#21
 141     0
Hvordan blir det da?
Ansvaret ligger hos selgeren hvis man har tegnet serviceavtale. Hvis ikke må man klage til produsenten av varmepumpen, eks. Mitsubishi Electric Norges hovedkontor.


Slik jeg forstår det, ligger ansvaret alltid hos selger?
Selger kan ikke fraskrive seg ansvar med å si at forbruker må kontakte produsent, de er pliktige til å ta imot reklamasjonen din.

At det kan være lettere å kontakte produsent, enn å gå gjennom selger, er nok tilfelle noen ganger, men det er ingenting som sier at forbruker kan pålegges å kontakte produsent direkte selv?

Såvidt jeg vet.

HSt
   #22
 26 515     Lillestrøm kommune     1
Det normale er jo at enten bestiller en service og de kommer og retter feil og innenfor reklamasjonstiden tar de kostnaden hvis de ikke kan hevde at det er brukerfeil. Alt 2 er jo at en gjør litt feilsøking selv:med innspill fra leverandør (det er en ulyd i varmepumpe, sjekk følgende ..., vi kommet å bytter lager).

På kjøleskap o.l henviser ofte forhandler til en service bedrift som håndtere dette for dem, det må være innenfor, er forhandler konkurs pleier importør å ta ansvaret.

I studietiden skrev jeg litt med juridisk avdeling hos IBM om PC og hovedkort, det var ingen krav om serviceavtale ble vi enige om for å dekke defekte hovedkort (den gang hadde jeg en ustabil maskin og det ble hovedkortbytte på den til slutt, dengang kostet et hovedkort 3x en PC i dag). Årsak til dette var at forhandler hadde sent ut tilbud på serviceavtale også til private.
   #23
 286     0
Oppfattet det som jeg kunne klage til produsenten etter at min 5 års garanti-fullverdi serviceavtale gikk ut. Men nå leser jeg på nettet at reklamasjon av varmepumpe er innen 5 år.

Naboen klagde på ulyden som kom ut av "isblokken". Varmekabelen hadde røket og det var nære på at kompressoren gikk. Dette klarte jeg fint å forårsake selv med en serviceavtale. Heldigvis var ikke hjelpen langt unna nettopp pga serviceavtalen.
Signatur
   #24
 70     0
Takker for nye innspill!

Har ikke bestilt service, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Det var en relativt billig pumpe i utgangspunktet, så da får det heller bli en reklamasjonssak eller ny pumpe om den holder utover reklamasjonstiden.

Den holder temperaturen ganske innenfor det den er innstilt på, så eg går ut ifra at alt er i orden.
   #25
 1 656     Trondheim     0
En må kunne vise til at en har gjort det vedlikeholdet som de krever. Det skal ikke være krav om serviceavtale. Har en dette ofte så vil en som andre også skriver betale pumpen flere ganger. Men det er viktig å få sjekket lager etc på pumper som har dette problemet. Hører noen som begynner å skrike i nabolaget, heldigvis ikke Mitsubishi som jeg har driftsansvar for.

Du må vel ikke det? Det er vel kun dersom man kan vise at feilen oppstod som følge av feil eller manglende vedlikehold at reklamasjonsretten ikke gjelder. Jeg tror det må sitte ganske langt inne at det skal være forbrukeren som må dokumentere at vedlikehold er utført - da må det i så fall være pga at leverandør/produsent ser at feilen cille vært unngått.
Signatur