regning er ikke som en regning for kommunale avgifter eller fra forsikringsselskapet som kommer "uanmeldt" én til to ganger i året og like gjerne kan komme i ferietid.

En slik regning er vel egentlig bare en kontantløs betaling, som bør kunne betales umiddelbart. Har man fått utført en tjeneste som medfører betaling i én eller annen form, reiser man ikke på 4 ukers ferie uten å ta slikt med i betraktningen.
   #9
 1 076     1484     2
Du mener vel at generelt er nordmenn gode betalere? Hvis ikke, forklar?


Nei, jeg mener ikke at nordmenn er gode betalere: faktum er at mange undersøkelser peker på at nordmenn er svært dårlige betalere. Og værre skal det bli, for viljen til å gjøre opp for seg, henger i liten grad sammen med betalers økonomi.
Dette ser jeg helt klart i min egen virksomhet. Folk som kanskje ikke sitter kjempegodt i det spør gjerne på forhånd om jeg kan akseptere betaling den og den datoen, og bestiller sjelden en vare eller en tjeneste før betaling er tenkt gjennom grundig.
Kunder som har opptil fler millonbiler i oppkjørselen, kan gjerne la være å betale både etter 1, og 3 og 5 påminnelser på et lite fillebeløp på 5-6000kr.

Dette bygger opp under min oppfatning av at det er holdningene til folk det er noe rart med, og ikke nødvendigvis økonomien...

http://e24.no/privat/penger/nordmenn-er-daarligere-betalere-enn-svenskene/23287583

Spørsmålet som jeg er litt usikker på, er om trådstarter ønsker lengre tid fordi det er vanskelig å få betalt på 2 dager, eller ønsker han lengre tid fordi det er behagelig at leverandør er bank, så man slipper maltraktere sin egen bankkonto med en gang, men heller kan vente litt til ?
Signatur
jaf
   #10
 5 707     tromsø     0
Mange kunder setter ikke opp budsjett eller har et realistisk forhold til kostnad på bolig. Da planlegges det ikke og kunden er ikke forberedt. Kostnadene kommer jo uansett. Litt som luksus fellen. Betaler selv alltid kontant når jeg henter ut vare. Som frode skriver, kostnaden er jo al rede en faktum når en kjøper noe.Det hjelper ikke å utsette betalingen. Får selv ikke regning og det oppstår sjelden misforståelser. Holdningen blant noen er at en bil skal være så dyr som mulig, det er status. Men huset skal ikke koste noe. Selv om huset er den beste investeringen. Var på en camping plass sist sommer. Der var det folk fra hele verden. Det kule var: Kun kontant betaling ved bestilling/ankomst. Ingen kort av noen slag.