#11
 155     0
klarer du å fremskaffe kvittreing så skal ikke dette være noe problem å igjenom på reklamasjon. Hvis butikk/verksted slår seg vrange om dette ville jeg kontaktet LG/goldstar direkte og lagt frem saken på en ryddig måte, Vis gjerne til forumet på en måte slik at at de ønsker å løser det. God gratis PR. Tror nok de er mest ute etter god omtale enn negativ. Det viktigste er å holde seg sakelig.

Har også hatt saker hvor kunden ikke har kvittering og at den ikke har latt seg fremskaffe. Da har vi fått igjenom rma på grunnlag av at produktet ikke har vært på markedet i 5 år enda.

   #12
 414     -     0

Du kan derfor kreve reparasjon eller omlevering av en TV til den samme prisen som det ble betalt ved kjøpsdato.

Man kan kreve en TV (som ikke trenger være ny) med tilsvarende (eller bedre) egenskaper, men ikke en som i dag har den prisen TVen hadde for fire år siden. Dersom det skulle være aktuelt å heve kjøpet (pengene tilbake) er kronebeløpet relevant, men da vil selgeren kunne beregne et fradrag for fire års bruk (anslagsvis 50-75 %).
   #13
 3,258     Akershus     0

klarer du å fremskaffe kvittreing så skal ikke dette være noe problem å igjenom på reklamasjon. Hvis butikk/verksted slår seg vrange om dette ville jeg kontaktet LG/goldstar direkte og lagt frem saken på en ryddig måte, Vis gjerne til forumet på en måte slik at at de ønsker å løser det. God gratis PR. Tror nok de er mest ute etter god omtale enn negativ. Det viktigste er å holde seg sakelig.

Har også hatt saker hvor kunden ikke har kvittering og at den ikke har latt seg fremskaffe. Da har vi fått igjenom rma på grunnlag av at produktet ikke har vært på markedet i 5 år enda.


Kvittering er ikke et absolutt krav, den er "bare" med på å sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt. Kontoutskrift, vitner, ekspeditør som kan bekrefte salget osv gjør akkurat samme nytta. Poenget er bare at du som kjøper må sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt og det er mange måter å gjøre dette på.

Ikke alle butikker som helt skjønner dette, men det er kanskje mer fordi de definitivt godtar kvittering som bevis på kjøpet.

Dog vil alle skjønne dette hvis man feks får en feil med en ny bil og kommer tilbake for å reklamere, ingen som krever kasselapp da Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 79     0
Har kvitteringen så det er ikke noe problem. Så nå skal jeg ringe forbrukerrådet å forhøre meg igjen. Takk for gode innlegg så langt.
   #15
 155     0

Kvittering er ikke et absolutt krav, den er "bare" med på å sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt. Kontoutskrift, vitner, ekspeditør som kan bekrefte salget osv gjør akkurat samme nytta. Poenget er bare at du som kjøper må sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt og det er mange måter å gjøre dette på.

Ikke alle butikker som helt skjønner dette, men det er kanskje mer fordi de definitivt godtar kvittering som bevis på kjøpet.

Dog vil alle skjønne dette hvis man feks får en feil med en ny bil og kommer tilbake for å reklamere, ingen som krever kasselapp da ;-)

Det har du helt rett i. Kvittering er ikke et must, men ofte det enkleste. Ofte er det sviktende kasse rutiner og opplæring som har gjort det vanskelig for ekspeditøren og kredittere noe annet enn  et gyldig billag. Og kjøre negativt salg er det også mange butikker som ikke praktiserer.
OMK
   #17
 98     Nordland     0
Det er helt klart at reklamasjonsretten gjelder. Et par ting å være obs på: For at det skal være en reklamasjon skal apparatet ha hatt en "iboende svakhet" i seg da det ble solgt. Da denne loven kom, var det like mange tolkninger av hva som var reklamasjon, som det var selgere. Etter en del rettsaker opp i gjennom årene, er det slått fast at de fleste feil, (egentlig mangler), normalt sett vil dekkes av reklamasjonsretten. Unntakene er dersom du selv har forårsaket feilen. (Sølt vann, falt ned, etc), eller at feilen skyldes feil med nettspenning, (f.eks ved lynnedslag). I så fall kan det hende du kan få dekket noe av din innboforsikring. Et annet moment er at du skal gjøre det klart for selger at det dreier seg om en reklamasjon, i det du leverer apparatet inn til reparasjon.

Har også hatt saker hvor kunden ikke har kvittering og at den ikke har latt seg fremskaffe. Da har vi fått igjenom rma på grunnlag av at produktet ikke har vært på markedet i 5 år enda


Kvittering er ikke et absolutt krav, den er "bare" med på å sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt. Kontoutskrift, vitner, ekspeditør som kan bekrefte salget osv gjør akkurat samme nytta. Poenget er bare at du som kjøper må sannsynliggjøre hvor/når gjenstanden er kjøpt og det er mange måter å gjøre dette på.



Dette er ikke så enkelt når det gjelder TV apparater.
Man må huske på at det i utgangspunktet er selger som står ansvarlig overfor kunden. Da mange modeller selges av flere butikker/kjeder, er det naturlig at en butikk ikke er særlig interessert i å behandle reklamasjoner på produkter som konkurrenten har solgt. Derfor ønsker butikken å være sikker på at de har solgt apparatet.
Alle seriøse butikker vil normalt sett være behjelpelig med å fremskaffe kjøpsdokumentasjon for sine kunder, dersom vedkommende har mistet kvitteringen. Dette er normal kundeservice. Siden alle slike salg blir registrert og lagret i butikkens salgssystem, er det lett for butikken å finne disse opplysningene. Nå er jo ikke dette noe problem i ditt tilfelle, siden du har kvittering. Jeg bare nevner det, siden jeg vet at dette er noe som angår mange.

Dersom selger er borte, (f. eks butikken konkurs), kan rekalmasjon rettes mot forrige salgsledd, (importøren). I dette tilfellet LG.
Normalt sett vil importøren uansett til slutt få regningene på reparasjoner som vedrører reklamasjoner, og dekke disse. Dette er en innarbeidet praksis i bransjen, som alle seriøse importører etterlever, i henhold til den norske kjøpsloven.
Her er det imidlertid en fallgrube:
Noen av de store kjedene har drevet med egenimport/paralellimport. Da er ikke produktene kjøpt gjennom den norske importøren, og importøren er således ikke ansvarlig for å dekke reparasjon.
Siden butikken er så lite villig til å hjelpe deg, kan det tyde litt på at de selv kanskje har importert apparatet, og således må dekke reparasjonen.

Nå vil jo ikke det jeg har skrevet ovenfor være til noe hjelp for deg. Jeg bare nevner det slik at du skal få innblikk i hvordan systemet fungerer. Jeg vet at dette er informasjon som mange kan ha nytte av.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å gå inn på nettsiden til Elesco: http://www.elesco.no
Dette er en kjede som organiserer brunevareverksteder i Norge, (og Europa).
Gå inn på kartet, og finn det verkstedet som er nærmest ditt bosted.
Elesco har sentralavtale med alle store leverandører, deriblandt LG. Dette innebærer at du kan henvende deg direkte til et verksted med din reklamasjon. (Når du har kjøpskvittering).
Ut fra serienr/kode på apparatet, kan verkstedet finne ut om apparatet er importert av LG, eller noen andre. Dersom ditt TV er importert av LG, vil verkstedet kunne ta hånd om reklamasjonen, og du slipper å ha noe mer med butikken å gjøre. (Det er noen få spesielle unntak her også, men normalt sett går det bra å gjøre det slik).

Dersom du er så uheldig at din TV er importert av butikk/kjede, må du derimot forholde deg til butikken der apparatet er kjøpt. Siden de har vært såpass vrange/uprofesjonelle, er jeg redd du kan slite med å få gehør for ditt krav om reklamasjon. I så fall vil jeg anbefale deg å stå på din rett, og etterhvert kjøre knallhardt på med forbrukerkontor osv. Husk dokumentasjon av hva som blir sagt og lovet under prosessen. Bruk gjerne e-mail hvis mulig. Det er mye bedre å ha ting skriftlig, slik at du unngår situasjoner der det blir "ord mot ord", og uklarheter mht hva partene har uttalt.

Lykke til Smile

  (trådstarter)
   #18
 79     0
Da henger tv endelig på veggen!! Snakka med lg norge de lovte å ordne opp, noe de gjorde! De ville ikke ha noe slikt på seg. Så de tok regningen med å få reparert tven. Forhandleren har ikke gjort jobben sin i denne saken, men pytt sann nå henger tv en der igjen. Så lenge leve den sunne fornuft og et loverk som fungerer!! Takk for gode inlegg i denne tråden.