Forsåvidt, men at det er billigere enn elkoble betyr ikkje at det er billigere enn å kjøra med lågare innstillt temp. Det er grunnen til at utekompensert turtemperatur (automatisk regulert i forhold til varmebehovet) blir benytta på ein del varmepumper, dette maksimerer besparelsen. -------- Enig med deg der. Mitt tilfelle blir: 1. Varmepumpen har ikke stor effekt i forhold til forventet forbruk 2. Varmtvann blir forvarmet i akkumulatotanken.
Da blir varme som ikke produseres av vp produsert av el-kolbe. Dermed tror jeg noe lagring kan være hensiktsmessig. Bakgrunnen for spørsmålet var hvorvidt jeg burde stille temp lavere de gangene pumpen ikke klarte å levere tilstrekkelig varme. Jeg forstår nå at dette ikke har noen hensikt.
Tusen takk for god veiledning!
Signatur
De fleste av innleggen mine her er teorier og bør leses utfra dette. Ingen formell utdanning relatert til bygg.
Dette har jeg brukererfaringer med: Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Det er grunnen til at utekompensert turtemperatur (automatisk regulert i forhold til varmebehovet) blir benytta på ein del varmepumper, dette maksimerer besparelsen.
--------
Enig med deg der. Mitt tilfelle blir:
1. Varmepumpen har ikke stor effekt i forhold til forventet forbruk
2. Varmtvann blir forvarmet i akkumulatotanken.
Da blir varme som ikke produseres av vp produsert av el-kolbe. Dermed tror jeg noe lagring kan være hensiktsmessig.
Bakgrunnen for spørsmålet var hvorvidt jeg burde stille temp lavere de gangene pumpen ikke klarte å levere tilstrekkelig varme. Jeg forstår nå at dette ikke har noen hensikt.
Tusen takk for god veiledning!
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.