Lørdagskveld i teknisk rom igjen Har fremdeles ikke blitt noen endring her, men montøren kommer i hvert fall på mandag for å ta div. målinger. Jeg har selv gjort en del testing og også fått mange gode PM fra fagfolk som har erfaring med LG i den siste tiden. Det har blitt stilt spørsmålstegn med varmeveksler i innedel, og sirkulasjon i mellom VP og OSO-tank. Varmeveksleren er det ikke så lett å forske på, men jeg har gjort litt forskning på mikrobobleutskilleren som står i mellom VP og OSO-tank. Jeg har nå funnet ut at den er oppgitt til 2m3/t. Altså 2000 liter i timen eller 33 liter i minuttet. Kan ikke det være et problem? I følge VP-manualen ser det ut som sirkulasjonspumpa i innedel pumper opptil ca 70 liter/min. Og det er anbefalt at den skal stilles på fullt. Jeg burde kanskje få flyttet mikrobobleutskilleren til utløpet av tanken i stedet for innløpet?
Lørdagskveld i teknisk rom igjen Har fremdeles ikke blitt noen endring her, men montøren kommer i hvert fall på mandag for å ta div. målinger. Jeg har selv gjort en del testing og også fått mange gode PM fra fagfolk som har erfaring med LG i den siste tiden. Det har blitt stilt spørsmålstegn med varmeveksler i innedel, og sirkulasjon i mellom VP og OSO-tank. Varmeveksleren er det ikke så lett å forske på, men jeg har gjort litt forskning på mikrobobleutskilleren som står i mellom VP og OSO-tank. Jeg har nå funnet ut at den er oppgitt til 2m3/t. Altså 2000 liter i timen eller 33 liter i minuttet. Kan ikke det være et problem? I følge VP-manualen ser det ut som sirkulasjonspumpa i innedel pumper opptil ca 70 liter/min. Og det er anbefalt at den skal stilles på fullt. Jeg burde kanskje få flyttet mikrobobleutskilleren til utløpet av tanken i stedet for innløpet?
Hva skjer om du stiller sirkpumpe på laveste fart?
Jeg har ikke prøvd laveste fart, ettersom det står i manualen at man ikke skal gjøre det. Men jeg har prøvd på trinn 2 uten at det gjør noen forskjell. Slik jeg forstår det er det viktig at det er høy gjennomstrømning i varmeveksler, men det blir det kanskje ikke nå, pga mikrobobleutskilleren. Kanskje det fører til at utedelen ikke vil yte max, fordi den ikke blir "kvitt" varmen i varmeveksleren?
Jeg har ikke prøvd laveste fart, ettersom det står i manualen at man ikke skal gjøre det. Men jeg har prøvd på trinn 2 uten at det gjør noen forskjell. Slik jeg forstår det er det viktig at det er høy gjennomstrømning i varmeveksler, men det blir det kanskje ikke nå, pga mikrobobleutskilleren. Kanskje det fører til at utedelen ikke vil yte max, fordi den ikke blir "kvitt" varmen i varmeveksleren?
Å flytte mikrobobleutskiller om den er et nåløye med tanke på flow vil ikke hjelpe, samme flow etter OSO som før. Det kan være en grei plass å begynne å finne ut om det er luftfritt så veksler faktisk har vann å avgi varme til. Deretter, er det flow?
Det er en gledens dag!! Det ble gjort en gasstrykkmåling i dag som viste 11 bar :-[ VP manglet gass, og den ble fylt på nytt med korrekt mengde. Da ble det andre boller gitt ;D
Endelig er problemet løst. Takk for all hjelp og lærdom
Det er en gledens dag!! Det ble gjort en gasstrykkmåling i dag som viste 11 bar :-[ VP manglet gass, og den ble fylt på nytt med korrekt mengde. Da ble det andre boller gitt ;D
Endelig er problemet løst. Takk for all hjelp og lærdom ;)
Vær nøye med å få dette dokumentert. Sjansen at kompressor ryker før tiden er tilstede. Er maskinen feilfylt/har lekket, har den og lekket ut/fått for lite olje som smører kompressor. Men hvor mye...? Det vet INGEN. Og korrekt oljemengde er vesentlig.
Det _kan_ gå bra, men bare vær ekstra nøye med at du får dette skikkelig dokumentert. Hadde det vært meg hadde jeg prøvd å få¨tatt kontakt direkte med produsent elns, og spurt hva de mener om denne løsningen.
Har fremdeles ikke blitt noen endring her, men montøren kommer i hvert fall på mandag for å ta div. målinger. Jeg har selv gjort en del testing og også fått mange gode PM fra fagfolk som har erfaring med LG i den siste tiden. Det har blitt stilt spørsmålstegn med varmeveksler i innedel, og sirkulasjon i mellom VP og OSO-tank. Varmeveksleren er det ikke så lett å forske på, men jeg har gjort litt forskning på mikrobobleutskilleren som står i mellom VP og OSO-tank. Jeg har nå funnet ut at den er oppgitt til 2m3/t. Altså 2000 liter i timen eller 33 liter i minuttet. Kan ikke det være et problem? I følge VP-manualen ser det ut som sirkulasjonspumpa i innedel pumper opptil ca 70 liter/min. Og det er anbefalt at den skal stilles på fullt.
Jeg burde kanskje få flyttet mikrobobleutskilleren til utløpet av tanken i stedet for innløpet?
Hva skjer om du stiller sirkpumpe på laveste fart?
Slik jeg forstår det er det viktig at det er høy gjennomstrømning i varmeveksler, men det blir det kanskje ikke nå, pga mikrobobleutskilleren. Kanskje det fører til at utedelen ikke vil yte max, fordi den ikke blir "kvitt" varmen i varmeveksleren?
Å flytte mikrobobleutskiller om den er et nåløye med tanke på flow vil ikke hjelpe, samme flow etter OSO som før.
Det kan være en grei plass å begynne å finne ut om det er luftfritt så veksler faktisk har vann å avgi varme til. Deretter, er det flow?
Det ble gjort en gasstrykkmåling i dag som viste 11 bar :-[
VP manglet gass, og den ble fylt på nytt med korrekt mengde.
Da ble det andre boller gitt ;D
Endelig er problemet løst. Takk for all hjelp og lærdom
Er jo ikke noe vits å fylle dekket om man ikke har lappet hullet først.
Det _kan_ gå bra, men bare vær ekstra nøye med at du får dette skikkelig dokumentert. Hadde det vært meg hadde jeg prøvd å få¨tatt kontakt direkte med produsent elns, og spurt hva de mener om denne løsningen.