12,805    11    3  

Fuglekvitter i Hyundai varmepumpe

 620     Hordaland     0
Har en 3-4 år gammel Hyundai varmepumpe (Netthandelen) som har virket upåklagelig helt til nå. Det gjør den forsåvidt fremdeles, bortsett fra at det nå har begynt å kvitre litt fra et lager i vifta i innedelen av og til. Tenkte på å prøve å få komme til med en dråpe olje, men det ser litt slitsomt ut å få til, må sikkert demontere den del først i så fall... :-\

Er det noen som har vært borti dette før, enten på en slik pumpe eller evt annen type?

Er det noen vits i å prøve å komme til for å smøre lageret, eller skal man bare la det kvitre til det begynner å lage så mye lyd at det ikke er noen tvil om at noe er galt, for så å  prøve å få det ordnet ved reklamasjon?

   #1
 128     0
Hei. Jeg har en Wilfa inverter pumpe, lurer meg på om de ikke er ganske like? Uansett, det hylte i "lageret" på venstre side i innedelen. Var vanskelig å komme til, men jeg fikk smurt opp gummibushingen med gris. Har ikke hørt en lyd på etpar år nå  :)

Men jeg ville heller klaget og sett om de fikser opp. Dette er kanskje et kjent problem. Jeg klaget og fikk en ny innedel, mot at jeg gjorde jobben selv.
  (trådstarter)
   #2
 620     Hordaland     1
Jeg tror også at disse pumpene er/var like. Måtte du demontere mye for å komme til og få smurt? Gjorde du dette mens den hang på veggen?

Jeg er usikker på om jeg tolker deg riktig, både smurte du og fikk ny innedel? Betyr det at smøringen ikke løste problemet?

Hvis du skiftet innedel, gikk det greit å åpne hurtigkoplingen uten at det forsvant noe gass?

Hvor gammel var pumpen da dette skjedde?
   #3
 2,326     Trondheim     0
Hadde også slik kvitter i min kinapumpe, og jeg fant samme som over, at det var gummiopphenget som "skrek". Måtter skru opp innedelen for på komme til.
I min pumpe var det identisk med denne:
http://spares.bigwarehouse.com.au/product_info.php?cPath=64689_69576_69629&manufacturers_id=&products_id=1550950
, og jeg tror "alle" kinapumper bruker samme lager.

Signatur
   #4
 128     1
Det kan se likt ut som på min ja. Det er jo ikke et kulelager, men en hylse som vifteakslingen står i.
Ja, jeg demonterte deksler og litt av hvert inni der, mens den hang på veggen. Var vanskelig å komme til, men gikk greit. Jeg klagde til leverandøren på hylelyden, vi ble enige om at jeg fikk ny innedel for å skifte den ut selv. Men jeg fant ut at det holdt med litt gris. Så jeg har en innedel i reserve. Kan tenke meg den var ca to år gammel da.

Jeg merket av utenpåpå dekslet, senter på akslingen, slik at jeg kan borre et hull og sprøyte inn litt olje dersom hylinga begynner igjen. Forhåpentlig treffer jeg da det lille hullet i gummihylsen med en forlengertut.
  (trådstarter)
   #5
 620     Hordaland     0
Er dette et slags glidelager som blir slitt slik at klaring/slark øker, og bør den gummihylsen i så fall skiftes? Eller er det bare det at det har gått seg "tørt"?

dkt850: Smurte du også denne gummihylsen for å få vekk lyden, eller skiftet du den?

Jeg går uansett ut i fra at det vil være en enklere og mindre risikabel operasjon å smøre/skifte gummihylsen enn å skifte hele innedelen. Er litt skeptisk til om all gassen bevares hvis man åpner hurtigkoplingen...?
   #6
 2,326     Trondheim     0

Er dette et slags glidelager som blir slitt slik at klaring/slark øker, og bør den gummihylsen i så fall skiftes? Eller er det bare det at det har gått seg "tørt"?

dkt850: Smurte du også denne gummihylsen for å få vekk lyden, eller skiftet du den?

Jeg går uansett ut i fra at det vil være en enklere og mindre risikabel operasjon å smøre/skifte gummihylsen enn å skifte hele innedelen. Er litt skeptisk til om all gassen bevares hvis man åpner hurtigkoplingen...?


Et glidelager med gummi rundt. Lyden du hører er enten selve lageret eller gniks fra at gummien faktisk gjør sin oppgave, ta opp vibrasjonen fra viften.
Jeg smurte inne i lager og utvendig på gummi. Det var "1 gram" inntørket grease der fra originalt. Nå benyttet jeg et tørt smøremiddel nok ikke alle har tilgjengelig, Molybdendisulfid (MoS[sub]2[/sub]) Litt OT, bruker MoS[sub]2[/sub] på "alt". http://www.moly4oil.com/wholesalepricing/
Signatur

   #8
 2,326     Trondheim     0


Nå benyttet jeg et tørt smøremiddel nok ikke alle har tilgjengelig, Molybdendisulfid (MoS[sub]2[/sub]) Litt OT, bruker MoS[sub]2[/sub] på "alt". http://www.moly4oil.com/wholesalepricing/

Dette fettet fås også hos Biltema:

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Fett/Molybdendisulfidfett-MoS2-36412/

MoS[sub]2[/sub] fett gjør og susen. Jeg brukte MoS[sub]2[/sub] pulver, altså tørrsmøring.
Signatur
   #9
 128     0

Er dette et slags glidelager som blir slitt slik at klaring/slark øker, og bør den gummihylsen i så fall skiftes? Eller er det bare det at det har gått seg "tørt"? Mitt ble tørt, jeg smurte med vanlig gris.



Jeg går uansett ut i fra at det vil være en enklere og mindre risikabel operasjon å smøre/skifte gummihylsen enn å skifte hele innedelen. Er litt skeptisk til om all gassen bevares hvis man åpner hurtigkoplingen...?
Dette har jeg også tenkt på?
   #10
 1     1
Har hatt huyndai varmepumpe nå i 4 mnd da den begynte å kvitre på denne måten som det er fortalt om her. Til å begynne med var det nok å bare funke litt i den så forsvant lyden men etterhvert kom den bare raskere tilbake og ble mer intens.

Jeg åpnet dekslet foran på innerdelen, ved å skru ut 4 skruer slik at jeg kom til lageret på venstre side av innerdelen. Leet litt på gummiforingen som var rundt lagret og sprayet på 565 på lagret/ gummiforingen og lyden forsvant med en gang ( fuglene fløy avgårde ).

Mvh Helge E.