10,096
21
0
Superhydrofob overflatebehandling av fordamper for anti-ising
169
Oslo
0
Hei,
Ser de nye V5-modellene til Energysave kommer med overflatebehandling av fordamper for å redusere ising. Disse lagene har jo gjerne den egenskapen at de gjør overflaten super-hydrofobe. Kanskje det finnes på boks så man man behandle VP man har stående. God ide er det i alle fall.
Ser de nye V5-modellene til Energysave kommer med overflatebehandling av fordamper for å redusere ising. Disse lagene har jo gjerne den egenskapen at de gjør overflaten super-hydrofobe. Kanskje det finnes på boks så man man behandle VP man har stående. God ide er det i alle fall.
Vil det virke, og vil det påvirke fordampers egenskaper forøvrig?
http://www.neverwet.com/anti-icing.php
Mer av det samme. Dette må jo prøves 8)
http://www.hydrobead.com/
Kanskje SWIX sin fluorspray for rubbeski er noe å teste ut først, men denne gir nok ikke en superhydrofob overflate. Ellers så har man nanolotus-produkter for bilpleie som vel er å få i Norge.
Richard Hammond har en bra forklaring av de superhydrofobe egenskapene til en nanostrukturert overflate (lotusblad-effekten). (Spol til 45:22).
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Aluminium er et flott materiale siden det normalt sett er beskyttet av et tynt med veldig tett oksidlag. Dette oksidlaget løses opp i sure/basiske miljø slik at alluminium korroderer. Dette skjer også hvis det er katalysatorer som salt tilstede. En overflatebehandling som det er snakk om ovenfor vil ikke virke korrosivt på oksidlaget og vil faktisk beskytte aluminium ytterligere da det hindrer at vann kommer i kontakt med metallet.
Etter hva jeg forstår er i alle fall noen av disse produktene ikke UVstabile. Det vil si at effekten/coatingen brytes ned av sollys.
Men vi har vel mest nytte av produktet i den mørke årstiden uansett. :-)