20,834
8
7
Varmepumpens tørkefunksjon
5
1
Jeg begriper meg ikke helt på tørkefunksjonen på varmepumpene.
Ta min for eksempel. Mitsubishi 25. Når jeg setter den til tørk er det ikke annet som skjer enn at viftene går. Etter en natt med denne på er det ikke vann i bøtten i rommet ved siden av hvor dette skal renne.
På kjøling er det ok.
Om sommeren er det av og til litt lummert i underetasjen. Jeg trodde en varmepumpe skulle fungere til litt fuktoppsamling.
Eller bruker jeg den feil?
[hr]
Moderator: Endret tittel fra "Tørkefunksjonen"
Ta min for eksempel. Mitsubishi 25. Når jeg setter den til tørk er det ikke annet som skjer enn at viftene går. Etter en natt med denne på er det ikke vann i bøtten i rommet ved siden av hvor dette skal renne.
På kjøling er det ok.
Om sommeren er det av og til litt lummert i underetasjen. Jeg trodde en varmepumpe skulle fungere til litt fuktoppsamling.
Eller bruker jeg den feil?
[hr]
Moderator: Endret tittel fra "Tørkefunksjonen"
Siste redigering: Wednesday, June 11, 2014 6:01:53 PM av psv021
Når avkjølingsfunksjonen kobles inn kjøres varmepumpen andre veien i forhold til varmefunksjonen. Da vil det kondensere på innerdelen slik som du opplever. Dvs alt er slik som det skal være.
Ser det reklameres med "tørkefunksjon" men er kun en varm sommerdag den kan gjøre det da eller? ???
Ble lurt av det jeg og.
Produsenten har forsåvidt sitt på det "tørre", omrøring av luft vil nok bidra til at ting i rommet tørker noe raskere, om enn marginalt. Men det vil likevel ikke tørke like raskt som hvis man hadde hatt en avfukter i rommet.
Om varmepumpa tørker rommet når den kjøler, det er heller ikke sikkert. Duggpunkt går ned, men det er ikke sikkert at relativ luftfuktighet går ned siden temperaturen i rommet går ned samtidig. En avfukter tørker rommet uten å kjøle det, og da går både duggpunkt og relativ luftfuktighet ned.
Jeg trodde det var en innretning som sørget for avfukting, men gikk ikke på varme/kjøling.
I bilen kan det bli duggete selv om det er varme i luftanlegget, men med en gang jeg slår på A/C går det vekk selv uten temperaturforandring. Jeg vet ikke hvordan dette funker, men jeg trodde det var samme systemet i en varmepumpe.
Takk for oppklaring.
Det stemmer. Bilens A/C senker duggpunktet på lufta den blåser inn i bilen (gjennom nedkjøling av lufta). Bilen kan så velge å varme opp igjen lufta før den blåses inn i kupéen, for å skape god tørk.
Som nevnt i kommentarene over er FAN-mode ikke en tørkefunksjon, men en funksjon hvor kun viften går og ikke tilfører varme eller kjøling. F.eks. hvis du bruker peis i samme rommet kan du spre varmen i rommet ved å bruke denne funksjonen. Våre varmepumper har i tillegg en DRY-funksjon.
Dersom det er mye fuktighet kan en avfukter være løsningen. Mitsubishi Electric har en slik avfukter - les mer på Avfukter.no
Den har en innvendig vanntank på 3,8 liter, men kan også kobles til sluk med slange ved behov.
Gratis frakt ved bestilling på vår nettside..
Med vennlig hilsen
Mitsubishi Electric varmepumper.
Ønsker du en gratis befaring? Klikk her!