Problemet melder seg vel først når det blir så svinkaldt at L/V kanskje ikke klarer å levere mer enn eksempelvis 35C, og den står stilt inn på eksempelvis 45C. Da vil el-kassetten stå rett etter turen og løfte den til eksempelvis 40C, slik at pumpen kan løfte de siste 5C.
Er det en enkel formel jeg kan bruke for å regne ut hvilke temperaturer som vil være optimale mot hverandre, for å få best COP?
Når det gjelder bilder vil dette komme, men det blir mye "rør" ;D
Forutsetningene her var at:
1. L/V skal dra gulvsløyfe alene. 2. L/V skal dra gulvsløyfe alene + varmeveksler mot tappevann. 3. L/V skal dra radiatorer + gulvsløyfe alene, + varmeveksler mot tappevann. 4. L/V skal dra radiatorer + gulvsløyfe alene, + varmeveksler mot tappevann, med spissfyring fra el-kassett. 5. El-kassett skal dra radiatorer + gulvsløyfe, alene, + varmeveksler mot tappevann.
Så her blir det flere pumper, by-pass og luftemuligheter. Så skal anlegget sikres mot overtrykk, uavhengig av sløyfe, samt at L/V er lav temp og El-kassett er høy temp, og disse skal til tider jobbe sammen, og da kommer sikkerheten inn. Og det skal etterfylles....
Problemet melder seg vel først når det blir så svinkaldt at L/V kanskje ikke klarer å levere mer enn eksempelvis 35C, og den står stilt inn på eksempelvis 45C. Da vil el-kassetten stå rett etter turen og løfte den til eksempelvis 40C, slik at pumpen kan løfte de siste 5C. Men jeg ser enden...
Er langt fra ekspert på L/V, men generelt er det optimale å gi varmepumpen så kaldt vann som mulig å avgi energien til. Å varme opp vannet før vp for så å la den heve temp reduserer COP. Grovt regnet endres COP 1,2% for hver grad du endrer på inngangen.
Siste redigering: Thursday, October 25, 2012 7:47:05 PM av dkt850
Joda, du har gode svar, og jeg har lest mange av innleggene dine.
Men akkurat nå er jeg helt tett i hodet.
Jeg ønsker å hjelpe pumpen til å produsere 45C i radiatorene på de kaldeste dagene, om den ikke klarer det selv, og for å spare pumpen under disse periodene. Da blir det vel mest rett å sette el-kassetten rett etter turen, og la den hjelpe pumpen med de x antall gradene den mangler for å produsere 45C. Eller kan den like gjerne stå rett før returen. Jeg mener å ha lest begge deler, så jeg er nok fortsatt litt forvirret...
:) Da blir det vel mest rett å sette el-kassetten rett etter turen, og la den hjelpe pumpen med de x antall gradene den mangler for å produsere 45C.
Det mener jeg må bli mest riktig. Du nevner å "spare" pumpen. Akkurat det slipper du å tenke på, produsenten har lagt inn temperaturfølere og ditto styring for å holde den innenfor forsvarlige temperaturer og belastning.
Sant nok, men da vil jeg tro det tar lenger tid før det stopper, samt at maskinen slipper å gå på full "RPM" hele døgnet. Ok kanskje få noe besparelse på de kaldeste dagene.
Uansett er ikke dette det største problemet nå, det er at jeg ikke får skikkelig sirkulasjon i radiatorene. Tenkte først å lage en egen tråd om dette, men prøver først å samle det her.
Her er hva jeg har gjort:
Pumpen har levert 45C i sløyfa i flere timer og alle radiatorer har stått på fullt. Annlegget er avslått og både radiatorer og sløyfe har blitt luftet, både tur og retur. Tempearuter har jeg målt manuellt, og det viser 44,1C på turen og 43,9 på returen. Sirkulasjonspumpen i L/V er luftet, den står forøvrig på 3. (For mye?) Et par av de eldste radiatorene (1965) som helst skal ha høytemp blir gode og varme. Disse sitter først på sløyfa. Så er det nye radiatorer (2004) videre på annlegget og disse blir alt fra halv-varme til å bli noe varme i bunnen. Ellers er det sørgelige greier. Med oljefyren sendte jeg inn 50C vann, og samtlige ble gode og varme. Annlegget har ikke vært tappet ned mens arbeidet har pågått. Vi kappet tur/retur rør over radiatorhøyde inne på teknisk rom.
Men det er vel også slik at returtempen helst skal være en del under turtempen. Nå som det sirkulerer så kan det vel være greit å stille pumpen ned på 2, eller 1?
Problemet melder seg vel først når det blir så svinkaldt at L/V kanskje ikke klarer å levere mer enn eksempelvis 35C, og den står stilt inn på eksempelvis 45C.
Da vil el-kassetten stå rett etter turen og løfte den til eksempelvis 40C, slik at pumpen kan løfte de siste 5C.
Er det en enkel formel jeg kan bruke for å regne ut hvilke temperaturer som vil være optimale mot hverandre, for å få best COP?
Når det gjelder bilder vil dette komme, men det blir mye "rør" ;D
Forutsetningene her var at:
1. L/V skal dra gulvsløyfe alene.
2. L/V skal dra gulvsløyfe alene + varmeveksler mot tappevann.
3. L/V skal dra radiatorer + gulvsløyfe alene, + varmeveksler mot tappevann.
4. L/V skal dra radiatorer + gulvsløyfe alene, + varmeveksler mot tappevann, med spissfyring fra el-kassett.
5. El-kassett skal dra radiatorer + gulvsløyfe, alene, + varmeveksler mot tappevann.
Så her blir det flere pumper, by-pass og luftemuligheter.
Så skal anlegget sikres mot overtrykk, uavhengig av sløyfe, samt at L/V er lav temp og El-kassett er høy temp, og disse skal til tider jobbe sammen, og da kommer sikkerheten inn. Og det skal etterfylles....
Da blir det lett mye "rør" ;D
Men jeg ser enden...
Er langt fra ekspert på L/V, men generelt er det optimale å gi varmepumpen så kaldt vann som mulig å avgi energien til. Å varme opp vannet før vp for så å la den heve temp reduserer COP. Grovt regnet endres COP 1,2% for hver grad du endrer på inngangen.
Joda, du har gode svar, og jeg har lest mange av innleggene dine.
Men akkurat nå er jeg helt tett i hodet.
Jeg ønsker å hjelpe pumpen til å produsere 45C i radiatorene på de kaldeste dagene, om den ikke klarer det selv, og for å spare pumpen under disse periodene.
Da blir det vel mest rett å sette el-kassetten rett etter turen, og la den hjelpe pumpen med de x antall gradene den mangler for å produsere 45C.
Eller kan den like gjerne stå rett før returen.
Jeg mener å ha lest begge deler, så jeg er nok fortsatt litt forvirret...
Det mener jeg må bli mest riktig.
Du nevner å "spare" pumpen. Akkurat det slipper du å tenke på, produsenten har lagt inn temperaturfølere og ditto styring for å holde den innenfor forsvarlige temperaturer og belastning.
Uansett er ikke dette det største problemet nå, det er at jeg ikke får skikkelig sirkulasjon i radiatorene.
Tenkte først å lage en egen tråd om dette, men prøver først å samle det her.
Her er hva jeg har gjort:
Pumpen har levert 45C i sløyfa i flere timer og alle radiatorer har stått på fullt. Annlegget er avslått og både radiatorer og sløyfe har blitt luftet, både tur og retur.
Tempearuter har jeg målt manuellt, og det viser 44,1C på turen og 43,9 på returen. Sirkulasjonspumpen i L/V er luftet, den står forøvrig på 3. (For mye?)
Et par av de eldste radiatorene (1965) som helst skal ha høytemp blir gode og varme. Disse sitter først på sløyfa. Så er det nye radiatorer (2004) videre på annlegget og disse blir alt fra halv-varme til å bli noe varme i bunnen. Ellers er det sørgelige greier. Med oljefyren sendte jeg inn 50C vann, og samtlige ble gode og varme. Annlegget har ikke vært tappet ned mens arbeidet har pågått. Vi kappet tur/retur rør over radiatorhøyde inne på teknisk rom.
Tips...?
Varme i bunn . Sender du det varme vann inn i bunn på radiator ???
Luftet enda mer og tror jeg fikk ut en god fis... :)
Nå er det snart god lunk i alle radiatorene.
Men dette er på 45C.
Jula pumpen kan levere 50C.
Hva vil trolig være best driftstemp for pumpa, eller avhenger dette like mye av utetemperatur?
Best driftstemp er så lav driftstemp som mulig. Over 45 dykker COP på de der jula-pumpene, og andre forøvrig.