#11
 394     Strömstad     0
I vårt hus som straks kommer i Sverige inngår både musebånd under kledning og myggnett i 2. etasje. Rart at det ikke er standard også i Norge. Vi er forövrig også veldig fornöyd med selgeren fra Älvsbyhus. Kanskje det også er annerledes i Sverige. Resten av huset kan jeg ikke uttale meg om da det ikke har kommet enda.

Men jeg vet allerede nå at jeg skulle önske det var stöpt plate på mark fremfor krypkjeller, vannbåren gulvvarme og jeg kommer sikkert til å irritere meg grönn over manglende cc60 når jeg innreder 2. etasje. Men for oss var dette eneste muligheten for å kunne bygge et hus
Signatur

   #12
 5,188     Østlandet     0
Vi er forövrig også veldig fornöyd med selgeren fra Älvsbyhus.
Litt tidlig å uttale seg om dette vel?
Alle selgere er hyggelige frem til pengene er overført. Etter det, not so much...
Signatur
   #13
 836     Østfold     0
Vår selger har ikke vær uhyggelig etter at huset kom på plass. Har ikke engang hørt fra han.. hehe. For meg er det litt rar praksis siden deter mye å hente på god kundepleie. Men nok om det..

De fleste av de tingene som er kritisert, ble jeg fortalt på forhånd. Så "fair enough", vi visste hva vi kjøpte. Og budsjett og barn på vei osv talte for noe som var innflyttningsklart. Og som man stort sett kan stole på at ikke får noen budsjettsprekker eller tids-sprekker.

MEN, selv om jeg ble fortalt på forhånd at f.eks takstolene ikke er på 60 cm, så finner jeg det vanvittig arrogant av selskapet å ikke prioritere å fikse dette. Det er ikke akkurat rocket science å få dette til. Og alle skjønner hvor stort merarbeid dette blir for de som skal innrede annen etasje. Enten det er på egenhånd eller med innleid hjelp. Jeg kan ikke fatte at ikke argumentene for å gjøre det korrekte LANGT på vei overskygger grunnen til å slurve. Først trodde jeg at de f.eks ikke satt takstol over modulskjøt, men det er jo ikke tilfelle. Jeg hadde til og med vært fornøyd om 17 av 20 var korrekt. Koster det selskapet noen få tusenlapper og gjøre det korrekt, så dytt dette over på kjøper da vel

Er fornøyd med hus, og det å bo i det. Men er en tilhenger av at ting gjøres skikkelig, og irriterer meg nok endel over arrogansen rundt hvilket merarbeid man får med gjøre huset helt ferdig. Svar som "det er dette vi leverer" faller ikke i smak hos meg
Signatur
   #14
 525     Hølen     0
Jeg bygde et Snøhvit i 2008 og var visnings hus for selgere over lengre tid. Når du kjøper et slikt hus, får du det du betaler for pleier jeg å si. Men dette er en gylden anledning til å få seg et godt hus hvis du senker kravene litt. Er du byggmester, så freser du av dette og byggemåten. Er du en normal person som vil ha et eget godt varmt og trygt hus, er dette et fint hus. Hvordan holdbarheten på tak og annet er, har jeg ingen erfaring med. Men er du veldig misfornøyd med taket, kan en jo fint legge inn 100 000 og bygge det om.

Jeg bygde huset alene med to barn og var storfornøyd. Å gjøre 2.etg ferdig ble noen utfordringer, men hvilke byggeprosjekt gir ikke det? Alt i alt, hadde jeg blitt alene i dag og skulle bygget meg nytt hus ville jeg ha gjort det igjen, men da valgt alt på en flate. Du må gjerne sende meg en PM så skal du få utfyllende svar. Lykke til meg valget  Grin
Signatur
   #15
 1     0
Vi overtok vårt tornerose 1. august 2012. Siden har vi prøvd å få dette useriøse bandittfirmaet til å utbedre helt åpenbare byggefeil. Denne <administrator har fjernet navn på privatperson>, som vi visstnok skal forholde oss til, har bevist til det fulle at Alvsbyhus har en helt bevisst strategi når det kommer til utbedring av feil etter overtakelse, nemlig uthaling av tid, og håpe på at kunden gir opp. Han bruker imellom 6 og 9 måneder på å svare på e-post, og svaret han da kommer med er av en sånn karakter at på min arbeidsplass hadde den type kundebehandling betydd en plass i NAV køen.
Det største problemet er at badet vårt har feil fall på gulv. Vannet renner altså ikke ned i sluket, men andre veien. Vi har konstant basseng på gulvet. Dette ble undersøkt og bekreftet av firmaets egen servicemann i oktober 2012. Både jeg og servicemann sendte dette inn skriftlig til denne <administrator har fjernet navn på privatperson>. Etter månedsvis med purring og masing kom det et svar. "Sender saken over til fabrikk for uttalelse". Hørte ikke noe mer.. sånn har saken gått videre med purring og klaging. Jeg har forsøkt å ta dette igjennom servicemann og selgeren vi kjøpte huset av. Nytter ikke. Jeg gav beskjed om at vi ventet barn, og at badet måtte utbedres før termindato som var i slutten av september. 16. september kom det ny melding fra <administrator har fjernet navn på privatperson>: "Belegg er bestilt, kommer tilbake med dato for utbedring". Babyen kom, men det gjorde ikke Alvsbyhus. Jeg kontaktet da Alvsbyhus igjen, med forslag om en løsning. Kompenser oss økonomisk tilsvarende det utbedring koster, så kan vi ordne det selv når forholdene ligger bedre til rette for å ha byggeplass på badet. Etter det har vi ikke hørt noenting. På 3 nye måneder har altså denne karen ikke evnet å svare på en e-post.
Nå har varmekabler på badet sluttet å fungere, og termostaten freser og blinker... Denne er visstnok bestilt, men det tror jeg ikke noe på.

Vår andre store klage gjelder gulvene. Vår selger forsikret oss om at disse gulvene var av ypperlig kvalitet. Det var de ikke. Etter et knapt års normal bruk var gulvet på kjøkken og i stue rett og slett ødelagt. Det er flekkvis nedslitt, og vi har mange skjøter som har hevet seg og spriker. Gulvet tåler ikke noe som helst av vann før det bobler seg. Montøren har også feilskjært gulvet langs med kjøkkeninnredningen, så der er det glipper på opptil en cm. Veldig fint..
Naboen her har samme hus, og det samme problemet med gulvene. Han har fått tilbake pengene for gulvet sitt. Hvorfor der, men ikke hos oss?

Tenk så enkelt Alvsbyhus kunne ordnet opp i denne saken. Istedet har jeg vært nødt til å søke hjelp hos en advokat, og svaret der var klart. Enten kan jeg hyre inn håndverkere til å gjøre jobben på Alvsbyhus sin regning, eller så må man ta det rettens vei. Jeg heller nok imot det siste.

Et råd til alle nye kjøpere: følg ekstremt nøye med i byggeprosessen, og hold tilbake penger til absolutt alt er i orden. Hvis ikke får dere ikke engang svar.
   #16
 36     1
Jeg har foreløpig ingen erfaring med älvsbyhus, annet enn at vi får ett om en måneds tid.

Men, i motsetning til en del andre i denne tråden, så er vi klar over at det er våtromspanel på bad, og kjøkken, vi er klar over at det ikke er cc60 i 2,etg, da (tro det eller ei) modulene skal fraktes med lastebil med maksbredde 2m. cc60 går ikke opp i 2m.

Vannbåren varme i gulv? Hvordan pokker skal man få skjøta rørene på en tilfredstillende måte med prefabrikerte moduler? 100skjøt per modul? vil noen virkelig ha det? hadde aldri holdt mer enn en dag før første lekasje kom..

Er parketten billig sier du? hadde den vært 10.000kr dyrere, hadde huset vært 20.000kr dyrere. Men den holder til en får råd til å bytte den til en man velger akkurat selv.

Vår selger satte opp et prisestimat på første møtet, hvor ting som mobilkran, kommunale avgifter, byggestrøm, salingsmaterialer og byggestrøm var med. han satte oss i kontakt med et firma som kunne utføre grunnarbeide, og vi fikk raskt et tilbud fra de, og det ser jaggu ut som om det ikke blir store overraskelsene til slutt, i forhold til hva vi fikk for ett år siden. Vi er ca 100.000 over dette estimatet nå, men det er det kommunen som har sørget for, og helt umulig å forutse.

Vi er fullstendig klar over at dette er absolutt billigste huset man kan kjøpe, hvor man får med en ferdigattest. Det er såvidt meg bekjent ingen leverandører som stiller med egne folk til å bygge ferdig husene på en slik måte at brukstillatelse kan gis til slutt. Det er alltid flere aktører som må inn i bildet.

Hvis man forventer en audi til skoda pris, så vil man bli skuffet av et alvsbyhus.

Mvh
Lars N
   #17
 836     Østfold     1
Fått en liten røver-historie om lastenbilen og cc60?

Så lenge et par av takstolene er plassert direkte over en modulskjøt så kan du kanskje være enig i at den historien ikke holder stikk?

Og hva med å ha 15 av 20 på cc60? Slik at isolasjon og annet passer inn.

Har du tenkt til å innrede annen etasje selv? Hvis du skal, og da finner ut at takstolene ikke engang er parrallelle langsetter fra bunn til topp, da finner du ut hvor mye unødvendig kapping det blir. Og ikke minst hvor vanskelig det er å få det skikkelig. Og det finnes INGEN andre grunner til at det er slik en hastverk. Det er så enkelt å lage noen maler/avstandsstykker som hadde sørget for at dette blir rett.

De har ikke sine egne folk på graving, elektro osv. De samarbeider med noen. Er vel ikke noe forskjell på det og at andre tilbyr en totalentreprise?

Vannbåren varme: Du er klar over at de skjøter den vannbårne varmen som er hengt på vegg i modulskjøtene? Gulvene kunne sikkert også vært lagt ut slik at de får kun en skjøt? (noen med peiling på dette kommenter...:)

Jeg sier ikke at jeg er veldig misfornøyd, og det er fint at du er fornøyd på forhånd;) Men det var litt vel mye unøyaktig slakt av andre innspill her synes jeg. Det er endel ting som er påpekt her som Âlvsbyhus kunne forbedret hvis de hadde tatt seg bryderiet
Signatur

   #18
 836     Østfold     0
Pjolter: ha en ting til å bakhodet, og det er at du til nå har hatt kontakt med en selger som driver sitt eget firma. Jeg antar at Âlvsbyhus har gode kontrakter mot selgerne også, slik at provisjonen ikke kommer før huset overleveres. Selgeren har da gode incentiver for å svare raskt på telefonen, og ordne alt du ber om relativt raskt.

Så kommer tiden etterpå, og du blir bedt om å forholde deg til hovedkontoret. De er sannsynligvis altfor få, og jobber sikkert hardt. Men setter stort sett telefonensvareren på "tilbake neste tirsdag", og onsdagen etter det er svareren fortsatt det samme. Så hvilken tirsdag det er snakk om er jammen ikke lett å vite. Har hatt noen småting som måtte fikses. Og servicemannen skal gjøre jobber han får beskjed om fra kontoret, ikke ringes rett til. Men stakkars fyr, regner med det er flere enn meg som bruker han som mellomledd da det er klin umulig å få svar på noen annen måte. Jeg har aldri noensinne hatt med et firma å gjøre som har vært så utilgjengelig. Men når jeg først har fått tak i de etter noen uker har jeg fått tilsendt det jeg trengte raskt. Så er det slik at de er overarbeidet, så er det ikke de ansattes skyld, men ansvaret ligger vel hos ledelsen.
Signatur
   #19
 36     0

Fått en liten røver-historie om lastenbilen og cc60?

Så lenge et par av takstolene er plassert direkte over en modulskjøt så kan du kanskje være enig i at den historien ikke holder stikk?

Og hva med å ha 15 av 20 på cc60? Slik at isolasjon og annet passer inn.

Har du tenkt til å innrede annen etasje selv? Hvis du skal, og da finner ut at takstolene ikke engang er parrallelle langsetter fra bunn til topp, da finner du ut hvor mye unødvendig kapping det blir. Og ikke minst hvor vanskelig det er å få det skikkelig. Og det finnes INGEN andre grunner til at det er slik en hastverk. Det er så enkelt å lage noen maler/avstandsstykker som hadde sørget for at dette blir rett.

De har ikke sine egne folk på graving, elektro osv. De samarbeider med noen. Er vel ikke noe forskjell på det og at andre tilbyr en totalentreprise?

Vannbåren varme: Du er klar over at de skjøter den vannbårne varmen som er hengt på vegg i modulskjøtene? Gulvene kunne sikkert også vært lagt ut slik at de får kun en skjøt? (noen med peiling på dette kommenter...:)

Jeg sier ikke at jeg er veldig misfornøyd, og det er fint at du er fornøyd på forhånd;) Men det var litt vel mye unøyaktig slakt av andre innspill her synes jeg. Det er endel ting som er påpekt her som Âlvsbyhus kunne forbedret hvis de hadde tatt seg bryderiet


Jada, skal gjøre alt i 2etg selv, og jeg hater i grunn å isolere, så det blir ekstra morsomt når alt må kappes unødvendig mange ganger.

Det var selgeren som kom med det cc60 og lastebil svaret.

Vannbåren varme i gulv kunne vært løst ved å lage gulvene i modulene med ferdige plater slik at det bare var for en montør å legge ned røret, og parkett rett oppå etter at huset var satt på plass, men dette ville da kostet mer. (sikkert bare tusenlapper)

Jeg tror alle burde være forberedt på älvsbyhus er billigste tilbyder av ferdighusløsning, og at da får man det man betaler for. fokuset til älvsbyhus ligger i å få prisene ned/holde de nede, men allikevel oppfylle gjeldene regelverk. De har levert nærmere 40.000 hus, så de har nok en viss peiling på hva de driver med.

Men jeg skal komme med grundigere rapport med misnøye etter å ha forsøkt å isolere 100kvm med ukurrante takstolløsninger hehe..

Mvh
Lars N