2,430    4    0  

Hvem har ansvaret, entreprenør eller underleverandør?

 6     0
Jeg trode jag hadde lagt inn dette for noen dager siden  men finner det ikke igjen.

Så mitt spørsmål: Når man har kjøpt et nytt hus tror jeg at det finnes en garantiperiode på fem år hvor utbygger sitter med det overordnede ansvar. Slik at om man ikke får respons fra underleverandør, så er det utbyggeren, den man kjøper huset av, som har det ultimate ansvar og som man skal kunne gå til for å ta seg av eventuelle problemer.

Er dette riktig i henhold til gjeldende lov?

(I dette tilfelle gjelder det at da sålen ble støpt la man en annen plantegning til grunn og dermed ble avløp fra kjøkken plassert på feil sted. Derav følger problemer med tette rør.)11

   #1
 6,962     Akershus     0
Jeg trode jag hadde lagt inn dette for noen dager siden men finner det ikke igjen.

Så mitt spørsmål: Når man har kjøpt et nytt hus tror jeg at det finnes en garantiperiode på fem år hvor utbygger sitter med det overordnede ansvar. Slik at om man ikke får respons fra underleverandør, så er det utbyggeren, den man kjøper huset av, som har det ultimate ansvar og som man skal kunne gå til for å ta seg av eventuelle problemer.

Er dette riktig i henhold til gjeldende lov?

(I dette tilfelle gjelder det at da sålen ble støpt la man en annen plantegning til grunn og dermed ble avløp fra kjøkken plassert på feil sted. Derav følger problemer med tette rør.)

Hos oss kommer kunden rett til oss som hovedentreprenør dersom det er noe. Deretter må vi ta det videre til den rette underentreprenørene.
Men det kunne vært artig å vite hvorfor, og hvem som var skyld i, at feil plantegning lå til grunn ved støping?
.Thag
  (trådstarter)
   #2
 6     0

Ja du kan saktens spørre. Da vi skulle overta huset spør byggelederen om hvor dypt komfyren vår bygger? Heldigvis (?) viser det seg at når den settes helt inntil veggen er det fremdeles plass helt nederst for rørene som ligger der. For øvig feier byggelederen det hele tilside med at "enten har dere forandret planen underves eller så har rørlegger gjort en feil." Jeg spør jo meg selv om det kanskje ikke burde være byggeleders oppgave å holde styr på alt dette. Alternativt kunne man jo la kjøperen få amledning til å godkjenne planen før man støper.

Jeg mener det allerede før bygging forelå et sett egninger for hvert av de tolv husene, to og to sammen, speilvendte med bodene imellom.

Men såvidt jeg har kunnet se har det versert flere utgaver av plantegningene, med i hvert fall to varianter av kjøkkenløsning. Det har bestått i ombyttet plassering av kokested og oppvaskbenk mellom det to grener av et rettvinklet hjørne.

Vi har fra første stund i møter med kjøkkenleverandør holdt oss til samme plassering som vist i prospektet - som forelå lenge før byggingen ble påbegynt.

Det hele er jo ganske dumt, når kjøkkent ligger vegg i vegg med både bad- og vaskerom, med vv-bereder og alt annet av avløp på den siden.

Det er jo en temmelig umulig oppgave å gjøre om dette, bortsett fra at vi kanskje simpelthen skulle løse den gordiske knute ved å forlange at kjøkkeninnredningen ble byttet til den motsatte plassering av komfyr og servant. Det hadde jo egentlig vært litt gøy:)

   #3
 35     Drøbak     0
Kontraktsparten har prinsipalansvaret, men om det er mangler ved underleverandørens ytelse kan man også gå direkte på dem. Se bustadoppføringslova § 37.

Signatur
   #4
 1,806     Trondheim     0
En litt annen vinkling. Det er den du betaler pengene til som skal kontaktes.
For din case.
Hovedentreprenøren har en kontrakt med deg etter bustadsoppføringlova. Rørleggeren som har utført ett stykke arbeid kan jobbe under en annen kontrakt. f.eks NS8417.
Jeg melder alltid reklamasjoner pengestrømsvei.