5,168    13    4  

Mitsubishi kringamine 6,6 varmer ikke lengre

ITW
 299     H-Fest     0
Hei

Har en Mitsubishi kringamine 6,6 som har sluttet å varme etter at jeg kjørte den som AC i sommer.
Har hatt repratør å sett på den de skulle ha 6000, da det er en ventil som er gåen.

Noen som vet om dette er reelt?
Måtte vist også skifte gass når den ble skiftet å gass var vist 3000kr av summen.

   #2
 767     0
Resirkulerer de ikke gassen? er ganske drøy miljøavgift på den, så den koster en del.
HSt
   #4
 37,806     Lillestrøm kommune     0
Det kan hende at de antar at gassen har lekket ut og at du dermed mangler gass.
   #6
 1,519     Akershus     1
Var det ikke slik at menigmann ikke skulle ha lov til å montere varmepumper fordi det kunne føre til at gassen lakk ut i miljøet? Da bør en profesjonell kunne hindre lekkasje ved servicearbeid.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     1
Selv om de tapper gassen kan det jo være at de ikke kan måle hvor mye de henter ut.
AC servicemaskiner for bil gjør dette ved å veie gassbeholderen. Men slike maskiner er noen store beist.
Om de ikke vet hvor mye de tar ut så tar de vel ikke sjansen på at det er noe å hente.

En slik vekt skal vel også være kontrollert av justervesenet for kjøp/salg. Det er vel grunnen til at det er vanlig ved service på bil AC å gi en rund sum i "pant" for gassen. En varmepumpe servicebedrift bør vel også gjøre noe slikt for å oppnå et konkurransefortrinn i forhold til de som tar gassen som "snaus".

Signatur

ITW
  (trådstarter)
   #8
 299     H-Fest     0
Har fått pumpen i orden endelig, reparatøren holdt på fra 12 til 16 så tok litt tid.
Grunnen for at gassen måtte skiftes var at pumpen ikke kunne reverseres så gassen inneholdt olje å måtte kasseres.

Har ikke fått regningen ennå men godt med varme i fra pumpen igjen Smile
   #9
 32     0
Einar_S Gassen som blir tappet av blir fylt på en tom sylinder og veid med vekt for å vite antall kilo. Vekten og utstyret som blir brukt skal være godkjent og det er krav til bedrift som utfører slikt arbeid å være f-gass sertifisert. Personell som utfører jobben må ha f-gass sertifikat i korrekt klasse for arbeid som skal utføres. Er fullt mulig å gjenvinne kuldemedium, finne ut vekten og gjenbruke det.

ITW: Gassen inneholder alltid olje da det er olje i kompressoren som sirkulerer rundt med systemet.

Uansett så var det en grei pris for reperasjonen.
ITW
  (trådstarter)
   #10
 299     H-Fest     0
Hei

Det viste seg at reparasjonen var en kortvarig glede, 2 dager etter at ventilen var skiftet varmet den betydelig svakere.
Det visste seg etter en del venting på reparatør at det var en lekkasje en plass.

Nå har firmaet surret hele vinteren med feilsøking og forsøk på å fikse lekkasjen, men de klarer ikke finne den.
Dvs de har vært der 3 eller 4 ganger siden byttet av 4veis ventilen og leitet etter lekkasje, pga mye å gjøre så har det tatt evigheter.

Nå sier de at de finner ikke lekkasjen, og pumpen var tom for gass før de begynte med den så det er mitt problem, de finner ikke ut av hvor lekkasjen er.

Som jeg poengterer til dem så er det veldig misstenkelig at de nå etter så lang tid forteller at den var fri for gass i starten, det hørte jeg ingenting om før nå når de ikke klarer å finne lekkasjen og vil gi seg.
Det passer jo dem veldig bra for da har de ikke ansvar lengre Sad om det er en feil som var der.

Saken er den at etter at de fyller gass går pumpen å varmer som pokker i ca 2 dager, så begynner vi å merke at det blir kaldere inne, vet ikke om det er noe vi innbiller oss men virker som om den mister gass etter at vi regulerer ned varmen.
Når reparatøren har fylt gass setter han den på 23grader etter en dag blir dette for varmt å vi setter ned til 21 grader, dagen etter er det nesten ikke varme fra pumpen.

Er det noen som har vært borti lignende?
Her i byen er det kun ett firma som forhandler Mitsubishi så er vanskelig å hente inn noen andre.