(trådstarter)
   #11
 6     Vestfold     0
:)
Det er en Jula(Anslut) All-in-one varmpumpe. Jeg har tatt av front og side deksler. Dette for å vise hvordan den ser ut. Lite vits med noen bilder av en hvit boks. Hadde håpet at noen hadde sett denne multi tanken et annet sted med en bedre beskrivelse enn den som er i manualen.

Takk for alle svar. Jeg har sendt en del spørsmål til jula. De skal ringe meg i morgen fra Sverige. Jeg håper de klarer å oppklare en del.

En ting jeg vil advare dere mot er at den inne-delen ikke veier 75kg som det står i reklamekatalogen: http://www.jula.no/media/pdf/product/Product%20sheet/NO/Jula_416108_NO_20130904.pdf
Den veier 120kg! Jeg og en kamerat holdt på å knekke ryggen når vi skulle ha den av hengeren i den tro at den veide 75kg. Fikk den inn på stuegulvet, men ned trappa turte vi ikke. Men heldighvis hadde jeg en kraftig fyr på Snapchat som mente at 120kg ned en trapp ikke var noe problem, bare vi hadde en sekketralle. Han gikk nederst og tok ca 80 prosent av tyngden og jeg gikk øverst.

Disse ekstra kiloene kan også ha betydning for om en kan kjøre i 60 km/t eller 80 km/t, med henger uten brems. Jeg valgte heldigvis å kjøre i 60 km/t. Det står på pappeska til innedelen at den MÅ fraktes stående. Men jula frakter den på to paller liggende! Spurte hvorfor de fraktet den liggende når det sto på den at den skal fraktes stående. Fikk et vagt svar om et den ikke rista så mye når de frakta den, men at jeg ihvertfall måtte frakte den stående på en henger. Husk mange kraftige jekkestropper, sett innedelen stående helt forand på hengeren og tapp ut luft av dekkene på hengeren så den også fjærer på dekka.

Har også funnet ut at jeg må fjerne en del av rørene som går fra tanken og opp til toppen av innedelen. Tanken er rustfritt stål og rørene inni tanken ser ut til å være det samme. Men rørene fra tanken og opp til toppen av innedelen er av kobber. Disse må bort da jeg har et varmeannlegg bestående av stål-radiatorer og -rør. Varmeveksleren er av kobber, men det bør den være. Planen er å koble meg til varmeannlegget med plastrør for å minske sannsynligheten for galvanisk korrusjon. Hvilke koblinger og rør jeg skal bruke vet jeg ikke. Muligens Alupex og Tecelogo push-fit system. Men alupex har jo et alu lag, så det gjør dem vel elektrisk ledende? Noen som har noen tips? Alle tilkoblinger er 3/4".

   #12
 8,022     Bærum     0

En ting jeg vil advare dere mot er at den inne-delen ikke veier 75kg som det står i reklamekatalogen: http://www.jula.no/media/pdf/product/Product%20sheet/NO/Jula_416108_NO_20130904.pdf
Den veier 120kg! Jeg og en kamerat holdt på å knekke ryggen når vi skulle ha den av hengeren i den tro at den veide 75kg. Fikk den inn på stuegulvet, men ned trappa turte vi ikke.

Oi, nyttig info. Tror den utgår for min del da. Ting som kan gå i stykker og muligens må fraktes tilbake for reklamasjon må være mulig å løfte/frakte på en håndterbar måte.
  (trådstarter)
   #13
 6     Vestfold     0


En ting jeg vil advare dere mot er at den inne-delen ikke veier 75kg som det står i reklamekatalogen: http://www.jula.no/media/pdf/product/Product%20sheet/NO/Jula_416108_NO_20130904.pdf
Den veier 120kg! Jeg og en kamerat holdt på å knekke ryggen når vi skulle ha den av hengeren i den tro at den veide 75kg. Fikk den inn på stuegulvet, men ned trappa turte vi ikke.

Oi, nyttig info. Tror den utgår for min del da. Ting som kan gå i stykker og muligens må fraktes tilbake for reklamasjon må være mulig å løfte/frakte på en håndterbar måte.

Tunge ting som går i stykker er det krav om at blir reparert på stedet. F.eks vaskemaskin. Så dette ser jeg ikke på som noe problem.
   #14
 365     Drammen     0
Fikk du den ferdig fylt med vann du eller? Utrolige 120 kilo! Løftet akkurat på plass en OSO 200 liters tank, rett under 40 kilo tror jeg. Så hva er de 80 ekstra kiloene i denne? Voldsomt.
   #15
 3,412     Akershus     0

Fikk du den ferdig fylt med vann du eller? Utrolige 120 kilo! Løftet akkurat på plass en OSO 200 liters tank, rett under 40 kilo tror jeg. Så hva er de 80 ekstra kiloene i denne? Voldsomt.

Kankje varmtvannstanken din ikke hadde varmepumpe, diverse sløyfer for vannbåren varme, varmtvann og slikt, kontrollmodul med brukergrensesnitt, og så videre?  Jeg har sett innedeler som er større enn Jula sin.  Jeg kan godt forstå at den veier 120 kilo. 
Signatur
   #16
 365     Drammen     0
Fullstendig klar over hva som skjuler seg inni den saken. Fremdeles, 120 kilo?! Men skal ikke la det hindre meg når den tid kommer!
  (trådstarter)
   #17
 6     Vestfold     0
Har snakket med jula-"support" nå.
Han sa de hadde veldig lite info om denne tanken og har etterspurt det fra produsenten.
Det han kunne si var at vvb var en 30 meter sløyfe øverst i tanken og at dusj sløyfa var noe under. Varmeveksleren varmet opp 200 liter med vann og det samme vannet gikk ut av tanken til radiator og gulvarme i forskjellige høyder. 1.7kW varmeelementet varmet opp samme vann som varmepumpa,(sikkert under vvb sløyfa og over der hvor varmepumpa sirkulerer vann).

Om det er 60 meter med 3/4" rør inne i tanken forstår jeg hvorfor den veier 120 kg. Han sa også at det ikke var bra om den hadde blitt fraktet liggende på to paller. Jeg antar at disse tunge sløyfene inne i tanken ikke har oppheng godt nok for å ligge. Alle reparasjoner blir gjort på stedet.

Varmtvannstanken inneholder heldighvis ikke noen varmepumpe ;D

   #18
 365     Drammen     0
Lurer på om ikke support har diskutert seg i mellom og kommet frem til sin egen konklusjon? 200 liter til sirkulerende varmtvann, også er vvb. og dusjvann kun to spiraler gjennom denne tanken (om jeg forstår svaret ditt riktig)?

Nei det går jeg ikke med på! Det eneste logiske for meg er at tanken på 200 liter er til tappevann. Dette kan du tappe enten via toppvarmer (1.7 kw) eller ikke. Tappevannet forvarmes i sløyfe gjennom ekspansjonstanken til det sirkulerende varmesystemet før det havner i tanken.

Om tappevannet kun var en sløyfe gjennom vann som holder kanskje 35 grader så måtte det enten oljebrenner eller induksjonsvarmer (typisk hytteprodukt) til for å greie å varme det til dusjtemp på direkten, og det er det nok ikke her...
  (trådstarter)
   #19
 6     Vestfold     0

Om tappevannet kun var en sløyfe gjennom vann som holder kanskje 35 grader så måtte det enten oljebrenner eller induksjonsvarmer (typisk hytteprodukt) til for å greie å varme det til dusjtemp på direkten, og det er det nok ikke her...


Nå vet jeg ikke, men mulig "dusj-sløyfa" er ment for å koble til kaldt vannet til dusjen. Men frykter at det kan bli for varmt om vinteren.
   #20
 2,338     Trondheim     0


Om tappevannet kun var en sløyfe gjennom vann som holder kanskje 35 grader så måtte det enten oljebrenner eller induksjonsvarmer (typisk hytteprodukt) til for å greie å varme det til dusjtemp på direkten, og det er det nok ikke her...


Nå vet jeg ikke, men mulig "dusj-sløyfa" er ment for å koble til kaldt vannet til dusjen. Men frykter at det kan bli for varmt om vinteren.

Greit koblingskjema i manualen. "Dusj-sløyfa " blir nok for varm til å koble direkte på kaldvannet.

Kjøpt Jula all-in-one varmepumpe. Bilder av tanken. Hvordan er den oppdelt? - alternativ.png - dkt850
Signatur