Kompressorvarme er en forsikring mot hydraulisk "låsing" i kompressor. Når pumpen har stått er oljen kald og det er likt trykk på sugesiden og trykksiden på kompressor. Som med alle gass/væsker løses noe av gassen opp i væsken/oljen. Når så kompressor starter reduseres trykket på sugesiden og oppløst kjølemedium i oljen starter å koke ut av oljen. Dette skaper skumming av oljen, og oljeskummet kan i verste fall trekkes inn i kompressor og føre til hydrauliske trykkstøt, med fare for havari. Mitsubishi hadde i starten default satt opp sine maskiner uten kompressorvarme, men etter havarier selv i "varme" strøk der de i hovedsak var tiltenkt til kjøling, er alle pumper satt opp med kompressorvarme som default fabrikkinnstilling. Risikoen starter lenge før -20. Mange pumper er programmert til å kjøre på med kompressorvarme lenge før temperaturen ute kommer ned på fryseunktet.
alle forstår at med så mye bart metall ute i -10 og kanskje -20 grader så forsvinner mye av varmen til kråka. Min pumpe (Coolix 5.2kW) var nesten like ille, den hadde kun noe støydempende rundt kompressor. Din isolering vil garantert sørge for mer enn 30% mer avgitt effekt enn originalt.
Mitsubishi hadde i starten default satt opp sine maskiner uten kompressorvarme, men etter havarier selv i "varme" strøk der de i hovedsak var tiltenkt til kjøling, er alle pumper satt opp med kompressorvarme som default fabrikkinnstilling.
Risikoen starter lenge før -20. Mange pumper er programmert til å kjøre på med kompressorvarme lenge før temperaturen ute kommer ned på fryseunktet.
Samme som jeg gjorde. Har du bilde av hvordan det så ut inne i pumpen før isolering?
Din isolering vil garantert sørge for mer enn 30% mer avgitt effekt enn originalt.