2,233    30    1  

Fiber virker ikke ???

 190     0
Har fått innstallert fiber fra Telenor. Ruteren som fulgte med er Cisco 2960C. Har prøvd å koble til tre forskjellige laptoper til ruteren , men får ikke noe IP signal. Snakket med de som innstallerte fiberen men der var det ikke hjelp å få. De skulle bare montere modemet og en kabel til ruteren. Har klaget til Telenor men ikke noe hjelp å få der heller. Kan det være Ciscoen som er gåen før den er tatt i bruk? Hva gjør jeg for å få fiberen til å virke?


   #1
 1,333     Bergen     0
Telenor må kunne bekrefte om de får kontakt med ruteren. Her i huset mener jeg montørene sjekket at der var signal når de var på stedet. De bør jo kunne svare på det i det minste. Liten vits å feilsøke før man vet at abonnementet er aktivisert.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 190     0
De har montert ett modem der fiberkabelen er tilkoblet. De sier at det er signal dit. Etter modemet har de ikke noe med sier de. Men de leverte jo ruteren. Så jeg skjønner ikke hvilken politikk Telenor fører. Når de la opp fiberen så gjorde de det fra sentralen. Rart at de ikke sjekker ruteren at den er iorden når de innstallerer. Det går fiber fra modemet til ruteren.
   #3
 24,668     Akershus     0
Her er Telenor installert slik: fiber terminert i passiv kontakt. Kort fibersnor til GPON (fibersignal) til ethernet, «fibermodem . Kort datakabel til Telenorlevert ruter (Zyxell). Fra Zyxell kabel til pc eller trådløst til pc. En må selv passe på at trådløst er slått på med egen knapp på ruter.

Hvis ditt system er tilsvarende bør du kunne se på den fysiske WAN-porten om ruteren får signal. Deretter prøv tilkobling med kabel. Jeg mener også at du kan droppe hele ruteren og koble pc direkte mot fibermodemet med ethernetkabel.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 190     0
Jeg har prøvd å koble datakabelen direkte til modemet, men koblingen passet ikke i modemet.
   #5
 1,333     Bergen     0
Er det kabel du har brukt mot ruteren? Hvis ikke så prøv det. Vanligvis kan man logge inn på ruteren via web - har du prøvd 192.168.1.1, brukernavn admin og passordet som står på undersiden av ruter?
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 190     1
Det er kabel jeg har brukt. Det stod ikke noe om hverken IP og brukernavn admin og passord. Kun kinesisk skrift. Ikke noe å bli kloke av.
   #7
 653     Norge     0
Hva med et par bilder som viser hvordan ting er koblet, portene på modem og router, og kontakten i enden av datakabelen du bruker?

   #8
 1,333     Bergen     0
Hvis du skriver 192.168.1.1 inn på adresselinjen i nettleseren du bruker så skal du komme inn på ruteren. Forutsetter da at du er koblet til med kabel. Da får du i hvert fall bekreftet at ruteren er oppe og går og du kan sjekke om trådløst nett er på eller av. Noe annet trenger du ikke å gjøre der.

Telenor har disse hjelpesidene for feilsøk, men du bør også sjekke at kabelen fra modemet står som den skal i ruteren. Vi fikk beskjed om at denne var følsom og har opplevd at der ble kontaktsvikt i denne. Følg med på lysene på ruteren når den starter opp og se om der blir noe endringer der når du har koblet fra og til fiberkabelen.
Signatur
   #9
 352     0
siden du har fått cisco utstyr fra telenor så virker dette som en bedriftslinje? og 2960c er såvidt jeg kan se bare en svitsj og ingen ruter.
Enig med andre her, få bilder og hvordan ting er kablet.
   #10
 3,277     I huset mitt     0
Mystisk at Telenor skulle levere en Cisco enhet uten wifi til forbruker, for 2960C er kun en switch (en bra en, men likevel ikke vanlig til hjemmebruk).Wink

Også like mystisk at de skulle velge å kjøre optisk/fiber SFP-modul som uplink i en hjemmeleveranse med normalt svært få brukere/krav.


Bilder er lurt ja.