#51
 5,729     0

Joda, men det blir nok en ganske betydelig forskjell uansett. Jeg har som sagt 3 stk 10kW sløyfer i serie - og vil tro at jeg havner ganske så nærme tanketemperaturen på vei ut. Og effektbehovet er omtrent 24kW - så har man en 6kW veksler så kommer man vel ikke lengre enn 1/4 av veien uansett hvor mye energi man har tilgjengelig.....? (eller sikkert litt mer da 6kw sikkert er ved en lavere dT)

Tar du 2 stk. 15 kW platevarmevekslere så har du samme effekt som du i dag har på sløyfene i tanken din.
Og du har jo "hardnakka" påstått du har 40 ganger meir akkumulert energi i gulva dine enn i tanken, så da må den vel ein klare å halde temp. på i dusjen nokre minutter? ;)


OMF
  (trådstarter)
   #52
 164     Bergen     0


Joda, men det blir nok en ganske betydelig forskjell uansett. Jeg har som sagt 3 stk 10kW sløyfer i serie - og vil tro at jeg havner ganske så nærme tanketemperaturen på vei ut. Og effektbehovet er omtrent 24kW - så har man en 6kW veksler så kommer man vel ikke lengre enn 1/4 av veien uansett hvor mye energi man har tilgjengelig.....? (eller sikkert litt mer da 6kw sikkert er ved en lavere dT)

Tar du 2 stk. 15 kW platevarmevekslere så har du samme effekt som du i dag har på sløyfene i tanken din.
Og du har jo "hardnakka" påstått du har 40 ganger meir akkumulert energi i gulva dine enn i tanken, så da må den vel ein klare å halde temp. på i dusjen nokre minutter? ;)

Joda!  8)
Men 2 stk 15kW platevekslere er jo heller ikke gratis.

Nuvel - jeg har som sagt tanken og må få lov til å "forsvare" den litt. ;D God plass har jeg også. Også kostet den ikke mer enn 15k inkludert 3 x 3kW med elektrisk oppvarming som back up!

Mvh
OMF
   #53
 5,729     0
Klart du må forsvare dine valg ;)
15 k var jo rimelig.
Vekslere hadde komme på 7-10 k så ikkje gratis dei heller nei.

Min aversjon mot tanker går først og fremst mot dobbelmantla beredere, sekundært mot tanker med varmelement i toppen til vv. (til erstatning for vvb.)
Din har jo ingen av delene, så den er godkjent..
   #54
 678     Bergen     0

Har så smått begynt å planlegge installasjonen.

Det kan synes som om jeg har mulighet til å legge rørene inntil hverandre en stykke ut fra vekslerne. Altså at jeg kan legge rørene "fra akkumulatortanken" og "retur til VP) inntil hverandre, og det samme med rørene "fra VP" og "til akkumulatortank". Jeg er litt usikker på hvordan jeg kommer til å legge dette - og 4 meter var ikke så langt, men det kan godt tenkes at jeg har anledning til å legge dobbelt ca 1 meter (Edit_ Var nede og gjorde en måling og tror nok at jeg kanskje kan greie 1,5 meter med dobbel rørføring!). Hvordan bør jeg gjøre dette - og hvor mye kan det ha og si...?

Bør jeg stripse de sammen, legge på silikon (er det noe som leder varme bedre) i mellom og isolere godt rundt...?

Mvh
OMF


DKT850 laget såvidt jeg husker en aluminiumsklemme med utfresing til rør som han la mellom kobberrør når han satte opp underkjølingen på sin l/l pumpe som da ble en l/l-v pumpe. Husker ikke effekten han fikk overført eller eller ved hvilke temp differanser det var.  Det var og DKT850 som tok opp det med varmeledning til silikon som ikke var så mye dårligere enn aluminium. Han brukte dette i prosjektet "En enkel solfanger".

Jeg fant ikke postene i farten men kanskje DKT850 finner de?
Signatur
   #55
 169     Oslo     0

Hei!

Takk for regneark!

Min konklusjon av det regnearket ditt er at for min del må målet være å holde turtemperaturen så lav som mulig:


I alle fall når det er kaldt ute. Det er ikke tatt hensyn til oppvarming fra sola noe som flytter punktet for å gå over til mer forvarming nedover.

Må sjekke tempen igjen for 45 grader.
   #56
 169     Oslo     0
Ser forresten at noen lurer pumpen til å ikke avrime hvert 40'ende minutt ved å legge inn en motstand i serie med t-sensor på fordamper via en bryter. Kan kanskje være noe å tenke på? http://varmepumpeforum.com/viewtopic.php?f=13&t=306&p=2014&hilit=temperatursensor&sid=81b4732b14fa3af2a0889d772415116b

Ellers så er det jo mye å hente via skikkelig isolering av kompressor og varme rør. Er det noen som har gjort skikkelige målinger av ytelsen før/etter slik isolering?
OMF
  (trådstarter)
   #57
 164     Bergen     0
Som vist i logikken som ligger lengre opp i tråden har Jula pumpen "smart avriming".

Den begynner på et intervall på 50 minutter. Dersom temperaturen i fordamperen stiger til 13 grader på under 1 minutt (altså lite is/rim på fordamperen) - så øker den intervallet med 10 minutter, tilsvarende så forkorter den tiden hvis temperaturstingingen er tregere.

Minimum er 45 minutter, maksimum er 2 timer.

Jeg har planer om å gjøre skikkelig isolering - både inni pumpen og rørføring!

Mvh
OMF

OMF
  (trådstarter)
   #58
 164     Bergen     0
Når det gjelder Jula sin L/V - spiller det noe rolle hvilken høydeforskjell det er mellom ute og innerdel.

Jeg har to alternative monteringskonfigurasjoner. Den ene vil gi innerdel som er på samme høyde og litt lavere enn utedel. Den andre vil gi innerdeler som er 1-2 meter høyere enn utedel.....Har dette noe å si for ytelsen på pumpen...?

Jeg har for øvrig 2 stk 18 liters ekspansjonstanker til salgs. Den ene er ikke brukt, den andre er brukt 1 år.

Mvh
OMF

Blogg om Jula sin 6kW L/V varmpeumpe! - IMAG0422.jpg - OMF
   #59
 678     Bergen     0
Høydeforskjell mellom utdel og innedel stod ikke nevnt i monteringsveiledningen på min søster pumpe. Min er montert med utedel halvannen meter over innedel. Jeg har aldri hørt at det skal være noen forskjell i effekt, men at det kan påvirke oljen som følger kjølemediet og eventuelt kondens på l/l pumper. Antok derfor at eventuelle begrensninger ville stått i monteringsveiledningen.
Signatur
   #60
 678     Bergen     0
Prinsipielt vil vel lavt montert innedel gi et høyere kondenseringstrykk og med det kondensering på høyere temperatur. Jeg tror forskjellen i praksis er så liten at man med fordel ser bort fra den og heller ser på sirkulasjon av luft, fukt, varmetap og hensiktsmessig rørføring isteden.

Signatur