1,009
3
0
Kraftig forsinket ferdigstillelse av bad
2
0
Vi har kontrakt som sier at ferdigstillelse etter totalrenovering av bad vil være etter 5 uker. Vi er nå i slutten av uke 12...............
Firmaet vi har inngått avtale med har surret og rotet noe innmari hele veien, selv om det ikke har vært noe uforutsette hindringer i bygget som har forsinket dem. Bare dems egen svært mangelfulle kommunikasjonsevne og planleggingsevne. (Totalt fraværende!)
Desverre for oss, så har vi brukt firmaets standardkontrakt da vi trodde at slik var det bare når vi leide dem. Der står det ingenting om dagbøter/ukebøter osv.
Det har jo selvfølgelig medført betydelig ulempe for oss på mange plan.....
har vi noen rettigheter på å få avslag / gitt dagbøter e.l. ? Noen råd til hva vi kan gjøre da det ikke ser ut til å bli ferdig på lang tid selv om det som står igjen er småpirk som kunne vært ferdig på en dag om de bare hadde gjort en innsats og brukt hele dagen der ?
Firmaet vi har inngått avtale med har surret og rotet noe innmari hele veien, selv om det ikke har vært noe uforutsette hindringer i bygget som har forsinket dem. Bare dems egen svært mangelfulle kommunikasjonsevne og planleggingsevne. (Totalt fraværende!)
Desverre for oss, så har vi brukt firmaets standardkontrakt da vi trodde at slik var det bare når vi leide dem. Der står det ingenting om dagbøter/ukebøter osv.
Det har jo selvfølgelig medført betydelig ulempe for oss på mange plan.....
har vi noen rettigheter på å få avslag / gitt dagbøter e.l. ? Noen råd til hva vi kan gjøre da det ikke ser ut til å bli ferdig på lang tid selv om det som står igjen er småpirk som kunne vært ferdig på en dag om de bare hadde gjort en innsats og brukt hele dagen der ?
Grunnlaget for en slik avgjørelse må selvsagt dokumenteres skriftlig. Utførende firma vil ha mye mere interesse av å holde en god dialog med dere så lenge de har penger utestående enn dersom dere betaler og håper at "det ordner seg".
Såvidt meg bekjent er dagbøter mest vanlig på større prosjekter hvor det er innhentet anbud fra flere forskjellige hold og hvor dette er avtalt på forhånd.
Har snakket med forbrukerrådet og følges deres råd videre. En god dialog med bedriften er selvfølgelig det vi håper mest på. Vi har fortsatt igjen 15% av summen som ikke vil bli innbetalt før en eventuell tilfredsstillende løsning er på plass.
Dagbøter har vi også slått fra oss etter å ha funnet ut mer om hvordan det fungerer.
Takk for råd!
I de fleste tilfeller er man uten sanksjoner inntil man har krav på heving, siden de færreste har utgifter på grunn av manglende bad. Det er bare en forbannet ulempe i hverdagen. Mitt bad skulle ta tre uker - det tok tre måneder. I mellomtiden levde vi med porta potti og dusj på pall i kjelleren.
Om forsinkelsen er av vesentlig betydning er meget skjønnsmessig, og man bør derfor ha god sikkerhetsmargin og gi tjenesteyter flere tilleggsfrister for ferdigstillelse før man går på heving. Du kan finne praksis på heving etter håndverkertjenesteloven § 15 om du har tilgang til Lovdata. Du kan også søke på vedtak på forbrukertvistutvalget.no.
Hilsen advokat
Få gratis vurdering av om du har en sak på www.framadvokat.no