8,467    11    0  

Luft-Luft Varmepumpe fra Inbao : Erfaringer og synspunkter

 101     Troms     0
Noen som har prøvd denne? Tenkte å montere en slik i garasjen.
Når det gjelder varmekabel, er det kun i bunnpannen man trenger denne eller er det flere steder? Bilder?

http://www.inbao.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=601219&b_kid=573203
Siste redigering: Monday, October 19, 2009 2:44:57 AM av jijohans
Signatur

   #2
 752     0
Først og fremst - nei, jeg har ingen erfaring med denne varmepumpen. Men jeg har erfaring med selgeren, Inbao, og de har veldig god kundeservice. De solgte meg et møkkaprodukt, men ryddet opp på en god måte, så jeg tillater meg å skryte litt av dem.

Men siden du spør om noe helt annet, vil jeg si på generelt grunnlag:

Denne varmepumpen er av ukjent fabrikat, kvaliteten er nok deretter, altså ukjent..

Likevel - den sparer seg fortere inn enn tilsvarende merkevareprodukter fra Toshiba, Panasonic osv. - siden den er dekket av norsk reklamasjonslovgivning. Men hvor lenge den vil vare utover de 5 årene, det vet vel kanskje selger?

Du får som regel hva du betaler for, men jeg hadde ringt Inbao og forhørt meg om andre kunders erfaring. Tror neppe de vil selge noe som bryter sammen etter kort tid. Og teknologien er jo kjent, så pumpa varmer nok som den skal..
   #3
 330     0
Kjenner ikke denne pumpa, men så gjennom instruksjonsvedlegget.
Er nok ikke beregnet for bruk i Norge til oppvarming, men kun til kjøling når en ser hva de skriver:

"Utendørs enhet:
Hvis en markise bygges over utendørsenheten unngå direkte sollys eller
regn eksponering.
sørge for at varmestrålingen fra enheten kan skje fritt.

Ikke plasser dyr og planter i veien for luftinntak eller uttak."

   #5
 752     0
Morris1, dette er nok standard formuleringer for å unngå søksmål, ville ikke ha lagt så mye i det. Det er utrolig hva folk kan finne på.. Ta f.eks. en mikrobølgeovn..

De fleste varmepumper er jo luftkjølere i revers, så påstanden din om at enheten ikke kan brukes til oppvarming holder ikke. Tvert imot - denne enheten selges som varmepumpe, ikke som luftavkjøler. Hvordan den tåler vårt klima gjenstår å se, men jeg har sett tilsvarende pumper montert, og de som har slike no-name pumper virker fornøyd.. så lenge pumpa varer da (ikke at jeg har noen grunn til å tro at de ikke skal vare..)
   #6
 330     0
Jeg kan nok ikke benekte at denne enheten selges som varmepumpe, ikke som luftavkjøler.... ::)
   #7
 752     0
Kanskje Jijohans kan fortelle oss hvordan om den er en god varmepumpe.. om noen år..  Grin

   #9
 752     0
Hehe, blandet frankflexx og jijohans sammen. Sånn går det når man skriver først, og leser etterpå..  Cool
   #10
 1     0
Jeg var så dum at jeg kjøpte denne varmepumpen fra Inbao. Den er ikke 1år enda men den har startet og støye og den går til avising heletiden også når det er pluss grader ute. Så til alle som har tenkt og kjøpe denne styr unna. Da jeg kontakten Inbao om dette så virker det slik at de skal prøve alt for å finne ut at det er jeg som har montert pumpen feil slik at jeg som kunede ikke skal få det produktet jeg kjøpte. De skriver på nettsiden sin at dette er en støysvak og strøm besparende varmepumpe men det stemmer ikke. Har målt den opp mot den andre pumpen jeg har og denne har et vesentlig høyere stømforbruk.
Da jeg kjøpte denne til hytta kjøpte jeg den pga at jeg ikke har mulighet til og få noen ut dit og montere den for meg så det var min grunn til at jeg måtte ha en til selvmontering. Nå som jeg har en klar feil mangel på varen. Krever de at jeg må skaffe en kjølemontør til og dra ut til hytta for og se på den. Når jeg snakket med de i dag så sa jeg at jeg kunne plukke den ned slik at jeg kunne sende den inn til de slik at de kunne få se på den. Da fikk jeg til svar at det kunne jeg ikke får da fikk de ikke noe bevis på at jeg hadde motert den feil. Etter det jeg nå har opplevd så føler jeg at de prøver og avskrive seg ansvaret for det produktet de har levert og skal ha over feil eller mangler på varen som en moterings feil. Etterlyste også hvor dette sto på deres nettside at det var jeg som forbruker som må skaffe en kjølemontør til og komme og se på den men da fikk jeg ikke noe svar. Men det værste var da jeg i påsken tok kontakt med de og de sente meg en beskrivelse på hvordan jeg som forbruker skulle åpne pumen og feil søke på den. Etter jeg snakket med forbrukerrådet og ringte de på nytt og forklarte hva de hadde sagt så fikk en ny besked om at det ikke var det de mente men at jeg skulle få tak i en montør.

MITT RÅD TIL ALLE STYR UNNA DENNE BUTIKKEN. De eier ikke kunde service og de har ikke noe forståelse for kunden. De er nok klar over at de selger noen dårlige Kina varer men skal vriseg unna  når det blir feil eller mangler på produktet. Får de vil ikke tjene penger på og rette feil eller mangler slik at kundene blir fornøyde ????

Inbao er den verste butikken jeg har handlet hos  >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad >Sad